1515
Annons

Ikea bryter drömgräns

Ikea fortsätter att växa och slog nyligen nytt försäljningsrekord med 406 miljarder kronor. Omvandlingen av detaljhandeln påverkar även världens största heminredare och ägaren av Ikeas varumärke planerar fler varuhus men också en rad nya grepp i en stor transformation de närmaste åren. 

Foto:TT

Det senaste verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti såldes heminredning för 38,8 miljarder euro på Ikea. Med Ikeamått var ökningen visserligen måttlig. Justerat för valutaförändringar lyfte försäljningen med 4,5 procent. Men ännu en gång blev det alltså rekord, och mätt i svenska kronor passerades drömgränsen 400 miljarder kronor.

"Vi är nöjda med utfallet. Vi tycker att det går bra även om tillväxten kanske inte ser så imponerande ut. Vi har tillväxt i både befintliga butiker, i vår expansion och även i e-handeln", säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea. 

Expansionen där 19 nya varuhus öppnades stod för majoriteten av tillväxten med 66 procent. E-handeln gav 29 procent av tillväxten, medan de befintliga varuhusen endast genererad 5 procent. 

"För att förtydliga var tillväxten ungefär 1 procent i de befintliga varuhusen medan e-handeln växte med hela 31 procent. Det handlar mycket om ändrat kundbeteende där allt mer av inköpen görs via internet. Men till skillnad från till exempel kläder så spelar varuhusen fortsatt en mycket viktig roll och totalt svarar e-handeln för 5 procent av Ikeas försäljning", säger Torbjörn Lööf.

Den nederländska koncernen Inter Ikea, med huvudkontoret i den lilla universitetsstaden Delft, äger Ikeas varumärke. Försäljningen sköts i huvudsak av franchisetagare vilket gör att bolaget sannolikt fortfarande är en doldis för många av sina hundratals miljoner kunder. En hel del av dem uppfattar kanske också Ikea som svenskt, trots att det var länge sedan den juridiska hemvisten och ägandet lämnade Sverige. 

Efter att möbelimperiet, som grundades av Ingvar Kamprad, omstrukturerades har Inter Ikea blivit mer utåtriktat och öppet än tidigare. Och när bolaget på onsdagen offentliggjorde de sammanlagda försäljningssiffrorna, inklusive samtliga de 11 franchisetagarna, kunde det konstatera att Ikea fortsätter växa trots att detaljhandelsklimatet är både "utmanande och förändrat."

Hur det gick resultatmässigt förra verksamhetsåret är dock ännu inte offentligt.

"Siffrorna kommer i november. Men det går fortsatt bra även resultatmässigt", säger Torbjörn Lööf.

Totalt finns nu 422 Ikeavaruhus på 50 marknader. Det viktigaste nya steget är sannolikt att startskottet gått för de mångåriga planerna att gå in i Indien. 

"Det är ett jätteviktigt steg som vi är väldigt glada för. Det är bara början. Vi siktar på stor expansion och vi tittar även där på både traditionella varuhus men även nya mindre butikskoncept", säger Torbjörn Lööf.

Som Di berättat tidigare finns planer på fortsatt expansion såväl i Indien som på andra håll runt om i världen. 2019 planeras för totalt 15 nya varuhus.

Inom de närmaste åren ska Ikea för första gången etableras i både Mexiko och Sydamerika men även i en rad andra nya länder.  

E-handeln blir samtidigt allt viktigare och Ikea flaggar för att det förbereder en hel rad åtgärder för att nå ännu fler kunder och i slutändan kunna fortsätta växa.  

"Vi kommer att erbjuda nya och annorlunda sätt att köpa Ikeas sortiment, på internet, på avlägsna platser och i stadskärnorna", säger Torbjörn Lööf.

"Vi kommer att introducera mindre butikskoncept främst i städerna och ett brett utbud av flexibla tjänster. Vår franchisetagare jobbar nu med sina expansionsplaner. Vi fortsätter även med fler tester som köksbutiken i Stockholm."

En annan storsatsning, som aviserades redan i somras, är att inspirera och möjliggöra för kunderna att leva mer hållbart inom planetens gränser. Bland annat ska engångsprodukter av plast tas bort ur sortimentet och klimatavtrycket minskas med i snitt 70 procent per produkt.   

Många traditionella detaljhandelskedjor har motvind och kämpar med fallande lönsamhet och en del tvingas till butiksnedläggningar eller i konkurs. 

Hur ser då målen och utsikterna ut för Ikea framöver?

"Utsikterna är goda. Vi ser främst förändringarna inom detaljhandeln som möjligheter. Vi genomför därför en stor transformation där målet är att antalet människor som kan nå och ha råd med Ikea ska öka från dagens 750 miljoner människor till 3 miljarder", säger Torbjörn Lööf.

Grundaren Ingvar Kamprad avled tidigare år. Vad innebär det för Ikea?

"Vi alla var väldigt tagna och Ingvar är oerhört saknad för sin humor, envishet, passion och som inspiratör. Tack vare hans vision och genomförandekraft står Ikea med sin kultur och affärsidé fortsatt starkt och vi är många som nu vill föra hans arv vidare genom att fortsätta utveckla bolaget", säger Torbjörn Lööf.


Aktiestrategen: ”Svårt att peka ut vinnarna i det här”

Deppiga konsumenter väntas slå hårt mot flera branscher. Allra värst drabbas sällanköpshandeln, enligt bedömarna.

”Det är svårt att peka ut vinnarna i det här”, säger Mattias Isakson, chefsstrateg på Swedbank.

Foto:JENNY HALLENGREN

Konsumenternas syn på den egna ekonomin har inte varit så pessimistisk sedan finanskrisen, enligt den senaste mätningen från Konjunkturinstitutet. Och när konsumenterna håller hårdare i plånboken väntas det slå hårt mot många börsbolag.

”Många svenska bolag har visat sig duktiga på att parera kriser. Men en lägre efterfrågan kan de inte parera”, säger Mattias Isakson på Swedbank.

Konjunkturprognoserna pekar på en rejäl inbromsning i den privata konsumtionen som utgör ungefär hälften av Sveriges bruttonationalprodukt (BNP). Till exempel räknar storbanken Nordea med att tillväxten i den privata konsumtionen landar på 3 procent i år för att sedan ligga i princip still under 2023. I fjol var tillväxten 6 procent.

”Det handlar om ungefär 60 miljarder i konsumtionsökning som försvinner per år”, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea.

”Det slår mycket brett. Vi har ett mättat konsumtionsbehov av varor, men även tjänstekonsumtionen stannar av framöver”, säger hon.

Danske Bank har beräknat att köpkraften i Sverige kan minska med 80 miljarder kronor under det första halvåret 2022.

I nuläget tror bedömarna att den minskade köpkraften först och främst drabbar bolag som säljer produkter av icke-nödvändig karaktär, som är lättare att prioritera bort än exempelvis mat och hygienartiklar. Många konsumentorienterade bolag har redan fallit tungt på börsen i år och pressen bedöms fortsätta.

”Sällanköp är det som primärt kommer att ta stryk. Dels upplever de att deras kostnader pressas uppåt, dels kommer de att gradvis möta mindre efterfrågan”, säger Mattias Isakson.

Som exempel på enskilda bolag som blir förlorare i den nya miljön där konsumenter inte har lika mycket pengar att röra sig med nämns bilkedjan Bilia, vitvarujätten Electrolux, byggvarukedjan Byggmax, trädgårdsutrustningsbolaget Husqvarna, lyssningstjänsten Storytel, fritidsproduktbolaget Thule och kylskåpsbolaget Dometic.

Bostadsutvecklare som JM och Bonava bedöms också med största sannolikhet att drabbas.

”De pressas själva av inflationen, har svårt att få grepp om projektkostnader och är lite avvaktande med att starta nya projekt”, säger Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken.

Strategerna har svårt att peka ut vinnare när köpkraften minskar. Mattias Isakson nämner ”relativa” vinnare som dagligvaruhandeln och bolag som Axfood, samt hygienföretaget Essity.

”För att klara oss så bra som möjligt i det här har vi dels innehav i konjunkturstabila sektorer som läkemedel, dels i bolag som initialt blir vinnare på högre räntor som bank och försäkringsbolag. Sen tittar vi på bolag som har möjlighet att skicka igenom prishöjningar, som råvarubolag”, säger Lars Söderfjell.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?