ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 27 MAJ Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Husvagnar blev familjeaffär för bröderna

  • FRÅN HUSVAGN TILL HUSBIL. Norrkust Caravan i Kalix har funnits i sju år och omsätter 70 miljoner kronor. De första åren var var långt ifrån glamorösa för Kari, Marko och Anssi Korkala – på lilla bilden ses Anssi Korkala reparera en begagnad vagn. Foto: Jack Mikrut

KALIX. När bröderna Korkala blev arbetslösa under finanskrisen vägrade de att deppa ihop. Tillsammans med sin pappa började de köpa upp och renovera husvagnar.

”Vi köpte gamla vagnar för några hundralappar och reparerade. Vi hade husvagnar stående överallt”, berättar Marko Korkala.

Norrkust Caravans lokaler ligger precis vid E4:an, någon kilometer söder om Kalix tätort och ett stenkast från den mäktiga Kalixälven. Med placeringen nära Europavägen är det svårt för en förbipasserande att missa vad företaget säljer.

Det är husbilar och husvagnar både utanför och innanför dörrarna i de rymliga lokalerna. De lyxigaste husbilarna går på minst 1 miljon kronor.

”Det är ett fantastiskt läge, här blir vi kvar”, konstaterar vd:n och delägaren Marko Korkala.

Så bra har det inte alltid varit. Verkligen inte.

Under finanskrisen hösten 2008 tvärstannade en stor del av industrin i Sverige. Marko Korkala blev av med jobbet på pappersbruket i Karlsborg, utanför Kalix. Under samma period blev även den yngre brodern Anssi Korkala arbetslös.

De bestämde sig för att starta eget – och valet föll på husvagnar.

”Vi såg att det fanns en marknad här. Det fanns ingen återförsäljare av husbilar och husvagnar här i östra Norrbotten. Ingen i Haparanda, ingen i Gällivare, ingen i Överkalix eller Övertorneå”, berättar Marko Korkala.

Den första tiden blev allt annat än glamorös. Tillsammans med pappa Kari började Marko och Anssi köpa upp husvagnar. Många kostade inte mer än några hundralappar.

De hämtade upp gamla husvagnar i hela norra Sverige.

”Den första utmaningen på varje resa var att hitta en vagn som var i tillräckligt bra skick att bo i. Något hotell eller vandrarhem hade vi inte råd med då. Inte var det roligt alltid”, säger Kari Korkala.

De inköpta husvagnarna ställdes upp på någon parkering och sedan fick någon av sönerna köra dem till Kalix, en och en. Det blev många mil i bil, många arbetstimmar.

Väl i Kalix hamnade husvagnarna hemma hos någon av de tre grundarna. I början hade de ingen verkstad utan reparerade husbilarna på Anssi Korkalas gårdsplan.

”Vi jobbade långt in på natten och var i gång igen klockan sju. Vi köpte och sålde så mycket, vi var bara tvungna att köra på. Det blev inte mycket familjeliv de där åren”, säger han.

Ganska snabbt ökade omsättningen till ett par miljoner kronor. Man byggde en verkstad hemma hos Anssi, för att sedan köpa en tomt att ställa upp husvagnar på.

”Vi hade till och med ett litet kontor. Det kändes hur stort som helst”, minns Marko Korkala.

De första hårda åren präglar fortfarande de tre grundarna.

”Vi hade en drivkraft att göra något bra. Även om det var äldre vagnar så ville vi leverera bra grejer, fastän de var billiga. Den tråden har vi hållit hela vägen”, säger Marko Korkala.

I dag är omständigheterna helt andra. Husvagnarna för några hundralappar har sedan länge fått lämna plats åt modernare fordon och grundarna behöver inte längre jobba på nätterna.

Sedan fem år tillbaka säljer företaget även nya husbilar och omsättningen har sedan dess ökat med över 800 procent.

I företaget, som omsätter 70 miljoner kronor, arbetar i dag 13 personer. Utöver de tre ägarna och grundarna jobbar även Marko och Anssis systrar Anna-Maria och Elisabeth, mamma Marja-Liisa samt Anssis hustru Anna Lundström i företaget.

”Bilbranschen har traditionellt varit mansdominerad. Vi tror på att ha en mix mellan kvinnor och män, gamla och unga. Det gynnar försäljningen”, säger Marko Korkala.

Att snabbt öka omsättningen och personalstyrkan ställer nya krav. Det handlar om allt ifrån personalansvar till att hitta en organisation som fungerar. Tiden då alla gjorde allt i bolaget är förbi.

”Vi jobbar mycket med rollfördelningen just nu, för att få ut det bästa av alla”, säger Marko Korkala.

Företaget vill gärna fortsätta att växa. Redan i dag är Norrkust Caravan något av ett utflyktsmål för folk i norra Sverige som funderar på att köpa husbil eller husvagn. Ambitionen är att bli en av de största, till och med den största, försäljaren av husbilar och husvagnar norr om Sundsvall.

Den finska marknaden är också intressant. Gränsen ligger bara sex mil bort och språket kan familjen redan. Kari Korkala växte upp i Uleåborg och flyttade till Sverige på 1970-talet.

”Det finns mycket att göra på andra sidan gränsen. Nästa större återförsäljare är i Uleåborg och för de märkena vi har här så är Helsingfors närmast”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies