1515
Annons

”I den nya världen blir bilindustrin mer som mjukvaruindustrin”

Zenseacts mål är att framtidens bilar ska definieras av mjukvara. Med Volvo Cars som både ägare och första kund håller bolaget på att utveckla en mjukvaruplattform för självkörande teknik, som också på sikt ska säljas till konkurrenterna.

360-vy av Volvobil med hårdvara i kombination med Zenseacts mjukvara.
360-vy av Volvobil med hårdvara i kombination med Zenseacts mjukvara.Foto:Zenseact

Zenseact är en avknoppning från det som tidigare hette Zenuity och ägdes tillsammans av bilsäkerhetsföretaget Veoneer (tidigare del av Autoliv) och Volvo Cars VOLCAR B -2,83% Dagens utveckling . I juli 2020 delades Zenuity upp och Volvo Cars döpte om verksamheten till Zenseact. 

De båda parterna kom överens om att Veoneer skulle jobba vidare på den delen som handlar om kollaborativ körning i ett förarassistanssystem (adas). Medan Zenseact tog över utveckling och kommersialisering av mjukvaran som stödjer både avancerade förarassistanssystem och autonom körning.

Samtidigt som båda företagen fortsatt har full tillgång till ”samtliga nivåer av avancerade förarassistanssystem och autonom körning”, uppgav Veoneer i samband med delningen.

”Vi har valt att lägga vårt fokus på automatisering av bilar som de ser ut i dag och som ägs av vanliga bilägare”, säger Erik Coelingh, som driver produktutvecklingsteamet på Zenseact.

Han pekar på vikten att jobba med ett segment som det går att tjäna pengar på, även om det finns konkurrens. Styrkan ligger i att Zenseact har Volvo Cars bilar direkt tillgängliga att implementera tekniken i, tror Erik Coelingh.

”Aktörer som Intels Mobileye, Nvidia och Qualcomm satsar också stenhårt, men jag känner mig ändå ganska optimistisk. Att utveckla mjukvara för en självkörande demobil är en sak, en annan är att kunna implementera tekniken i en stor flotta av produktionsbilar”, säger Erik Coelingh.

Elbilstillverkaren Teslas satsning på autonomi med bara så kallad ”computer vision” – kameror som skannar av omvärlden tror han inte på. Volvo Cars har större chanser med en kombination av computer vision, radar och lidar – genom samarbetet med Luminar, tror Erik Coelingh.

”Framtidens personbilar ska ha stor datorkraft och mjukvara som uppdateras kontinuerligt. Vårt interna mål är att släppa en uppdatering var sjätte vecka, sedan kan Volvo Cars bestämma när det går till slutkund.”

Systemet Zenseact utvecklar går under namnet Onepilot. I det ingår ”Drive”, ”Cruise” och ”Ride”. I drive-läget kan föraren köra själv och datorn hjälper till när det behövs med exempelvis nödbroms. Med ”Cruise” gör bilen det mesta själv, men föraren måste övervaka körningen och ride innebär att föraren blir en passagerare som kan göra något annat bakom ratten än att hålla uppsikt.

En del av funktionerna i Onepilot kommer att börja rullas ut med Volvos nästa generations plattform under nästa år.

”I den gamla världen fick man som leverantör betalt en gång för ett sådant system, vilket i bilindustrin betyder att man får betalt per bil. Men i den nya världen blir bilindustrin mer som mjukvaruindustrin och Zenseact blir därmed en saas-leverantör (saas står för software as a service reds. anm.)”, säger Erik Coelingh.

Volvo Cars blir Zenseacts första kund, men bolaget för även dialoger med fler biltillverkare. 

”Konkurrensen i bilindustrin är stenhård och vi vet inte hur den kommer att se ut om 10-15 år.”

Tekniksskiftet kommer att påverka både leverantör och slutkund. Mixen av miljö, trafiksäkerhet, uppkoppling, bildelning och elektrifiering är intressant utifrån leverantörsstrukturen. Volvo Cars är tidigt ute, enligt Erik Coelingh, och transformationen kommer att ta tid. Det gäller för biltillverkare och teknikleverantörer att hitta sin roll i den nya världen, där Kinas utveckling kommer att ha stor påverkan.

”För att förbättra funktionerna över tid krävs det att vi hela tiden tar data från kundernas bilar tillbaka till utvecklingen. Det handlar om att hitta bra modeller för kunden, men i slutändan handlar det främst om trafiksäkerhet”, säger han.

För att utveckla mjukvaran använder Zenseact en bilflotta med prototypbilar som ibland också körs på allmän väg, men med två personer i framsätet, tillsammans med virtuella simuleringsmiljöer. 

De flesta av bilarna körs i Sverige, men Zenseact gör även tester i USA och i andra länder i Europa. Bolaget har också, förutom i Göteborg, ett litet kontor i Shanghai. Från Kina får inte datan exporteras, så därför behövs lokalanställda.

”I den här fasen är det jätteviktigt att vi samlar in data och det gäller att få diversitet i den. Dag, natt och olika körförhållanden med väder och vind och väghållning”, säger Erik Coelingh.

Själv tror han, med sin bakgrund från att ha jobbat på Volvo Cars med aktiv säkerhet i 15-16 år, att vi med de förutsättningarna som finns kommer nå ett trafiksäkerhetssystem som är mycket mer tillförlitligt än i dag. 

Här hittar du fler artiklar från vår rapport om självkörande fordon:

Experten: Fem hinder på vägen mot en självkörande framtid

Lägre tolerans för misstag när datorerna tar över körningen

Juristen: Inte lagstiftningen som är flaskhalsen – utan miljön runt fordonet

Här testas framtidens självkörande teknik under stort hemlighetsmakeri

Nu kan Linköpingsborna åka förarlöst i Vallastaden

Mjukvara på abonnemang – framtidsmodell för Volvo Cars

Världsunikt projekt rullar ut på väg till Ikea

Scania kör autonoma lastbilar på E4:an: ”Vi håller på att träna systemet”

Uppstickaren Einride miljardsatsar på Sverige – men oroas över lågt tempo

DI:s korrespondent i Kina: ”Nu är det gasen i botten med självkörande bilar”

Di Mobilitets rapport tar tempen på de svenska initiativen inom självkörande fordon

Vill du läsa fler artiklar om mobilitet? Här finns Di Mobilitets samlingssida

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera