ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Ica nya restaurangsatsning tar plats i Moodgallerian

  • Foto: Evelina Carborn

Bakom tillfälliga väggar pågår uppbyggnaden av Ica Sveriges nya satsning – restaurangen Icanders i Moodgallerian i Stockholm city. 

Det är reklamfiguren Icanders från 1970-talet – dåtidens Ica-stig – som gett namnet till restaurangsatsningen som ska inspirera kunder och Ica-handlare.

”Syftet är att vi ska visa upp hela vårt måltidserbjudande och ha en restaurang att utveckla det vidare på”, säger Anders Svensson, Ica Sveriges vd. 

En av anledningarna till att Ica öppnar en restaurang nu är den förändrade måltidsmarknaden. 

”Vi kan se att det har skett en snabb förflyttning från att man lagar mat från grunden hemma till att kunderna vill ha en enklare måltidslösning utan att det gör avkall på kvalitet och pris.” 

Restaurangöppningen är också en del av en större investering som Ica Sverige har påbörjat med att utveckla sina måltidserbjudanden.

”Det är en bred satsning där vi jobbar både med sortimentsutveckling och olika typer av koncept. Med Icanders vill vi paketera allt det”, säger Anders Svensson.

Tanken är att det i konceptet ska rymmas allt mellan frukost och middag. 

”Maten kommer att ha sitt ursprung i den svenska husmanskosten men i modern och spännande tappning.”

Det är i Moodgallerian i Stockholm som uppbyggnaden av Icanders är i full gång. Dörrarna ska öppnas den första april.

”Vi har valt att öppna restaurangen i Moodgallerian för att vi vill vara på en plats med många potentiella kunder och ett ställe där konkurrensen är hård. Om vi verkligen ska testa och utveckla vårt erbjudande är det en sådan plats vi vill vara på”

Men några specifika konkurrenter i närområdet vill Ica Sveriges vd inte peka ut. 

”Det som är viktigast för oss är att visa på en ny generation måltidserbjudande som vi tror kan locka kunder beroende på vilken situation de söker. Vi vill ha kombination av ett bra sortiment, bra kvalitet och priser och en miljö man vill vara i”, säger Anders Svensson och beskriver den nya generationens måltider som goda, nyttiga och spännande.

Än finns inga planer för dagligvarubolaget att öppna fler måltidsbutiker i övriga landet. 

”Just Icanders kommer att vara unikt och den enda fristående måltidsbutiken men däremot räknar vi att med att hela eller delar av konceptet kommer att sprida sig till i Icabutiker runt om i landet.”

Redan i dag erbjuder många av Icas butiker en restaurang- eller cafédel men Anders Svensson hoppas att måltidsbutiken ska inspirera fler handlare att utveckla sitt erbjudande. 

”Flera butiker är redan intresserade, sedan är det upp till varje handlare att göra sin grej av det.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer