Annons

Ikea bryter drömgräns

Ikea fortsätter att växa och slog nyligen nytt försäljningsrekord med 406 miljarder kronor. Omvandlingen av detaljhandeln påverkar även världens största heminredare och ägaren av Ikeas varumärke planerar fler varuhus men också en rad nya grepp i en stor transformation de närmaste åren. 

Foto:TT

Det senaste verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti såldes heminredning för 38,8 miljarder euro på Ikea. Med Ikeamått var ökningen visserligen måttlig. Justerat för valutaförändringar lyfte försäljningen med 4,5 procent. Men ännu en gång blev det alltså rekord, och mätt i svenska kronor passerades drömgränsen 400 miljarder kronor.

"Vi är nöjda med utfallet. Vi tycker att det går bra även om tillväxten kanske inte ser så imponerande ut. Vi har tillväxt i både befintliga butiker, i vår expansion och även i e-handeln", säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea. 

Expansionen där 19 nya varuhus öppnades stod för majoriteten av tillväxten med 66 procent. E-handeln gav 29 procent av tillväxten, medan de befintliga varuhusen endast genererad 5 procent. 

"För att förtydliga var tillväxten ungefär 1 procent i de befintliga varuhusen medan e-handeln växte med hela 31 procent. Det handlar mycket om ändrat kundbeteende där allt mer av inköpen görs via internet. Men till skillnad från till exempel kläder så spelar varuhusen fortsatt en mycket viktig roll och totalt svarar e-handeln för 5 procent av Ikeas försäljning", säger Torbjörn Lööf.

Den nederländska koncernen Inter Ikea, med huvudkontoret i den lilla universitetsstaden Delft, äger Ikeas varumärke. Försäljningen sköts i huvudsak av franchisetagare vilket gör att bolaget sannolikt fortfarande är en doldis för många av sina hundratals miljoner kunder. En hel del av dem uppfattar kanske också Ikea som svenskt, trots att det var länge sedan den juridiska hemvisten och ägandet lämnade Sverige. 

Efter att möbelimperiet, som grundades av Ingvar Kamprad, omstrukturerades har Inter Ikea blivit mer utåtriktat och öppet än tidigare. Och när bolaget på onsdagen offentliggjorde de sammanlagda försäljningssiffrorna, inklusive samtliga de 11 franchisetagarna, kunde det konstatera att Ikea fortsätter växa trots att detaljhandelsklimatet är både "utmanande och förändrat."

Hur det gick resultatmässigt förra verksamhetsåret är dock ännu inte offentligt.

"Siffrorna kommer i november. Men det går fortsatt bra även resultatmässigt", säger Torbjörn Lööf.

Totalt finns nu 422 Ikeavaruhus på 50 marknader. Det viktigaste nya steget är sannolikt att startskottet gått för de mångåriga planerna att gå in i Indien. 

"Det är ett jätteviktigt steg som vi är väldigt glada för. Det är bara början. Vi siktar på stor expansion och vi tittar även där på både traditionella varuhus men även nya mindre butikskoncept", säger Torbjörn Lööf.

Som Di berättat tidigare finns planer på fortsatt expansion såväl i Indien som på andra håll runt om i världen. 2019 planeras för totalt 15 nya varuhus.

Inom de närmaste åren ska Ikea för första gången etableras i både Mexiko och Sydamerika men även i en rad andra nya länder.  

E-handeln blir samtidigt allt viktigare och Ikea flaggar för att det förbereder en hel rad åtgärder för att nå ännu fler kunder och i slutändan kunna fortsätta växa.  

"Vi kommer att erbjuda nya och annorlunda sätt att köpa Ikeas sortiment, på internet, på avlägsna platser och i stadskärnorna", säger Torbjörn Lööf.

"Vi kommer att introducera mindre butikskoncept främst i städerna och ett brett utbud av flexibla tjänster. Vår franchisetagare jobbar nu med sina expansionsplaner. Vi fortsätter även med fler tester som köksbutiken i Stockholm."

En annan storsatsning, som aviserades redan i somras, är att inspirera och möjliggöra för kunderna att leva mer hållbart inom planetens gränser. Bland annat ska engångsprodukter av plast tas bort ur sortimentet och klimatavtrycket minskas med i snitt 70 procent per produkt.   

Många traditionella detaljhandelskedjor har motvind och kämpar med fallande lönsamhet och en del tvingas till butiksnedläggningar eller i konkurs. 

Hur ser då målen och utsikterna ut för Ikea framöver?

"Utsikterna är goda. Vi ser främst förändringarna inom detaljhandeln som möjligheter. Vi genomför därför en stor transformation där målet är att antalet människor som kan nå och ha råd med Ikea ska öka från dagens 750 miljoner människor till 3 miljarder", säger Torbjörn Lööf.

Grundaren Ingvar Kamprad avled tidigare år. Vad innebär det för Ikea?

"Vi alla var väldigt tagna och Ingvar är oerhört saknad för sin humor, envishet, passion och som inspiratör. Tack vare hans vision och genomförandekraft står Ikea med sin kultur och affärsidé fortsatt starkt och vi är många som nu vill föra hans arv vidare genom att fortsätta utveckla bolaget", säger Torbjörn Lööf.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SkistarAnnons

Svemester i fjällen – höjdaren på önskelistan

Svensken skyr stillasittande – och längtar efter en aktiv vintersemester på hemmaplan.

När allt fler inser vikten av en aktiv livsstil står våra svenska berg högt på önskelistan.

Mer om SkiStars undersökning 

Svenska barn och unga lägger mycket tid med att vara med sina mobiltelefoner. Samtidigt säger sig 68 procent av barnens föräldrar att de gärna väljer en skidsemester som tillfälle att minska deras barns skärmtid. 

Undersökningen gjordes av HUI på uppdrag av den svenska skidkoncernen SkiStar. 

Ett år senare har det rådande pandemiläget om möjligt gjort det ännu tuffare för alla föräldrar som försöker få bukt med barnens mobilanvändande och skärmtid.

Men det handlar inte bara om att ägna fritiden åt annat. Barn och ungdomar är inte skapta för allt för mycket stillasittande, och fysisk aktivitet är förstås bra för både hälsan – och för att orka med skolarbetet. 

Svenska barn rör sig för lite

Tendensen att unga rör sig för lite bekräftades i en undersökning i november 2019. Världshälsoorganisationen WHO konstaterade då i en rapport att 81 procent av världens unga i åldern 11-17 år inte kom upp i WHO:s rekommendationer om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. 

I Sverige rörde sig åtta av tio barn och unga för lite, medan siffrorna i Finland gick i en ljusare riktning. 

– Vi tror att en aktiv semester är ett bra sätt att bryta mönster och inleda en förändring mot minskad skärmtid för barn och ungdomar, ett nytt beteende som man kan ta med sig hem efter semestern. Genom vår undersökning får vi svart på vitt att barnfamiljer upplever att en skidsemester är ett bra sätt att minska skärmtiden. Det görs dessutom på ett positivt och naturligt sätt genom att ersätta skärmen med andra roliga aktiviteter, säger Linda Morell, marknadschef på SkiStar.

Svemestern – här för att stanna

2020 är också året då svemester blivit ordet att räkna med. Och att uppleva naturen och närmiljön har plötsligt blivit en ny livsstil. I sommar har allt fler upptäckt att den svenska fjällvärlden kan vara väl så spännande som destinationer hundratals mil bort. 

Att fira semester med närhet i pisten kan också handla om att stärka banden med sina nära och kära. SkiStars undersökning visade att en aktiv livsstil under semestern stärker banden mellan familjemedlemmarna. 66 procent av de tillfrågade föräldrarna upplevde att de hade fått en starkare relation till sina barn efter semestern. 

– Att umgås med sina närmaste vet vi är en av de viktigaste sakerna man vill få ut av sin semester. På våra skidorter finns det många roliga aktiviteter som familjen kan göra ihop och det verkar vara att vinnande koncept för att få föräldrar och barn att faktiskt umgås mer med varandra, fortsätter Linda Morell.

Bokningsläget på topp i Sälen under jul och nyår

Och pendeln tycks nu vara på väg att svänga ordentligt. Inför årets vintersäsong har exempelvis Skandinaviens största skiddestination, SkiStar Sälen, noterat ett rekordhögt intresse. Inför jul- och nyårshelgerna har bokningsläget ökat med hela 33 procent, jämfört med samma period under föregående år. 

– Det visar att många vill tillbringa tid i skidbacken med välmående och hälsa i fokus. Sälen är barnfamiljernas mecka och det här bekräftar än en gång att Sälen ligger i topp när barnfamiljerna får välja, säger SkiStars vd Stefan Sjöstrand. 

Mer om SkiStars skidorter här 

Om SkiStars undersökning:

- Undersökningen är gjord av HUI med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 25-80 år.

- Undersökningen gjordes i juni 2019 med sammanlagt 1010 respondenter.

- Datainsamlingen har utförts i form av en webbenkät med en svarsfrekvens på 100 %.

Detta är SkiStar: 

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda fjällupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

Mer från Skistar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skistar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?