ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Hyllar Carl von Linné med utställning: ”Önskar att det kommer fjärde gröna vågen”

  • Konstnären Christine Ödlund är aktuell med en utställning på CF Hill. Foto: Petronelle Halvorsen

Konstnären Christine Ödlund finner inspiration och färger i en kolonilott i norra Djurgårdsstaden. Hon deltar i en utställning på Moderna museet i Malmö och på fredagen öppnar CF Hill i Stockholm separatutställningen ”Systema Naturae”.

Christine Ödlund tar emot Dagens industri vid sin kolonilott, som hon tog över för tre år sedan av journalisten Elin Unnes. Hon beklagar sig över att det nyligen varit inbrott i området. Tjuvarna tog lite whisky som hon hade lämnat kvar. När vi ser oss omkring saknas även hennes filtar. Men lyckligtvis blev det ingen åverkan på just hennes bod.

”Det var rätt så besvärligt att ta över ett sådant här ställe. Den växt jag verkligen har fått kontakt med är malörten. Under min tid här har den fått sprida sig. Den bor överallt på lotten”, säger Christine Ödlund. 

”Jag har tagit med mig två kilo malört till en pigmentmakare utanför Bryssel som har hjälpt mig att göra pigment som jag målar med”, fortsätter hon. 

Att konstnären är intresserad av växtligheter är minst sagt en underdrift. Christine Ödlund har tidigare skapat en installation med ormbunkar där hon utforskat hur växternas rötter reagerar på ljud och hur de kommunicerar. På galleriet och konstrådgivningsföretaget CF Hill är flera av de utställda verken målade med växtpigment, baserade på malört och även jordgubbar. En stor målning med titeln ”Strawberry Fields” har en rutad yta, likt jordgubbens yttre och är målad med jordgubbspigment.  

”Man kan säga att jag har målat upp trädgården, samtalen med växterna och mina tankar kring vad en kolonilott är för något”, säger Christine Ödlund. 

Tilltalar färgerna dig?

”Konceptet tilltalar mig. Att måla med det jag jobbar med blir hyperrealism. Men färgerna är svåra att jobba med. De är oberäkneliga och har sin igen vilja.” 

Vad händer med dig när du använder de här färgerna?

”Det är ytterligare ett sätt att få kontakt med växtlighet som man vet har fler sinnen än vad vi har.”

CF Hill-utställningen ”Systema Naturae” refererar till och hedrar botanikern Carl von Linné och hans verk, där han beskriver alla arter han kände till. 

”Jag tycker att Linné är spännande. Han systematiserar vår värld men är kvar i ett tänk där mystik finns.”

Går det att få kontakt med växter?

”Ja, det tycker jag. Ibland finns det någon form av kontakt. Jag har haft brännässlor i min ateljé och de kan uttrycka sig i doft. Ibland luktar de friskt och ibland djuriskt.”

I utställningen ingår videoverk över levande komposthögar och aluminiumskulpturer återvunna av gamla ölburkar. Christine Ödlund har också skapat ett videoverk där hon är i en elektrisk loop med sina brännässlor. 

Konstnären understryker att mänskligheten har mycket att lära av växtriket. 

”Vi letar i dag efter överlevnadsstrategier och växterna har funnits med i 400 miljoner år. De har förstått en del saker som kan vara lärorika.”

Tycker du att människor överlag är för okänsliga vad gäller förståelsen för natur och växtlighet?

”Ja. Utvecklingen i Stockholm är sorglig. Istället för att spara på parkerna och naturen i Stockholm äter man hela tiden upp den för att bygga. Det måste gå att integrera naturen i staden. Träd i staden är en tillgång, luft renas och dagvatten sugs upp.” 

”Jag önskar att det kommer en fjärde gröna vågen.”

Christine Ödlund bjuder på kaffe ur en termos och hemgjorda småkakor. Det värmer denna tisdagsmorgon. Även om vintern inte tagit tag om Stockholm detta år är våren flera veckor bort. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer