1515

Ibrahim Baylan: ”Kris på en nivå vi aldrig har haft”

En simultan efterfrågechock och utbudschock lämnar Sverige i en svår sits som är svårt att påverka med politik, anser näringsminister Ibrahim Baylan (S). ”Det här är en kris på en nivå som vi aldrig har haft och aldrig har sett”, säger han. 

Näringsminister Ibrahim Baylan (S).
Näringsminister Ibrahim Baylan (S).Foto:Claudio Bresciani/TT

Ett förslag som regeringen har lagt fram har gjort synbar skillnad - systemet för korttidspermitteringar. Inte minst för fordonsindustrin, konstaterar han. 

”Förra veckan var det 50.000 personer som istället för att bli varslade, tack och lov, kunde gå in i det här systemet”, säger han. 

När banden slutar att rulla på en fabrik så tvingas nästa trycka på stoppknappen. 

”Många industrier som har svårt att få fram insatsvaror därför att många länder i vår närhet har stängt produktionsanläggningar, men också sina gränser”, säger han. 

Det andra är att det samtidigt är en efterfrågechock, påpekar han, och den är både inhemsk men också internationell.

”När vår största handelspartner Tyskland inför något som kallas kontaktförbud får det ganska långtgående konsekvenser”, säger han. 

”Om det här varar över tid kommer konsekvenserna att vara ganska stora. Det bör man vara medveten om och föra en sådan diskussion”, säger Ibrahim Baylan vidare. 

Vad är det för stora konsekvenser du ser?
”Om företagen inte har några kunder eller inte får in några produkter...”, säger han utan att fullfölja meningen. 

”Nu har vi en tät dialog med företagen hur vi kan övervintra den här situationen, men vi måste också hitta en väg tillbaka när vi har bekämpat den här coronasmittan”, säger han. 

Vad har småföretagen för behov nu, korttidspermitteringarna är inte anpassade för dem?
”För att citera finansministern vi utesluter inte några åtgärder”, säger han och pekar på likviditetstillskottet till Almi, det avskaffade sjuklöneansvaret tillsammans med likviditetstillskott över skattekontot, som kritiserats för att vara väldigt dyrt. 

Men om småföretagen kan räkna med att regeringen föreslår att riksdagen lyfter av kostnader vill han inte säga, inte heller hur han ser på Moderaternas förslag att lyfta arbetsgivaravgiften i två månader. 

”Det här är en kris på en nivå som vi aldrig har haft och aldrig har sett - i alla fall sedan andra världskriget.”

Hur ser du på beskedet från fastighetsägare att de inte ser behov av generella hyressänkningar?
”Jag tror att det är viktigt att vi alla hjälps åt så att vi kan övervintra den här tuffa situationen. Det måste också gälla fastighetsägarna.”

Den vanligaste frågan från företag är en helt annan, nämligen om skolan stänger eller inte. 

”Många företagsledare som fortsatt har igång produktionen känner en oro för vad det skulle innebära om barnen får vara hemma”, säger han. 

 


Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn satsar på innovativ digitalisering

Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.
Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods och effektiviserade anlöp till och från hamnen.

– Vårt mål är att bli en digital integrerad hamn. Ett centrum för innovation och tekniska lösningar. Vi vill att fler aktörer ska nyttja Göteborgs hamn som en katalysator för utveckling av smarta och hållbara logistikflöden. Därför driver vi nu ett antal stora projekt, säger Malin Collin, vice vd på Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamn ligger i framkant när det gäller användandet av nya tekniska möjligheter. Exempelvis används simulatorer för att beräkna världens största fartygs svängradie i hamnbassängen och vid inspektion av kajer under vatten, används idag drönarubåtar.

– Samtidigt ser vi en stor effektiviseringspotential där fokus ligger på att digitalisera anlöp till och från hamnen samt att kunder ska kunna spåra sitt gods från fabrik till butik.

Den primära satsningen handlar om utvecklingen av ett nytt, digitalt system där alla delar hänger ihop - som ett ekosystem av digitala tjänster. Plattformen är mycket säker och data som samlas in når enbart de som ska ha tillgång till den.

– Våra kunder lägger oerhört mycket tid på att söka information från olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika kunder i hamnen uppkopplade med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi nu ändra på.

Med hjälp av digitalisering och AI skapas bättre förutsägbarhet om vilka källor som har den senaste korrekta informationen. Det gör det möjligt att upptäcka trender, underlätta planering och ta beslut samtidigt som kunderna får en unik möjlighet att spåra sitt gods. Digitaliseringen gör det också möjligt för fartyg att kunna planera sitt anlöp på timmen, vilket skapar mindre utsläpp eftersom fartygen får en tydlig bild över sitt anlöp.

Track and trace - sänker kostnader

Göteborgs hamn har Sveriges bästa logistikläge och är den enda hamnen som kan ta emot de största oceangående fartygen från Asien. Från kaj lastas godset vidare på klimatneutral järnväg. För att kunna koppla ihop hamnens digitala tjänster med nyligen implementerade avläsningssensorer utmed järnvägsspåren, samarbetar nu Göteborgs hamn med Trafikverket. Målet är att få en tätare uppdatering om var godset befinner sig, vilket ger trygga spårningsbara transporter. Något som är extra viktigt vid import av exempelvis sjukvårdsartiklar.

- Förutsägbarhet inom transportkedjan i kombination med samverkan och integration av godsnavets aktörer samt bättre hastighet och kvalitet i informationsutbytet spelar en avgörande roll framöver. Det ger sänkta kostnader, ökad effektivitet och leder till ökad hållbarhet, såväl som en bättre fyllnadsgrad och genomströmningstakt av godset. Det vinner vi alla på, säger Malin Collin.

Läs mer på: www.goteborgshamn.se

OM GÖTEBORGS HAMN

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.

 

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?