1515

Ica-chefen: "Väldig fart på onlineförsäljningen just nu"

Icas modell för att ta andelar av livsmedelshandeln via nätet är bra. Att köpa en näthandlare, som Axfood gjort, ligger inte i korten. Det säger vd Per Strömberg i en intervju i Börsmorgon.

Bild:Jack Mikrut

Icas försäljning steg med 7,3 procent för jämförbara butiker i april. Men man måste vara lite försiktigt när man tittar på siffrorna säger Per Strömberg.

”Vi tittar på mars och april sammantaget, då neutraliserar man för påskens placering. Då ser vi att försäljningen är upp 3,6 procent. Det är fortfarande en bra siffra”, säger han.

Han är nöjd inte minst med resultatet i kvartalsrapporten.

”Jämför man äpplen med äpplen är vi upp drygt 6 procent”, noterar han.

Helst pratar han om onlineförsäljningen.

”Vi ökade mer än 50 procent på mat, 120 procent på apotekssidan och har också bra utveckling för exempelvis Hemtex. Vi har en väldig fart på onlineförsäljningen just nu.”

Att de höga tillväxttalen skulle bero på att Ica utgår från låga nivåer håller han inte med om.

”Om man jämför med fjärde kvartalet i fjol har vi ungefär lika många butiker som säljer online men deras andel av försäljningen som går via nätet har gått från 1,6 till 2,5 procent första kvartalet”, säger han.

Långsiktigt tror han att näthandeln utgör mellan 5 och 6 procent av totalförsäljningen. Det är den nivå som gäller för de länder som kommit längst, exempelvis Storbritannien, säger han. Och Per Strömberg tror att Icas organiska utveckling räcker för att nå det målet.

”Vi har en väldig tilltro till den modell vi har valt. Det här med fria handlare i samverkan ser ut att fungera väldigt bra på nätet. Vi har inga planer på att köpa en renodlad onlinespelare på mat. Det ligger inte i korten för oss”, säger han.

När det gäller andelen av totalmarknadenvisar visar preliminär statistik att Ica tagit marknad från konkurrenterna, men Per Strömberg manar till en försiktig tolkning även när det gäller detta.

Enligt HUI och SCB har marknaden minskat med 1,5 procent samtidigt som Ica vuxit 04 procent, säger han.

”Jag bedömer att det är lite positivt i överkant för oss. Men jag är ganska trygg att vi har tagit marknadsandelar”, säger han.

Annan statistik indikerar en mer stabil situation när det gäller marknadsandelarna.

”Men hur som helst har vi haft en bra utveckling under första kvartalet”, säger Icas vd.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?