1515
Annons

Husqvarnas maskiner sätter rekord i miniformat

JÖNKÖPING.

Leksaksversionerna av Husqvarnas trädgårdsmaskiner är ingen lek för Prevox. Med både Walmart och Amazon som nya försäljningskanaler i USA nådde det småländska reklam- och profilföretaget all time high under coronakrisen.

Peter Johansson, ägare av Prevox.
Peter Johansson, ägare av Prevox.Foto:Björn Solfors

Peter Johansson, ägare av Prevox, rotar bland leksakskartongerna bakom skrivbordet. Han tar fram en motorsåg i miniatyr, drar igång den och lyssnar.

”Ljudet är samplat från en riktig 550. Det är inspelat i en studio i Los Angeles för att få ett så autentiskt ljud som möjligt”, säger han.

En trappa ner, i företagets showroom i Jönköping, syns muggar, kepsar, nyckelringar, väskor, jackor och annat man förknippar med ett typiskt bolag inom profilkläder, presentreklam och företagsgåvor. Men det är det nära samarbetet med Husqvarna HUSQ B +1,71% Dagens utveckling , den småländska grannen som tillverkat skogs- park- och trädgårdsprodukter sedan 1689, som gett Prevox en unik världsprodukt. 

2006 kom uppdraget att utveckla den första leksaken, en motorsåg, som en exakt replika av originalet. Peter Johansson kontrakterade tillverkare i Kina och lagom till den svenska julhandeln ett par år senare blev premiärprodukten en försäljningssuccé hos Husqvarnas återförsäljare. 2013 ville Husqvarna i USA växla upp leksaksprojektet rejält och utvecklingen av bland annat en lövblås, en trimmer, en häcksax och en gräsklippare tog fart.

”Jag skickade en riktig gräsklippare i full storlek till Kina för att kunna utveckla en skalenlig replika och få alla detaljer helt rätt. Jag tog sedan med mig en 3D-printad version i handbagaget och reste till USA för godkännande. Alla i rummet tyckte den var fantastisk, utom högsta chefen. Han godkände den inte. Vi hade inte exakt rätt mönster på däcken”, säger han.

Leksakerna har blivit storsäljare i butikerna hos Husqvarnas återförsäljare, och även fått rejäl skjuts av deras växande e-handel.

”2020 fick vi även in sortimentet hos både Amazon och på Walmarts e-handel i USA. Då gick försäljningen rakt upp i taket. Vi ökade med 100 procent bara i USA det året”, säger han.

Det är också en stor anledning till att Prevox samma år nådde sitt omsättningsrekord på 94 Mkr. En annan förklaring är att företaget även har fått uppdraget att utveckla och producera Husqvarnas fritidskläder, som fick en försäljningsboom när alla arbetade hemma under corona-året. En tredje förklaring är mer oväntad.

”Karolinska sjukhuset i Stockholm sökte någon som hade godkända certifikat för att importera produkter från Kina. Det har vi. Vi vågar aldrig importera någonting utan att ha ordentligt på fötterna, och så sent som i dag betalade jag en faktura på många tusen dollar för just certifikat, tester och godkännanden”, säger han.

”Karolinska var i akut behov av plastförkläden till covid-patienter. Vi kunde hjälpa dem att hitta en godkänd producent och ta hem förkläden som var certifierade.”

Faktum är att även företagsgåvorna ökade rejält 2020. Med en stor del av personalen arbetandes på distans ökade företagens vilja att skicka påskpresenter och sommarpresenter. Även julklappsförsäljningen slog rekord.

”Vi hade permitterat personalen här på 60 procent under våren. Redan efter sommaren var alla tillbaka på 100 procent, och i oktober betalade vi tillbaka hela stödet på 690.000 kronor. Vi var berättigade till dem, men gör man en bra vinst på flera miljoner ska man inte ha de pengarna, anser jag.”

Efter en tillbakagång 2021, bland annat till följd av minskad e-handel och en del leveransproblem, pekar pilarna uppåt igen. Bland företagets storkunder finns Elitfönster, skogsmaskinstillverkaren Rottne och byggkoncernen Obos. Prevox har också skött utvecklingen och tillverkningen av en helt ny klädkollektion för ridsport, Marengo, som lanseras under Falsterbo Horse Show i juli. Samtidigt lanseras en ny lövblås i Husqvarna-sortimentet, som blåser såpbubblor, och ett nytt leksakskit med hjälm och motorsåg.

”Jag äger verktygen som tillverkar Husqvarna-leksakerna. Varje sådant verktyg kostar runt en miljon kronor att ta fram, så det är och har varit stora investeringar för oss.”

En röd tråd i Prevox starka utveckling är kunnandet och erfarenheterna av framgångsrik tillverkning i Kina.

”Man lyckas i Kina genom att ha rätt kontakter, och det får man genom att göra misstag. Jag har haft gråtande personer som ringt mig och blivit tokblåsta för att de betalt stora pengar i förskott och sedan inte fått några produkter. Det är en vanlig historia. Jag får dagligen 10-15 mejl från kinesiska företag som vill tillverka åt oss. Jag slänger alla. Mitt tips till andra entreprenörer är att ta hjälp av personer som jobbat mycket i Asien och har de rätta kontakterna”, säger Peter Johansson.

Kinesiska kontakter i all ära. Snälla släktingar är också viktigt. Som nybliven ägare av Prevox 1991 hamnade Peter Johansson i ekonomisk kris till följd av plötsliga kundkonkurser och obetalda fordringar.

”Bolaget var konkursfärdigt. Jag tvingades ta ett stort, personligt lån och fick fråga mina föräldrar och svärföräldrar om de kunde gå in som borgenärer. En fruktansvärt jobbig fråga att ställa, men de sa ja. Min svärmor är fortfarande i livet och när vi nyligen firade företagets 30-årsjubileum var hon där. Utan henne hade företaget inte funnits.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?