Annons

Ikea bryter drömgräns

Ikea fortsätter att växa och slog nyligen nytt försäljningsrekord med 406 miljarder kronor. Omvandlingen av detaljhandeln påverkar även världens största heminredare och ägaren av Ikeas varumärke planerar fler varuhus men också en rad nya grepp i en stor transformation de närmaste åren. 

Foto:TT

Det senaste verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti såldes heminredning för 38,8 miljarder euro på Ikea. Med Ikeamått var ökningen visserligen måttlig. Justerat för valutaförändringar lyfte försäljningen med 4,5 procent. Men ännu en gång blev det alltså rekord, och mätt i svenska kronor passerades drömgränsen 400 miljarder kronor.

"Vi är nöjda med utfallet. Vi tycker att det går bra även om tillväxten kanske inte ser så imponerande ut. Vi har tillväxt i både befintliga butiker, i vår expansion och även i e-handeln", säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea. 

Expansionen där 19 nya varuhus öppnades stod för majoriteten av tillväxten med 66 procent. E-handeln gav 29 procent av tillväxten, medan de befintliga varuhusen endast genererad 5 procent. 

"För att förtydliga var tillväxten ungefär 1 procent i de befintliga varuhusen medan e-handeln växte med hela 31 procent. Det handlar mycket om ändrat kundbeteende där allt mer av inköpen görs via internet. Men till skillnad från till exempel kläder så spelar varuhusen fortsatt en mycket viktig roll och totalt svarar e-handeln för 5 procent av Ikeas försäljning", säger Torbjörn Lööf.

Den nederländska koncernen Inter Ikea, med huvudkontoret i den lilla universitetsstaden Delft, äger Ikeas varumärke. Försäljningen sköts i huvudsak av franchisetagare vilket gör att bolaget sannolikt fortfarande är en doldis för många av sina hundratals miljoner kunder. En hel del av dem uppfattar kanske också Ikea som svenskt, trots att det var länge sedan den juridiska hemvisten och ägandet lämnade Sverige. 

Efter att möbelimperiet, som grundades av Ingvar Kamprad, omstrukturerades har Inter Ikea blivit mer utåtriktat och öppet än tidigare. Och när bolaget på onsdagen offentliggjorde de sammanlagda försäljningssiffrorna, inklusive samtliga de 11 franchisetagarna, kunde det konstatera att Ikea fortsätter växa trots att detaljhandelsklimatet är både "utmanande och förändrat."

Hur det gick resultatmässigt förra verksamhetsåret är dock ännu inte offentligt.

"Siffrorna kommer i november. Men det går fortsatt bra även resultatmässigt", säger Torbjörn Lööf.

Totalt finns nu 422 Ikeavaruhus på 50 marknader. Det viktigaste nya steget är sannolikt att startskottet gått för de mångåriga planerna att gå in i Indien. 

"Det är ett jätteviktigt steg som vi är väldigt glada för. Det är bara början. Vi siktar på stor expansion och vi tittar även där på både traditionella varuhus men även nya mindre butikskoncept", säger Torbjörn Lööf.

Som Di berättat tidigare finns planer på fortsatt expansion såväl i Indien som på andra håll runt om i världen. 2019 planeras för totalt 15 nya varuhus.

Inom de närmaste åren ska Ikea för första gången etableras i både Mexiko och Sydamerika men även i en rad andra nya länder.  

E-handeln blir samtidigt allt viktigare och Ikea flaggar för att det förbereder en hel rad åtgärder för att nå ännu fler kunder och i slutändan kunna fortsätta växa.  

"Vi kommer att erbjuda nya och annorlunda sätt att köpa Ikeas sortiment, på internet, på avlägsna platser och i stadskärnorna", säger Torbjörn Lööf.

"Vi kommer att introducera mindre butikskoncept främst i städerna och ett brett utbud av flexibla tjänster. Vår franchisetagare jobbar nu med sina expansionsplaner. Vi fortsätter även med fler tester som köksbutiken i Stockholm."

En annan storsatsning, som aviserades redan i somras, är att inspirera och möjliggöra för kunderna att leva mer hållbart inom planetens gränser. Bland annat ska engångsprodukter av plast tas bort ur sortimentet och klimatavtrycket minskas med i snitt 70 procent per produkt.   

Många traditionella detaljhandelskedjor har motvind och kämpar med fallande lönsamhet och en del tvingas till butiksnedläggningar eller i konkurs. 

Hur ser då målen och utsikterna ut för Ikea framöver?

"Utsikterna är goda. Vi ser främst förändringarna inom detaljhandeln som möjligheter. Vi genomför därför en stor transformation där målet är att antalet människor som kan nå och ha råd med Ikea ska öka från dagens 750 miljoner människor till 3 miljarder", säger Torbjörn Lööf.

Grundaren Ingvar Kamprad avled tidigare år. Vad innebär det för Ikea?

"Vi alla var väldigt tagna och Ingvar är oerhört saknad för sin humor, envishet, passion och som inspiratör. Tack vare hans vision och genomförandekraft står Ikea med sin kultur och affärsidé fortsatt starkt och vi är många som nu vill föra hans arv vidare genom att fortsätta utveckla bolaget", säger Torbjörn Lööf.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SynchAnnons

Advokatbyrå har utvecklat unik AI för avtalsgranskning

I ett projekt som inte har någon motsvarighet i Norden har advokatbyrån Synch utvecklat ett AI-verktyg som kan granska om avtal uppfyller GDPR-krav. Det tar bara några sekunder, och kvaliteten blir bättre än vid manuell granskning.

Synch Advokat är en affärsorienterad advokatbyrå som har innovation och teknologi som en viktig del av verksamheten. Byrån underlättar hanteringen av juridiska frågor genom tekniska lösningar. Det innebär att Synch kan arbeta närmare sina kunder jämfört med traditionella advokatbyråer.

– Som i många andra delar av samhället kommer sådana här tekniskt avancerade lösningar även bli mycket viktiga inom juridiken. Därför vill vi ligga i framkant och visa vilka möjligheter det finns med den nya tekniken, säger Magnus Sundqvist, Head of Digital Services, Synch Advokat.

Verktyget, som baseras på AI och djupinlärning, används för granskning av Data Processing Agreements, DPA, eller personuppgiftsbiträdesavtal. Alla företag som delar personuppgifter på något sätt måste sluta sådana avtal. Verktyget kan indikera om kraven i dataskyddsförordningen GDPR efterlevs, och om de inte gör det kan verktyget tala om vad som är felaktigt. Granskningen tar några sekunder. Kvaliteten blir högre än vid manuell granskning.

För att utveckla lösningen har Synch fått stöd av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. 

– Syftet med lösningen är dels att vi ska kunna använda den själva, dels att vi ska sälja den till kunder, säger Magnus Sundqvist. Allt för att skapa värde för våra kunder. Än så länge granskar verktyget bara avtal som är skrivna på engelska då detta är den största marknaden. Med tiden kommer fler språk läggas till. 

Synch har tagit fram AI-lösningen i samarbete med tre av sina kunder. En av dem är Dustin, en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. 

– Vi tycker att det här är ett spännande sätt att både effektivisera våra processer och att öka kvaliteten på dem. Lösningen stöder vår vision att möjliggöra för våra kunder att ligga i framkant, säger Sara Edlund, chefsjurist, Dustin. 

Med cirka 450 000 kunder och 2 800 tillverkare sluter Dustin ett stort antal avtal. En stor del av dem är standardavtal. De avtal som avviker från standardavtalen behöver granskas.

– Vi sluter avtal som behöver granskas i stort sett varje dag. I samband med att GDPR trädde i kraft behövde ett stort antal DPA slutas med såväl leverantörer som kunder, och det visade sig att den manuella granskningen av DPA är mycket tidskrävande. Behovet av att effektivisera avtalshanteringen kommer öka med utvecklingen av vår affär, säger Tomas Gate, försäljningschef, Dustin. 

– Därför insåg vi att ett smart digitalt verktyg som kan automatisera vår DPA-granskning var en klockren lösning för oss, säger Sara Edlund. 

Ett avtal på tio sidor kanske tar två timmar att granska manuellt. Det kan jämföras med AI-verktyget som klarar av granskningen på i genomsnitt tre sekunder. Om avtalet inte uppfyller kraven i GDPR får användaren tillbaka det med kommentarer, till exempel att två specificerade uppgifter saknas.

– Lösningen innebär att vi kan spara mycket tid, säger Sara Edlund. Men det innebär också att vi kan uppnå en jämnare kvalitet i granskningen. När man granskar manuellt kan resultatet påverkas av personlig riskaptit och dagsform. 

AI-verktygets träffsäkerhet ligger uppåt 99 procent, vilket är högre än vid manuell granskning.

– Men det kommer alltid krävas en viss manuell hantering, säger Sara Edlund. Vi kommer göra stickprovskontroller för att säkerställa att granskningen håller hög kvalitet, och analysen av avvikelser kommer fortsatt ske manuellt. 

– AI-lösningen är också positiv för Dustins kunder och leverantörer eftersom lösningen innebär en effektivisering och förenkling av affärsflöden, säger Tomas Gate. 

Synch har sedan tidigare utvecklat ett annat AI-verktyg, Privacypolicycheck.ai, som företag kan använda för att granska om deras integritetspolicy följer bestämmelserna i GDPR. Denna tjänst finns på Synchs webbplats och kan användas gratis av vem som helst.

– Än så länge har vi bara tagit de första stegen. Vi kommer utveckla det nya AI-verktyget så att det blir ännu mer avancerat. Vi kommer också utveckla liknande verktyg för andra typer av avtal och dokument, säger Magnus Sundqvist.

Läs mer här

Mer från Synch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synch och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?