1515
Annons

Ikea-chefen: Vår konservativa finanspolitik har varit räddningen

Ikea har drabbats hårt de senaste åren, först av pandemin och sedan av stigande råvarupriser.

Enligt toppchefen Tolga Öncu har en räddning varit Ikeas konservativa finanspolitik, med reserver för ”regniga dagar”.

Nu har det regnat väldigt mycket, men vi ser ett stort trendskifte, säger han.

Foto:Claudio Bresciani / TT
Foto:Fredrik Sandberg / TT

I vintras meddelade Ikea att priserna i varuhusen höjdes med i snitt 9 procent globalt. Skälet var kraftigt stigande priser för transporter och råvaror.

”Vi har precis som de flesta andra haft vår beskärda del av utmaningar med leveransproblem och svårigheter med tillgång på material”, säger Tolga Öncu, chef över Ingka-koncernens varuhus globalt.

Han är på plats i Stockholm för invigningen av Ikeas nya city-varuhus i Gallerian. Under morgonen har gula mattan rullats ut, dj:s har spelat, det har hållits högtidliga tal och bjudits på kaffe och mackor. 

Pandemin gjorde att Ikea tvingades skynda på sin digitalisering. Nu ser Tolga Öncu att människor har ett annat köpbeteende än tidigare. De vill handla på sina villkor, både digitalt och fysiskt. Han beskriver skiftet som ”dramatiskt”.

Att lansera varuhus mer centralt är en del av Ikeas strategi för att möta förändringen.

”Det är en del i resan att komma ännu närmare kunderna. Att finnas där de bor, socialiserar eller jobbar”, säger han.

Hur prishöjningarna har tagits emot av kunderna är han delvis förtegen kring. För vissa produktkategorier har det accepterats, för andra har det kommit in ”feedback”, säger han.

Däremot menar han att Ikea inte har behövt ta ut hela kostnadsökningen mot kund, eftersom det funnits pengar att ta av.

”Ikea ägs av en stiftelse och har en konservativ finanspolitik. Vi har därför reserver för regniga dagar, något som Ingvar Kamprad brukade prata om. Nu har det regnat väldigt mycket, men vi har märkt av ett tydligt trendbrott”, säger han.

Enligt Tolga Öncu ser Ikea tydligt hur de tidigare trånga transportkorridorerna har vidgats igen. Det kommer igenom fler varor och de kommer ut snabbare till varuhusen.

”När vi tittar på vår data så är varunivåerna i Europa tillbaka på samma nivåer som de var 2019. Nu ser vi fram emot att börja sänka priserna igen”, säger han.

Redan efter sommaren hoppas han att Ikea ska kunna sänka priset på vissa produktkategorier. Han nämner förvaringssystem som en potentiell varugrupp.

Läs mer: Ikea höjer priser på glass och läsk – efter 20 år

Det kommer inte behövas fler prishöjningar?

”Jag tror att vi inom detaljhandeln kommer att få vänja oss vid att priset på vissa produktkategorier höjs och andra sänks. Vi har ett brett utbud och många olika material i vårt sortiment”, säger han. 

Ikea har inga globala priser utan anpassar prisnivåerna efter olika marknader och lokala förutsättningar, till exempel hur konkurrenterna agerar.

Nyligen kom beskedet att Ikea skalar ned sin verksamhet i Ryssland efter 20 år i landet, efter att först ha satt den på paus när kriget i Ukraina bröt ut. Enligt Tolga Öncu är det ett känslosamt beslut.

”Fokus har legat på att ta hand om våra anställda. Det känns tungt både i hjärta och själ att skala ned efter en jättelång relation med ryssarna. Det är tunga beslut och besked, som en konsekvens av ett tragiskt krig som får enorma konsekvenser i Ukraina, men också långt utanför”, säger han.

Läs mer: Stopp i europeiska hamnar – Ikea-möbler staplas på hög 

Lägre lönsamhet för Organocklick

Miljöteknikföretaget Organoclick redovisar en omsättning på 38,5 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (39,8). 

Rörelseresultatet blev -6,7 miljoner kronor (-4,1) och nettoresultatet kom in på -7,5 miljoner kronor (-4,9).

Kassaflöde från den löpande verksamheten -8,5 miljoner kronor (-7,6).

Bolaget skriver att andra kvartalet fick blandat utfall för koncernen. Vikande försäljning i bygghandeln påverkade försäljningen av bolagets konsumentprodukter negativt. 

”Under andra kvartalet förändrades produktmixen med lägre försäljning av våra konsumentrelaterade produkter vilket medförde en reducering av bruttomarginalen till 17,6 procent (20,9). Vår ökade automatisering i produktionen har emellertid reducerat våra fasta produktionskostnader som uppgick till 6,6 (6,9) miljoner kronor under kvartalet”, skriver vd Mårten Hellberg. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera