Annons

IEA väntar större efterfrågan på olja

Internationella energimyndigheten, IEA, höjer sin prognos för tillväxten i den globala efterfrågan på olja i år. Samtidigt bedöms de avtalade produktionsminskningarna initialt ha uppfyllts till 90 procent. Oljemarknaden avvaktar om detta håller och om det kompenseras på annat håll, vilket förklarar att oljepriset går sidledes.

Det framgår av IEA:s månadsrapport för februari som publicerades på fredagen.

IEA konstaterar att efter starka utfall fjärde kvartalet 2016 (efter kallt väder) har efterfrågan reviderats upp för tredje månaden i rad. Även om efterfrågetillväxten dämpas något i år så ger den senaste tidens förbättring i industrins aktivitet stöd.

IEA räknar med att efterfrågan uppgick till 96,56 miljoner fat per dag i genomsnitt 2016 (96,45 i januari) och uppgår till 97,97 miljoner fat per dag i genomsnitt 2017 (97,75).

Efterfrågan väntas därmed ha ökat med 1,57 miljoner fat per dag 2016 och stiga med 1,41 miljoner fat per dag 2017. Det är uppreviderat med 0,11 miljoner fat per dag från föregående prognos för 2017.

Det globala utbudet minskade samtidigt med nästan 1,5 miljoner till 96,4 miljoner fat per dag i januari efter lägre produktion såväl inom som utanför Opec. Det är 730.000 fat per dag mindre än i januari 2016 och Opec visar den första nedgången i årstakt sedan början på 2015.

IEA spår att utbudet från länderna utanför Opec kommer att vara 58,0 miljoner fat per dag i genomsnitt 2017 (58,0).

Tillväxten i utbudet utanför Opec kommer främst från USA, där högre priser ökar investeringsaktiviteten, samtidigt som länge planerade projekt i Brasilien och Kanada fortskrider.

Opecs utbud, nu exklusive Indonesien, minskade med 1 miljon fat per dag till 32,06 miljoner fat per dag i januari.

Bland annat har Saudiarabien minskat sin produktion från 10,45 miljoner fat till 9,98 miljoner fat. Lägre produktion motverkades delvis av högre utbud från Libyen och Nigeria, som är exkluderade från avtalade produktionsbegränsningar.

IEA konstaterar att fokus ligger på efterlevnaden av de avtalade produktionsminskningarna, samt återhämtningen i produktionen i USA. Med en Opec-produktion på drygt 32 miljoner fat per dag bedöms avtalet ha uppfyllts till 90 procent, medan en del producenter, som Saudiarabien, tycks ha gjort mer än vad som krävts.

Även om januariutfallet kan revideras så förefaller det därmed som om Opec har gjort en solid start på den halvårsvisa processen, och den första sänkningen är en av det kraftigaste i Opecs historia av sänkningsinitiativ.

Utanför Opec har Ryssland, som ska sänka gradvis, minskat med 100.000 fat av 300.000 fat, medan Oman dragit ned med 45.000 fat i linje med åtagandet. Kazakstan rapporteras ha legat över målet.

IEA gör ingen prognos över Opec-produktionen under det första halvåret men om den efterlevnad som setts i januari fortsätter kommer utbudsöverskottet att minska snabbt, om än från en hög nivå.

Fortsatt höga lagernivåer, tillsammans med osäkerhet hos marknaden vad gäller att bedöma efterlevnaden av minskningarna och möjliga ökningar på annat håll, förklarar varför oljepriset ligger kvar runt 55 dollar per fat sedan mitten av december, då det fick en boost efter avtalet.

"Oljemarknaden befinner sig i mycket i ett 'vänta och se'-läge", skriver IEA.

Bild: utbud/efterfrågan fram till 2 kv 2017


image


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TamtronAnnons

Smart fordonsvåg revolutionerar viktig del av logistikflödet

Ett överlastat lastbilsekipage kan bli en dyr historia. Här gäller det att väga fordonet på ett tillförlitligt sätt för att garantera att lasten ligger inom lagens ramar, men också för att lasta så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt. Nyckeln till framgång skulle kunna vara smartare vågsystem. 

Alla företag som på ett eller annat sätt arbetar med transport kan nog enas om att vägning av last är en central del av verksamheten. Här handlar det om att lasta så effektivt som möjligt och därmed minska antalet transporter – och samtidigt undvika överlastning. 

Tamtron är ett av få företag i Sverige som riktat in sig på vägning, och besitter första plats när det gäller vägning och vågsystem för hjulburna fordon. Sedan 1989 har företaget hjälpt sina kunder att effektivisera sitt arbete och levererat träffsäkra lösningar. Nu väljer Tamtron att utöka sitt erbjudande inom affärssegmentet Transport & Logistik, där man räknar med att göra enorm skillnad med sina vågsystem. Här handlar det framför allt om uppkopplade markförlagda fordonsvågar.

– Vi levererar en våg från Motus Weighings som kan väga en långtradares vikt och samla in träffsäkra mätdata på bara några sekunder, utan att ekipaget behöver stanna. Detta innebär att vi kan effektivisera vägningsprocessen, undvika tomgångskörning och spara in på 1000-tals liter bränsle. Tillsammans med detta vågsystem kan vi även leverera axelvikter, säger Thomas Larsson, vd på Tamtron i Sverige.

Den dynamiska vågen kan förbättra logistikflödet på ett väldigt konkret sätt. Traditionella markförlagda vågar ockuperar en stor yta på ett logistikområde då de behöver vara runt 24 meter, medan vågen som Tamtron levererar enbart är sex meter lång. Här frigörs en stor yta som kan användas för kärnverksamheten.

Tamtron tillhandahåller också ett molnsystem som automatiskt samlar in vägningsdata. Systemet identifierar vilket fordon som kör över vågen och slår fast aktuell vikt, tid och plats. Här ges möjligheten för alla berörda att få realtidsuppdaterad information direkt i mobiltelefonen, och underlaget kan användas för att göra rapporter och fakturaunderlag. 

– Behovet av att mäta och samla in data ökar hela tiden inom den här branschen, och utvecklingen går otroligt snabbt. På bara sju år har företagen gått från att skriva ner vägningsresultat på papper, till att vilja få in detta i digitala system direkt, säger Thomas Larsson och tillägger:

–  Möjligheterna med dynamiska och uppkopplade fordonsvågar är väldigt många, och vi vet att det här kommer bli en game changer för företag inom transport- och logistikbranschen. 

Fakta om Tamtron 

Tamtron är en internationell tillverkare av intelligenta vågar och informationshanteringsystem för vägningstransaktioner. Företaget utvecklar och säljer vågsystem för mobila maskiner som hjullastare, gaffeltruckar och timmerhanterare samt vågsystem för tung vägning av exempelvis lastbilar och tåg. Tamtron är dessutom ackrediterat kontrollorgan och utför verifiering av olika vågsystem.

Är du nyfiken på hur du kan effektivisera dina transporter med ett smartare vågsystem? Läs mer här. 

 

Mer från Tamtron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tamtron och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?