Annons

Icas strategichef: Vår e-handel har exploderat

Sveriges dagligvarudominant Ica satsade redan före den coronadrivna e-handelsboomen på massiva onlineinvesteringar.

Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.
Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.Foto:Jessica Gow/TT

”Vårt mål är tydligt, vi ska leda dagligvarubranschen online. Vi gör det i dag och vi jobbar hårt för att bibehålla och förstärka vår position”, förklarar Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.

”Vår e-handel har formligen exploderat, på två veckor i våras tog vi enorma kliv i kundefterfrågan.”

Under andra kvartalet ökade e-handelsförsäljning med 165 procent. Och det är som sagt här koncernen satsar hårt. Partnerskapet med brittiska e-handelsföretaget Ocado som inleddes för snart två år sedan ska, när det väl står klart 2022, omfatta de flesta delarna i koncernens e-handel, från kundgränssnitt hela vägen till robotlager. 

”Ingen hade önskat hellre än jag att vi hade varit i full drift med Ocado nu under covid. Nu har vi fått jobba med det vi har och göra allt vi kan för att möta den ökade efterfrågan. Inledningsvis hade både vi och våra branschkollegor stora utmaningar med det.”

Ica gör inget nytt på grund av covid men förstärker allt man redan gör inom nya satsningar, som Pronto som är Icas expresstjänst där man kan handla färdigmat och dagligvaror och få sin leverans inom en timme.

”Det är en tekniskt enklare lösning än vår e-handel, du kan vara igång som butik på en timme så därför rullade vi ut Pronto till väldigt många butiker i våras för att kunna serva riskgrupper.”

Andra projekt som Peter Muld lyfter fram är testerna med obemannad butik som Ica kör i Värmland och digitala kvitton som man lanserat tillsammans med den digitala brevlådetjänsten Kivra och som han beskriver som en stor framgång.

”Våra kunder älskar det och även personalen. Det kom extremt vältajmat med covid eftersom vi tog bort ett interaktionsmoment.”

Lika framgångsrikt beskriver han inte Icas test med roboten Pepper som extra butikspersonal.

”Vi bedömer inte det som superintressant. Vi tror på det personliga kundmötet eller så är en mobiltelefon med en smart inköpslista en bättre digital teknik för kunden än en robot.”

Innehåll från RenableAnnons

Tillgång till slutkunddata ökar Sennheisers försäljning

Att genomföra konverteringsdrivande kampanjer har hittills varit nästan omöjligt för tillverkande varumärken som säljer sina produkter hos e-handlare – detta eftersom tillverkarna saknar slutkunddata. Lösningen är konceptet cooperative marketing där varumärken och e-handlare samarbetar för att skapa riktade annonser i sociala medier, driva trafik och öka försäljningen. 

Sennheiser, världskänt för sina mikrofoner och hörlurar, är ett av företagen som insett de stora marknadsfördelarna med cooperative marketing. De har därför vänt sig till Re:nable som fungerar som en länk mellan varumärken och e-handlare som säljer deras produkter. Tack vare Re:nables avtal med e-handlarna får Sennheiser information om vem som besökt webbutikerna och klickat på deras produkter, eller kollat på andra produkter i deras segment, för att i nästa steg skapa annonser riktade mot dessa specifika kunder vid exakt rätt tillfälle. Det hela görs möjligt av så kallad pixelintegration, det vill säga datalänkar som används för att skicka anonymiserad data mellan olika parter.

– Att få tillgång till slutkunddatan hos våra återförsäljare har gjort att vi kan skapa konverteringskampanjer i sociala medier med riktigt bra ROI (return on investment) som vi inte haft samma möjlighet till tidigare. Till exempel lanserade vi nyligen våra nya Momentum 4 hörlurar. Då kunde vi skapa kampanjer riktade mot de personer som varit inne och kollat på hörlurar den senaste veckan och influera dem med våra kampanjer för att få dem att välja Sennheiser, säger Andreas Andersson, trade marketing manager för Sennheiser Norden. 

Annonserna skapas automatiskt genom AI. Re:nables AI-plattform samlar in uppgifter från nätet och e-handlarna för att skapa bästa möjliga annons utifrån kund- och expertrecensioner, produktbilder, utmärkelser och annan relevant information om Sennheisers produkter. Detta ger möjligheter som inte funnits tidigare vid automatiserad annonsering.

– Eftersom våra produkter har riktigt bra recensioner och utmärkelser både från experter och slutkunder är det guld värt att kunna använda detta i annonsering för varje produkt. Recensioner, i kombination med både en snygg annonsdesign och köpdata från våra återförsäljare, skapar väldigt konverterande kampanjer och annonser. 

En stor fördel för Sennheiser, förutom tillgången till kunddata och snyggare annonser, är insikterna och rapporterna de får ta del av.

– Att få ta del av de försäljningssiffror som kampanjerna genererat än en riktig höjdpunkt. Det är också intressant att ta del av vilket content som presterat bäst, säger Andreas och fortsätter:

– Alla tjänar på cooperative marketing. Kunderna får se relevanta annonser, handlarna får gratis konverterande trafik och försäljningen ökar för oss båda. 

Om Re:nable:

Re:nable grundades 2018 med visionen att låta varumärken ta del av kundens köpresa genom Cooperative Marketing. Konceptet ger varumärken möjlighet att genomföra konverterande kampanjer i sina återförsäljares kanaler. Re:nable har genererat över 400 miljoner i extra försäljning till sina e-handelspartners.

Läs mer om Re:nable här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Renable och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera