1515
Annons

I dag avgörs vem som blir nytt språkrör i MP – hon är favorit

Partisekreterare Märta Stenevi är valberedningens kandidat och favorit att bli nytt språkrör för Miljöpartiet. Men hon har tre utmanare om jobbet.

I dag avgörs vem som tar över efter Isabella Lövin.

Isabella Lövin.
Isabella Lövin.Foto:Pontus Lundahl/TT

Efter lunch ska valresultatet vara klart på Miljöpartiets digitala extrakongress. Enda uppgiften för de 265 ombuden är att välja ett nytt kvinnligt språkrör.

Processen att vaska fram kandidater har pågått ända sedan Isabella Lövin i augusti meddelade att hon tänker lämna både språkrörsposten och regeringen. Från början ställde åtta kandidater upp, men nu är fyra kvar i startfältet.

Valberedningens kandidat är partisekreteraren Märta Stenevi. I motiveringen sägs bland annat att hon är en engagerande kraft som kan samla partiet och locka nya väljare. 

Men två riksdagsledamöter och en lokalpolitiker utmanar henne om posten.

Annika Hirvonen är riksdagsledamot och migrations- och utbildningspolitisk talesperson. Hon har bland annat förhandlat för partiets räkning i migrationskommittén.

Rebecka Le Moine är talesperson för biologisk mångfald och riksdagsledamot. Hon vill att MP ska bli mer systemkritiskt och ha örat närmare marken, mot gräsrötterna och miljörörelsen. Till skillnad från de andra kandidaterna anser hon att ett av partiets två språkrör ska stå utanför regeringen för att kunna vara mer radikal.

Elin Söderberg är aktiv i Umeåpolitiken och distriktsordförande i Västerbotten. Hon har också lett partiets klimatnätverk under flera år. 

En tung punkt i kravprofilen för det nya språkröret är att hon ska vara en god kommunikatör. Miljöpartiets opinionssiffror har länge legat runt fyraprocentsspärren och det finns frustration i partiet att man inte lyckas nå ut med vad partiet vill och gör.

Valberedningens kandidat partisekreteraren Märta Stenevi.
Valberedningens kandidat partisekreteraren Märta Stenevi.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Min bild är att det absolut finns många väljare som delar våra målbilder och det vi vill göra, men man litar inte riktigt på oss och har inte förtroende för vår politik”, sade Märta Stenevi till TT tidigare i veckan.

Hon tror att partiet uppfattas som ett enfrågeparti och hon hör till den del av MP som vill att partiet ska bredda sig och lägga större vikt vid det man kallar social rättvisa.

”Det betyder inte att vi kommer slåss mindre för att stoppa klimatförändringarna, men det innebär att vi måste bli tydliga med vad vi vill inom andra områden”, sade Stenevi.

”När man går till val har man bara en röst, och då vill man ha annan politik också.”

Men det är inte alla som vill att partiet ska bredda sig. Tvärtom vill en del medlemmar att partiet ska fokusera på sin kärnfråga – klimat- och miljöpolitiken. Den sakfråga där MP har högst förtroende. 

Ombuden på kongressen representerar de olika distrikten i landet och sidoorganisationer som Grön Ungdom. Till skillnad från i andra partier är ombuden inte lika bundna att följa en fastlagd linje från distrikten när de röstar. Det gör att omröstningar på MP-kongresser ofta blir mer oförutsägbara.

Det är heller inte ovanligt att det finns motkandidater till valberedningens förslag. Till exempel blev just Märta Stenevi vald till partisekreterare 2019 genom att utmana valberedningens kandidat.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?