1515

Icas strategichef: Vår e-handel har exploderat

Sveriges dagligvarudominant Ica satsade redan före den coronadrivna e-handelsboomen på massiva onlineinvesteringar.

Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.
Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.Foto:Jessica Gow/TT

”Vårt mål är tydligt, vi ska leda dagligvarubranschen online. Vi gör det i dag och vi jobbar hårt för att bibehålla och förstärka vår position”, förklarar Peter Muld, chef strategier, nya affärer och digital transformation på Ica Sverige.

”Vår e-handel har formligen exploderat, på två veckor i våras tog vi enorma kliv i kundefterfrågan.”

Under andra kvartalet ökade e-handelsförsäljning med 165 procent. Och det är som sagt här koncernen satsar hårt. Partnerskapet med brittiska e-handelsföretaget Ocado som inleddes för snart två år sedan ska, när det väl står klart 2022, omfatta de flesta delarna i koncernens e-handel, från kundgränssnitt hela vägen till robotlager. 

”Ingen hade önskat hellre än jag att vi hade varit i full drift med Ocado nu under covid. Nu har vi fått jobba med det vi har och göra allt vi kan för att möta den ökade efterfrågan. Inledningsvis hade både vi och våra branschkollegor stora utmaningar med det.”

Ica gör inget nytt på grund av covid men förstärker allt man redan gör inom nya satsningar, som Pronto som är Icas expresstjänst där man kan handla färdigmat och dagligvaror och få sin leverans inom en timme.

”Det är en tekniskt enklare lösning än vår e-handel, du kan vara igång som butik på en timme så därför rullade vi ut Pronto till väldigt många butiker i våras för att kunna serva riskgrupper.”

Andra projekt som Peter Muld lyfter fram är testerna med obemannad butik som Ica kör i Värmland och digitala kvitton som man lanserat tillsammans med den digitala brevlådetjänsten Kivra och som han beskriver som en stor framgång.

”Våra kunder älskar det och även personalen. Det kom extremt vältajmat med covid eftersom vi tog bort ett interaktionsmoment.”

Lika framgångsrikt beskriver han inte Icas test med roboten Pepper som extra butikspersonal.

”Vi bedömer inte det som superintressant. Vi tror på det personliga kundmötet eller så är en mobiltelefon med en smart inköpslista en bättre digital teknik för kunden än en robot.”


Innehåll från GIABAnnons

Så erbjuder GIAB strategiskt och praktiskt konsultstöd i omställningen till en cirkulär ekonomi

Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB och Emma Nilsson, hållbarhetskonsult.
Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB och Emma Nilsson, hållbarhetskonsult.

Världen är ungefär åtta procent cirkulär – men för att nå de globala hållbarhetsmålen behöver den andelen öka avsevärt. Hållbarhetsaktören GIAB ser en stark potential och vill nu hjälpa andra företag och organisationer i hur man bäst ställer om till en cirkulär verksamhet. 

– Vi har gjort det själva och kan bidra med den praktiska kompetensen, säger Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB.

GIAB grundades 2012 och har snabbt etablerat sig som en viktig aktör inom återbruk och hållbarhet, med kunder och samarbetspartners inom allt från försäkringsbranschen till e-handeln. Gemensamt för de olika affärsområdena är att de utgår från bolagets kärna: filosofin om den cirkulära ekonomin.

– Cirkulär ekonomi handlar i grunden om att frikoppla ekonomisk tillväxt från miljöpåverkan. Genom att återbruka i stället för att producera och konsumera nytt minskar trycket på jordens resurser och saktar ner systemet, menar Andreas.

Ett praktiskt exempel på hur de arbetar med den cirkulära modellen är webbshopen returhuset.se, där en mängd olika produkter säljs som först genomgått en bedömning, gradering och värdering innan de slutligen rekonditioneras och görs redo för försäljning. 

GIAB Consulting

Att bedriva verksamhet utan att påverka miljön är inte omöjligt, men det kräver kunskap och omställning. GIAB har under de senaste åren tagit all den erfarenhet de har i organisationen och utvecklat affärsområdet GIAB Consulting. De har bland annat samarbetat med IKEA för att utveckla deras återbruksarbete, något som resulterade i att GIAB var med och utformade världens första IKEA-second hand-butik med tillhörande renoveringsverkstad. De har dessutom hjälpt till att ta fram Sveriges första klimatneutrala måleritjänst tillsammans med Schööns måleri.

– Vi blev utvalda tack vare den praktiska hands on-expertisen vi besitter när det kommer till cirkulär ekonomi. Vi är inte bara strategiska, utan får saker att hända säger Emma Nilsson som jobbat som hållbarhetskonsult på GIAB i över två års tid.

Cirkulär ekonomi halva lösningen

Efterfrågan på cirkulär expertishar ökat de senaste åren och GIAB ser hur de kan spela en fortsatt viktig roll i att få företag att ställa om till en mer hållbar verksamhet.

– Återbruk är en liten bransch som befinner sig under stark tillväxt. Vi måste alla bli bättre – en cirkulär omställning är halva lösningen på klimatkrisen, avslutar Andreas.

Om GIAB

GIAB:s kärnverksamhet ligger i att utveckla, implementera och kommersialisera affärsmodeller baserade på cirkulär ekonomi. Konsultverksamheten erbjuder spetskompetens och rådgivning inom områdena cirkulär affärsutveckling, hållbara investeringar, hållbar produkt- och designutveckling, hållbart varumärkesbyggande, hållbarhetsredovisning samt klimatkalkyleringar.

Läs mer på www.giabnordic.se 

 

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?