Annons

Ica nya restaurangsatsning tar plats i Moodgallerian

Bakom tillfälliga väggar pågår uppbyggnaden av Ica Sveriges nya satsning – restaurangen Icanders i Moodgallerian i Stockholm city. 

Foto:Evelina Carborn

Det är reklamfiguren Icanders från 1970-talet – dåtidens Ica-stig – som gett namnet till restaurangsatsningen som ska inspirera kunder och Ica-handlare.

”Syftet är att vi ska visa upp hela vårt måltidserbjudande och ha en restaurang att utveckla det vidare på”, säger Anders Svensson, Ica Sveriges vd. 

En av anledningarna till att Ica öppnar en restaurang nu är den förändrade måltidsmarknaden. 

”Vi kan se att det har skett en snabb förflyttning från att man lagar mat från grunden hemma till att kunderna vill ha en enklare måltidslösning utan att det gör avkall på kvalitet och pris.” 

Restaurangöppningen är också en del av en större investering som Ica Sverige har påbörjat med att utveckla sina måltidserbjudanden.

”Det är en bred satsning där vi jobbar både med sortimentsutveckling och olika typer av koncept. Med Icanders vill vi paketera allt det”, säger Anders Svensson.

Tanken är att det i konceptet ska rymmas allt mellan frukost och middag. 

”Maten kommer att ha sitt ursprung i den svenska husmanskosten men i modern och spännande tappning.”

Det är i Moodgallerian i Stockholm som uppbyggnaden av Icanders är i full gång. Dörrarna ska öppnas den första april.

”Vi har valt att öppna restaurangen i Moodgallerian för att vi vill vara på en plats med många potentiella kunder och ett ställe där konkurrensen är hård. Om vi verkligen ska testa och utveckla vårt erbjudande är det en sådan plats vi vill vara på”

Men några specifika konkurrenter i närområdet vill Ica Sveriges vd inte peka ut. 

”Det som är viktigast för oss är att visa på en ny generation måltidserbjudande som vi tror kan locka kunder beroende på vilken situation de söker. Vi vill ha kombination av ett bra sortiment, bra kvalitet och priser och en miljö man vill vara i”, säger Anders Svensson och beskriver den nya generationens måltider som goda, nyttiga och spännande.

Än finns inga planer för dagligvarubolaget att öppna fler måltidsbutiker i övriga landet. 

”Just Icanders kommer att vara unikt och den enda fristående måltidsbutiken men däremot räknar vi att med att hela eller delar av konceptet kommer att sprida sig till i Icabutiker runt om i landet.”

Redan i dag erbjuder många av Icas butiker en restaurang- eller cafédel men Anders Svensson hoppas att måltidsbutiken ska inspirera fler handlare att utveckla sitt erbjudande. 

”Flera butiker är redan intresserade, sedan är det upp till varje handlare att göra sin grej av det.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PA ConsultingAnnons

PA Consulting ser stora möjligheter att införa hållbarhetskrav med en fortsatt strategisk förflyttning

Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.
Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.

Ett alltför ensidigt fokus på compliance är en av riskerna för finansmarknadens aktörer vid införandet av hållbarhetsskraven. Bakom risken tornar kraven upp sig på att kombinera allt fler regelverk, med hållbarhetsklassificeringar och redovisning av innehav. Tongivande konsultföretaget PA Consulting ser dock stor potential i att kombinera dessa complianceprojekt med att säkerställa att affärsmässiga och strategiska frågor drivs framåt med fortsatt hög ambition. 

– Hela finansbranschen kommer att påverkas av de nya regelverken som drivits fram inom EU och de flesta lär reagera kraftfullt för att efterleva dem. Hållbarhetsarbete innebär dock en enorm potential som kan medföra mervärde för både aktieägare, medarbetare och kunder, konstaterar Lan-Ling Fredell, expert inom Circular Economy och medlem i PA Consultings Sustainability-team. 

Den strategiska planen är A & O

Både Lan-Ling och hennes kollega, Maria Gustavsson, Partner inom den finansiella sektorn och medlem i PA Consultings Sustainability-team, betonar att de nya regleringarna är bra i grunden, då de säkrar en övergripande standard. De understryker dock att det är centralt att inte tappa den strategiska och kreativa plan som också finns inom företagen sedan flera år tillbaka.

– Det är viktigt att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning och att se möjligheterna med cirkulär ekonomi. Det finns alltid en tanke bakom nya regelverk, vilken kan vara kritisk för affären. Det här kan man utnyttja för att vidareutveckla sin organisation, snarare än att bara pricka av specifika regelverkskrav, anser Maria Gustavsson. 

En såväl strategisk som operativ partner

PA Consulting har en oerhört bred kundbas och flera gedigna referenser och internationella nätverk inom Sustainability-området. Ellen MacArthur och  den Europeiska investeringsbanken är två konkreta exempel. Företaget kan både agera som en strategisk partner och som en operativ sådan inom exempelvis compliance, inte minst tack vare sin starka IT-kompetens.

– Utvecklingen inom cirkulär ekonomi går oerhört snabbt. Ju fler som driver dessa frågor desto bättre. Vi står inför en spännande tid med stora förändringar och PA Consulting kommer att befinna sig mitt i dem, tillsammans med våra kunder, avslutar Maria Gustavsson. 

FAKTA

PA Consulting är ett management-konsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige är vi en ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat och offentlig sektor. Vårt kunnande sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av förändringen. PA sysselsätter 3 200 anställda globalt varav 100 i Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om PA Consulting 

Mer från PA Consulting

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PA Consulting och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?