Annons

Hyllade mikrobryggeriet öppnar eget i kyrka: ”Willy Wonka-fabrik”

Efter tio år av kontraktsbryggning startar Omnipollo sitt första egna bryggeri. Platsen? En kyrka i Sundbyberg.
”Det är nästan för bra för att vara sant, vi hade inte kunnat drömma om det här”, säger Henok Fentie, en av Omnipollos grundare.

Karl Grandin och Henok Fentie i kyrkan som blivit deras nya bryggeri.
Karl Grandin och Henok Fentie i kyrkan som blivit deras nya bryggeri.Foto:Petronelle Halvorsen
Foto:Petronelle Halvorsen

Lukten av malt, humle och jäst ligger som ett täcke över den tidigare missionskyrkan – här har Omnipollo redan börjat brygga. Men det ligger också en odefinierbar underton i luften. Det är ingen vanlig öl som bryggs här, det är Omnipollos öl. Sedan starten för snart tio år sedan har det svenska mikrobryggeriet experimenterat med smaker som milkshake, pekannöt och kola och chokladglass.

Henok Fentie startade företaget 2010 tillsammans med konstnären Karl Grandin. Tidigare har de bryggt på kontrakt – eller ”nomadbryggt” som Karl Grandin kallar det – genom att hyra in sig hos andra större bryggerier i flera länder. Trots att nomaderna nu får ett fast hem ser de det inte som att Omnipollo byter skepnad, snarare tvärt om.

”Jag tycker byggnaden och idén att ligga i en närförort känns helt perfekt för oss. Jag tror att det kommer att vara en ny fasett av hur vi uppfattas, men i min föreställningsvärld är det här precis i linje med vad vi vill göra”, säger Karl Grandin.

Dessutom fortsätter de nyttja andra bryggerier, om än i mindre skala. De ser kontraktsbryggningen som en möjlighet att kunna brygga och distribuera lokalt.

”Men det är ändå någonting med att komma från en plats, att ha ett fundament. Det här känns värdigt vår idé. Det är Stockholm som det kommer från och det är här vi gör en sådan grej”, säger Henok Fentie.

Det är inte bara ölen som får ta plats i Omnipollos värld. Med en konstnär som grundare har estetiken varit av stor betydelse från första början, vilket inte minst syns på ölmärkets unika etiketter. I somras hade Karl Grandin en konstutsällning i kyrkan, som tidigare inhyste ett annat bryggeri. Det var då intresset för lokalen väcktes. Nu pryder färgglada konstverk väggarna kring den tilltänkta serveringsytan.

”Det har känts som att om vi ska ha ett eget bryggeri måste det vara en sådan här Willy Wonka-fabrik. Men då hade vi inte ens fantiserat om att det skulle vara en kyrka. Det var ännu bättre, alla aspekter kom liksom in i det”, säger Karl Grandin.

Företaget har vuxit stadigt under sina tio år och omsätter i dagsläget strax under 100 Mkr, men än är det inte lönsamt om man tittar på årsredovisningarna. Henok Fentie berättar att lönsamhet är målet, men att de har ett långsiktigt perspektiv – något som inneburit många investeringar. De tio år som gått har också inneburit en resa som delvis har gått helt enligt plan och delvis har tagit avvägar de aldrig räknat med.

”En del av vår framgång är att Omnipollo har varit föränderligt efter vad vi har sett och upplevt. Att vi skulle öppna ett bryggeri hade varit helt otänkbart för tio år sedan. Vi tyckte det var det dummaste man kunde göra”, säger Henok Fentie och skrattar.

Ett bryggeri blev det ändå till slut. Det kompletterar nu Omnipollos barer och restauranger i Stockholm, Göteborg och Hamburg – dessutom öppnar ytterligare en bar i Tokyo senare i vår.

”Med tiden måste det finnas någon form av manifestation, och inte bara vara en idé i huvudet på mig eller Henok. Vi har ganska bra telepatisk kontakt men andra måste också få reda på vad vi håller på med”, säger Karl Grandin och fortsätter:

”Om vår bar innebär att man kan kika in lite i Omnipollo-grejen, så kan det här vara att man kliver in i hjärtat på det.”

De räknar med att ha en kommersiellt tillgänglig produkt från kyrkan i Sundbyberg om ungefär en månad. Lokalen kommer att bli tillgänglig för allmänheten under året. Exakt när och hur vet de inte än, mer än att det blir ett taproom.

”Det kanske kommer vara lite events här. Jag är väldigt sugen på att någon ska komma och uppträda på kyrkoorgeln”, säger Karl Grandin och Henok Fentie fyller i:

”En dröm skulle vara att skapa en närhet till upplevelsen. Tänk att folk bokstavligt talat står en trappa upp och dricker ens öl i den här kyrkomiljön, jag kan knappt bärga mig.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?