Annons

I sex år har Game of Thrones varit Lineas liv: ”Hela resan har varit fantastisk”

Fem frågor Linea Stenfors, Head of couture effects, som i sex år skapat kostymer åt skådespelarna i tv-serien Game of Thrones.

Foto:Helen Sloan

Du har bott i Belfast i sex år och arbetat med det här decenniets kanske mest omtalade serie, Game of Thrones. Hur fick du jobbet?
”Jag hade studerat i Sverige och arbetat som kostymassistent innan jag kom in på en specialistutbildning inom kostymdesign på London College of Fashion. När jag hade min slututställning var det någon som såg den och tipsade produktionen om mig. De ringde mig på en tisdag och frågade om jag kunde börja på måndagen. Samtalet var klart inom loppet av fem minuter, jag sa ja på en gång, men fokuserade mest på att ta reda på var Belfast låg och försöka lösa allting, jag hade en lägenhet i London och hade inte ens tagit examen än.”

Hur mycket är förutbestämt och hur mycket konstnärlig frihet får du i din roll?
”Det är designern Michele Claptons idéer och hon som godkänner plaggen. Det som är unikt med mitt arbete och min avdelning, är att inget finns från början, utan oftast jobbar jag efter en brief som kan vara ett ord, en vision eller en idé. Mitt jobb handlar om att försöka visualisera något man kan ta på och ta fram ett material. I det finns det en enorm konstnärlig frihet.”

Vad har varit mest minnesvärt?
”Den kostymen som jag är mest stolt över och som jag tyckte mest om att jobba med, var Daenerys vita kappa från säsong sju. Den fick enorm uppmärksamhet i media, och jag är så himla glad för det. Det är kul när det är något som jag skapat med mina händer. Man kan se vilket enormt arbete som ligger bakom. För mig personligen har hela resan varit helt fantastisk, jag har utvecklats så mycket. Både kreativt och personligen, jag har fått se så många delar av världen där jag inte hade satt min fot annars.”

Det är svårt att toppa Game of Thrones. Har du något drömuppdrag nu?
”Det finns i dag en stor efterfrågan på exklusiva textileffekter. Jag driver även mitt eget företag, där skapar jag exklusiva textila effekter inom haute couture åt stora modehus i London och New York och jobbar internationellt med kunder inom film, tv och scenkonst. Mitt mål är att öppna norra Europas största textilstudio.”

Kollar du på serien?
”Inte när vi har haft produktionssäsong, då är det inte högsta drömmen att sätta igång ett avsnitt efter ett arbetspass på 12 timmar. Men nu när den sista säsongen släpptes har jag varit riktig sugen.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera