Annons

Hushållen helt ovetande: ”Aldrig hört talas om avdraget”

Kraven att både regeringen och elnätsbolagen åtgärdar problemen som bromsar hushållens rekordstora intresse för solceller växer. Samtidigt tyder en ny undersökning på att många hushåll inte känner till att de har rätt till stora skatteavdrag för att satsa på solceller eller batterier.

Foto:ADAM IHSE / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från VolumentalAnnons

Med AI tar Volumental skoshopping till nästa nivå

Foto:Aurora Horwood

Med AI och och 3d-skanning skapar Volumental datadrivna, smarta shoppingupplevelser baserade på passform. Tack vare företagets banbrytande FitTech-plattform hittar kunder skor som verkligen passar, och miljöavtrycket från tillverkning och handel minskar.

Perfekt passform är inte en storlek, det är en känsla. Och framtidens shopping är redan här när det snabbväxande techföretaget Volumental med hjälp av 3d-scans av fötter och artificiell intelligens hittar rätt sko till miljontals kunder. Den världsunika plattform med hård- och mjukvara samt mobila produkter som företaget utvecklat används idag av skotillverkare och återförsäljare över hela världen.

– Varje kropp är unik och förtjänar ett enkelt och roligt sätt att hitta den perfekta passformen. Val av storlek är ett jobb för datorer, säger Alper Aydemir, CEO och medgrundare av Volumental.

Viktigt med både ansvar och frihet

På Volumental arbetar datavetare, machine learning-ingenjörer, UX-forskare och detaljhandelsexperter sida vid sida. För att utveckla banbrytande teknik bygger företaget en kultur där människor med olika erfarenheter och utbildning ges verktyg, resurser – och frihet.

– FitTech-industrin är ny och snabbrörlig. Vi måste hela tiden försöka se flera steg framåt för att förstå nästa tekniksteg och konsumenttrender. För att snabbt ta oss i den riktning vi vill måste vi ge våra team väldigt mycket ansvar och självbestämmande, säger Lukas Tallund, CPO på Volumental.

En av utmaningarna i jobbet är att koppla ihop spjutspetsteknik med bra kundupplevelser. I teamen på Volumental jobbar därför de olika professionerna tätt tillsammans.

– Till skillnad från många konkurrenter har vi lyckats bra med att kunna översätta det AI och våra modeller säger att kunden ska köpa, till något som konsumenter faktiskt vill ha. Vår teknologi ska göra skillnad, den ska kännas rolig, enkel och till och med lite magisk, säger Lukas Tallund.

Fler branscher i framtiden

Efterfrågan på Volumentals teknik ökar, och i framtiden siktar man på att expandera till branscher som glasögon och kläder. Men innan det blir verklighet fortsätter företaget att göra skillnad i skobranschen. Med data från 30 miljoner fötter kan Volumental påverka skoindustrins miljöavtryck både tidigt i produktionskedjan så att användbara skor tillverkas, och i konsumentledet där antalet returer minskar när kunder kan köpa skor som garanterat passar.

– I framtiden vill vi att alla människor ska kunna använda sin egen passforms-profil när som helst, var som helst. Nu sätter Volumental standarden på marknaden och får den utvecklingen att hända, säger Alper Aydemir.

Fakta om Volumental

Volumental lanserade sin första skanner i butik 2016 och har idag skannat 30 miljoner fötter över hela världen. Volumental finns i över 3000 butiker i mer än 46 länder, i Sverige bland annat i butiker som XXL och The Runner’s Store.

www.volumental.com 

 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volumental och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera