ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Hyllade mikrobryggeriet öppnar eget i kyrka: ”Willy Wonka-fabrik”

  • Karl Grandin och Henok Fentie i kyrkan som blivit deras nya bryggeri. Foto: Petronelle Halvorsen
  • Foto: Petronelle Halvorsen

Efter tio år av kontraktsbryggning startar Omnipollo sitt första egna bryggeri. Platsen? En kyrka i Sundbyberg.
”Det är nästan för bra för att vara sant, vi hade inte kunnat drömma om det här”, säger Henok Fentie, en av Omnipollos grundare.

Lukten av malt, humle och jäst ligger som ett täcke över den tidigare missionskyrkan – här har Omnipollo redan börjat brygga. Men det ligger också en odefinierbar underton i luften. Det är ingen vanlig öl som bryggs här, det är Omnipollos öl. Sedan starten för snart tio år sedan har det svenska mikrobryggeriet experimenterat med smaker som milkshake, pekannöt och kola och chokladglass.

Henok Fentie startade företaget 2010 tillsammans med konstnären Karl Grandin. Tidigare har de bryggt på kontrakt – eller ”nomadbryggt” som Karl Grandin kallar det – genom att hyra in sig hos andra större bryggerier i flera länder. Trots att nomaderna nu får ett fast hem ser de det inte som att Omnipollo byter skepnad, snarare tvärt om.

”Jag tycker byggnaden och idén att ligga i en närförort känns helt perfekt för oss. Jag tror att det kommer att vara en ny fasett av hur vi uppfattas, men i min föreställningsvärld är det här precis i linje med vad vi vill göra”, säger Karl Grandin.

Dessutom fortsätter de nyttja andra bryggerier, om än i mindre skala. De ser kontraktsbryggningen som en möjlighet att kunna brygga och distribuera lokalt.

”Men det är ändå någonting med att komma från en plats, att ha ett fundament. Det här känns värdigt vår idé. Det är Stockholm som det kommer från och det är här vi gör en sådan grej”, säger Henok Fentie.

Det är inte bara ölen som får ta plats i Omnipollos värld. Med en konstnär som grundare har estetiken varit av stor betydelse från första början, vilket inte minst syns på ölmärkets unika etiketter. I somras hade Karl Grandin en konstutsällning i kyrkan, som tidigare inhyste ett annat bryggeri. Det var då intresset för lokalen väcktes. Nu pryder färgglada konstverk väggarna kring den tilltänkta serveringsytan.

”Det har känts som att om vi ska ha ett eget bryggeri måste det vara en sådan här Willy Wonka-fabrik. Men då hade vi inte ens fantiserat om att det skulle vara en kyrka. Det var ännu bättre, alla aspekter kom liksom in i det”, säger Karl Grandin.

Företaget har vuxit stadigt under sina tio år och omsätter i dagsläget strax under 100 Mkr, men än är det inte lönsamt om man tittar på årsredovisningarna. Henok Fentie berättar att lönsamhet är målet, men att de har ett långsiktigt perspektiv – något som inneburit många investeringar. De tio år som gått har också inneburit en resa som delvis har gått helt enligt plan och delvis har tagit avvägar de aldrig räknat med.

”En del av vår framgång är att Omnipollo har varit föränderligt efter vad vi har sett och upplevt. Att vi skulle öppna ett bryggeri hade varit helt otänkbart för tio år sedan. Vi tyckte det var det dummaste man kunde göra”, säger Henok Fentie och skrattar.

Ett bryggeri blev det ändå till slut. Det kompletterar nu Omnipollos barer och restauranger i Stockholm, Göteborg och Hamburg – dessutom öppnar ytterligare en bar i Tokyo senare i vår.

”Med tiden måste det finnas någon form av manifestation, och inte bara vara en idé i huvudet på mig eller Henok. Vi har ganska bra telepatisk kontakt men andra måste också få reda på vad vi håller på med”, säger Karl Grandin och fortsätter:

”Om vår bar innebär att man kan kika in lite i Omnipollo-grejen, så kan det här vara att man kliver in i hjärtat på det.”

De räknar med att ha en kommersiellt tillgänglig produkt från kyrkan i Sundbyberg om ungefär en månad. Lokalen kommer att bli tillgänglig för allmänheten under året. Exakt när och hur vet de inte än, mer än att det blir ett taproom.

”Det kanske kommer vara lite events här. Jag är väldigt sugen på att någon ska komma och uppträda på kyrkoorgeln”, säger Karl Grandin och Henok Fentie fyller i:

”En dröm skulle vara att skapa en närhet till upplevelsen. Tänk att folk bokstavligt talat står en trappa upp och dricker ens öl i den här kyrkomiljön, jag kan knappt bärga mig.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer