1515
Annons

Hyundai i mångmiljardsatsning på elbilar i USA

Biltillverkaren Hyundai Motor planerar att avsätta ytterligare fem miljarder dollar för investeringar i sin elbilsverksamhet i USA. Det bekräftar bolaget i ett pressmeddelande. Satsningen följer den tidigare aviserade planen om att bygga en elbilsfabrik i Georgia för cirka 5,5 miljarder dollar. 

Den totala summan för investeringar i USA uppgår alltså till drygt tio miljarder dollar, och planen sträcker sig fram till och med 2025. En del av pengarna väntas gå till satsningar kring Boston Dynamics, ett robotikföretag Hyundai förvärvade i fjol. 

Enligt pressmeddelandet kommer den nya fabriken kunna producera 300.000 bilar när den är färdigställd. Byggstart planeras till 2023 och de första bilarna väntas rulla ut under första kvartalet 2025. 

Nyligen uppgav även företaget att man ämnar investera omkring 16,5 miljarder dollar i elbilsverksamheten i Sydkorea. 


De elektrifierar snabba båtar med japansk teknikjätte

Elektrifieringen av den vattenburna trafiken är i full gång. Dessvärre kan befintlig batteriteknik inte lösa hela behovet. Därför inleder nu Stockholmsbaserade Echandia och den japanska teknikjätten Toshiba ett samarbete kring bränsleceller för snabbgående passagerarfartyg.

Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.
Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.Foto:Echandia

Echandia har hittills levererat batterisystem baserade på Toshibas battericeller till cirka 50 båtar. Men nu tar de nästa steg i samarbetet. Tillsammans ska de utveckla en bränslecellslösning för maritimt bruk. 

”Det behövs ytterligare tekniska lösningar för att möta energi och effektbehovet på fartygsmarknaden. Batteritekniken räcker inte till när det kommer till exempelvis kustnära större fartyg och snabbgående passagerarfartyg. Där måste vi ha kompletterande lösningar. Därför utvecklar vi nu en heavy-duty-bränslecell för maritimt bruk”, säger Echandias vd och grundare Magnus Eriksson till Dagens industri.

Under nästa år kommer de att fokusera på fartygsapplikationer med driftstider som är betydligt längre än vad som är möjligt att leverera med de bränsleceller som används för till exempel bilar. Dessa har en livslängd på cirka 30.000 timmar. 

”De system vi tittar på nu klarar 80.000 timmar innan det behövs någon form av underhåll”, säger Magnus Eriksson.

Bränslecellssystemet kommer att integreras i Echandias befintliga batterisystem där batteri-delen kommer att hantera effekttoppar medan bränslecellerna levererar stadig effekt.

”Det här är en unik kombination som inte finns någonstans i världen. Resultatet blir överlägsen prestanda, lägsta vikt och volym och den lägsta ägandekostnaden”, säger Eriksson.

Samarbetet kommer att inledas med ett gediget designarbete. Beslut om investeringar i produktionslinjer kommer att tas vid ett senare tillfälle, enligt Magnus Eriksson. Men avsikten är att komma igång med massproduktion någonstans kring 2025. 

Bränslecells-tekniken för maritimt bruk spås växa rejält de kommande åren. Enligt en rapport från IRENA (International Renewable Energy Agency) kan förnybara bränslen stå för 70 procent av shipping-sektorns energimix 2050, där vätgas kommer att utgöra ryggraden. EU tror att så mycket som vart femte fartyg i EU kommer att vara bränslecellsdrivna samma år.

”Med vår teknik har vi ett världsledande koncept. Vi har goda förutsättningar att kunna ta en stark position här – framför allt där batteritekniken inte räcker till”, säger Magnus Eriksson.

På längre sikt vill Echandia hitta ett sätt att elektrifiera även de stora oceangående fartygen. För det finns det ingen teknik i dag. 

”Vår ambition är att kunna erbjuda nollemissions-teknik för samtliga fartyg”, säger Eriksson.

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?