Annons

Idre fjäll har också haft extrem ökning

När det snöade i Stockholm ökade bokningarna hos Idre Fjäll, som i år har investerat 25 Mkr i snöproduktion.
”Med tanke på all snö som fallit hade vi inte behövt ta den investeringen just i år, men det svänger snabbt”, säger vd:n John Lundmark.

”I fjol såg det helt annorlunda ut den här tiden, säger John Lundmark som är vd för Idre Fjäll.
”I fjol såg det helt annorlunda ut den här tiden, säger John Lundmark som är vd för Idre Fjäll.

Snödjupet i Idre Fjäll är runt en halv meter i terrängen och ytterligare ett par decimeter i backarna.

Samtidigt som ledningen gläder sig åt det ymniga snöfallet tidigt på säsongen ställer det också till en del problem.

”Rent ekonomiskt är det inte det bästa med så här mycket snö när vi fortfarande har mycket att ställa i ordning. Vi får ägna oss en hel del åt snöröjning”, säger John Lundmark.

Idre Fjälls första skidbacke invigdes för snart 50 år sedan, 1968. I dag omsätter anläggningen, som drivs av en stiftelse, cirka 400 Mkr.

”Vi har haft en extrem ökning de senaste två åren och ökat tvåsiffrigt. Vi tror på en ökning även den här säsongen. Bokningarna är upp 12 procent”, säger John Lundmark.

Redan innan Idre Fjäll öppnade för allmänheten i helgen har man tagit emot elitåkare. Fem landslag har varit där och tränat samtidigt.

För att kunna öppna både spår och backar tidigt spar Idre Fjäll stora mängder snö från föregående säsong. 130.000 kubikmeter snö packas i högar och täcks med bark och duk.

Inför vintern har ett tiotal miljoner kronor investerats i en ny camping och 25 Mkr för att tillverka snö.

I den summan ingår en helt ny typ av snömaskin som kan producera snö även i plusgrader.

Den tillverkar snön i en container och sprutar sedan ut den.

”I fjol såg det helt annorlunda ut den här tiden och vi vill försäkra oss om att alltid ha en bra snötillgång. Rätt var det är blir det vintrar med lite snö”, säger John Lundmark.

Han beskriver hur allt ändå hänger på snön.

”Det är vår viktigaste råvara och vi måste jobba med den. Folk vill inte bara ha släta backar utan även gupp och hopp”, säger han.

När det snöade i Stockholm och på andra håll i landet ökar bokningstrycket.

”Folk blir mer sugna på skidåkning när de ser snö verkar det som”, säger marknadschefen Sofie Andersson.

Det finns också ett ökat intresse från andra länder.

”Vi får allt fler internationella gäster. Tyskar, holländare och danskar som tycker att alperna inte är lika snösäkert”, säger hon.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?