1515
Annons

Icas vd: ”Fysisk handel kommer fortsätta växa”

Efter de senaste årens satsning på digitalisering och e-handel skiftar Icas framtidsrapport fokus till den fysiska butiken. 

”Det gäller att hitta sin spets, den kan se olika ut beroende på marknad”, säger Per Strömberg, Ica-gruppens vd.

Ica-gruppens vd och koncernchef Per Strömberg och Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica-gruppen.
Ica-gruppens vd och koncernchef Per Strömberg och Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica-gruppen.Foto:Jack Mikrut

Med konsumenterna och Ica-handlarna i fokus släpper dagligvarujätten Ica årets framtidsrapport ”Din matbutik 2032 - en lokal och elastisk affär”. 

Enligt Icas framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie är ”elastisk affär” ett nytt begrepp i sammanhanget.

”Det innebär att man som Ica-handlare är anpassningsbar och flexibel genom att följa med i utvecklingen. Till exempel om du utmanas av en ny aktör, så istället för att titta på och försöka förstå vad som händer så agerar man snabbt och testar nya sätt. Samt att man som handlare ser till vilken typ av kunder man har och deras behov, och anpassar sig därefter. Så man inte fastnar i gamla spår när kunderna förändras”, säger hon. 

Hon berättar att det finns ett stort intresse från Ica-handlarna och att rapporten blir en viktig del för hur de ska forma sina affärer framåt.  

Under pandemin fick tillväxten för e-handeln ett rejält uppsving. Rapporten visar att man fortsätter att e-handla men att det syns en minskning.

”Det vi har sett nu under första kvartalet är att e-handeln gick ned ungefär 20 procent”, säger Ica:s vd och koncernchef Per Strömberg. 

Han tror att dippen håller i sig under 2022, men att det blir en kortsiktig nedgång. I dag är det cirka fem procent av all mat som e-handlas. Till 2030 tror han att den siffran kommer ligga på uppåt tio procent. 

”I dag är vi störst på dagligvaruhandel på nätet för mat. Vi är väsentligt större än exempelvis Mathem och det är inte minst tack vare vår bredd över hela landet. När det gäller exempelvis Foodora och deras snabba leveranser av dagligvaror, så är de absolut en konkurrent till oss. Men den affärsmodellen är väldigt utmanande att få ihop ekonomiskt, så vi får se hur lönsam den affären kan bli”, säger Per Strömberg.

Rapporten bygger bland annat på intervjuer med experter, konsumenter och nytt för i år är att Ica-handlarna själva intervjuats. 

En av slutsatserna som kan dras är att efter pandemin vill många kunder tillbaka till fysiska butiker. Per Strömberg menar att en butik även är en fysisk mötesplats. 

”Det är kanske inte lika tydligt i storstäder men på landsbygden är det ofta ett naturligt sätt att träffas, det är navet i samhället”, säger han.

Sveriges dagligvarukonsumenter delas in i fyra konsumentprofiler – vardagssmederna, funktionalisterna, livsnjutarna och främjarna – som alla värdesätter olika saker hos sin dagligvarubutik och finns över hela landet.

”Alla Ica-handlare får välja vad de vill krydda sin butik med. Ska det vara för livsnjutarna, som vill ha mycket färskvaror och spännande färdigmatslösningar, eller för den mer sparsamma. Det gäller att hitta sin spets, den kan se olika ut beroende på marknad, inte minst då mellan storstad och landsbygd”, säger Per Strömberg.  

Vad kan Ica göra för en mer hållbar dagligvaruhandel?
”Det finns flera delar i hållbarhetsaspekten, dels finns flödesdelarna - transporter och hur man driftar butikerna hållbart. Samt hur varorna framställs. Vi som konsumenter kommer mer och mer att sätta det som hygienkrav på en butik. Hållbarhet kommer inte betraktas som ett mervärde, utan man förväntar sig att det är löst”, säger Ann-Katrin Tottie.

Hur ser framtiden ut för fysisk dagligvaruhandel?
”Jag tror att håller man sitt koncept modernt, så finns det alla förutsättningar att fysisk handel kommer fortsätta att växa både för den lilla lokala butiken men också för stormarknadskonceptet. Att svara exakt hur det kommer se ut om tio år, det tror jag inte att vi vet mer än att det kommer vara annorlunda från hur det ser ut i dag”, säger Per Strömberg.

 


”Oinvesteringsbara” bolag tillbaka in i värmen

HONGKONG. Kinas internetbolag är tillbaka in i värmen, vilket lett till höjda riktkurser. Bedömare säger att bolag som Alibaba och Tencent troligen inte kommer drabbas av fler plötsliga tillslag – men att staten kommer öka kontrollen över sektorn.

Foto:Qilai Shen

För bara två månader sedan slog den amerikanska investmentbanken JP Morgan fast att kinesiska teknikaktier var ”oinvesteringsbara” under resten av året, på grund av myndigheternas oberäkneliga tillslag mot sektorn. Nu har banken gjort en en radikal kovändning och uppgraderat 15 kinesiska bolag.

”Vi tror att nyckelriskerna inom sektorn har minskat, speciellt gällande regulatorisk risk”, skrev bankens teknikanalytiker Alex Yao och hans team. 

De sa vidare att risken för att kinesiska bolag ska sparkas ut från de amerikanska börserna – via avnotering av amerikansknoterade ADR-kontrakt – har minskat. De anser också att geopolitiska risker generellt minskat, vilket kommer påverka sektorn gynnsamt.

Bland de bolag som uppgraderades var internetjättarna Alibaba och Tencent, vilka varit i skottgluggen för Pekings policyåtstramningar under det senaste året. Också Meituan, Net Ease och Pinduoduo fick höjda riktkurser.

Alibaba steg 7 procent på Hongkong på tisdagen, medan Tencent lyfte 5,3 procent. Hongkongbörsens index för teknikbolag, som domineras av kinesiska bolag, steg 5 procent.

Även om investerarna inom sektorn andas morgonluft så visar rusningen på hur oberäknelig situationen i Kina är. Från att säga att internetbolagen är omöjliga att investera i till att rekommendera övervikt inom bara några veckor är inte ett tecken på en transparant marknadssituation, enligt bedömare.

”Marknaden reagerar på förhoppningar om support från regeringen. På sikt kommer sektorn att bli mer och mer kontrollerad av staten. Men vi kommer troligen inte se några plötsliga tillslag, bland annat för att landets ekonomi har stora problem”, säger en analytiker vid en kapitalförvaltningsfirma i Hongkong, till Di.

Ledare för flera av Kinas största teknikbolag höll möte med myndigheterna i Peking på tisdagen, vilket sågs som ytterligare ett tecken på stabilare utvecklig för sektorn. Mötet skulle inkludera ”speciell konsultation” för att bistå med ”hälsosam och hållbar” utveckling inom den digitala ekonomin, rapporterade statskontrollerade medier inför mötet.

Härom veckan meddelade landets politbyrå att ökat stöd ska ges till internetbolagen med mål att de bättre ska stödja Kinas ekonomiska återhämtning, vilket Di rapporterat om tidigare.

Förra året haglade böter och regulatorisk press över internetbolagen, vilka anklagades för allt från utnyttjande av monopolställning till att utgöra risk för nationell säkerhet. Tillslagen gjordes under president Xi Jining slagord ”gemensam välfärd”, ett uttryck som knappt hörts under de senaste månaderna då fokus skiftat till åtgärder för att stoppa viruset. 

Trots senaste tidens lättnader för tekniksektorn har situationen grävt djupa hål i bolagsgrundarnas plånböcker. Sedan årsskiftet har Alibabas grundare Jack Mas privatförmögenhet krympt med 9 procent, motsvarande 37 miljarder kronor, enligt en sökning på Bloomberg Rich List på tisdagen. Tencents grundare Pony Mas förmögenhet har minskat med 22 procent, motsvarande över 100 miljarder kronor. 

Rikast i Kina är Zhong Shanshan, som byggt sin förmögenhet långt från tekniksektorn – på att sälja vatten i plastflaskor.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?