ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Coronaviruset i Sverige

Hushållen håller hårt i plånboken

  • ”När framtidsutsikterna är osäkra är det en naturlig reaktion att hålla hårdare i plånboken och dra ner på utgifterna”, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB. Foto: JESSICA GOW / TT

Coronakrisen gör att hushållen håller allt hårdare i plånboken.

Samtidigt är det något fler som tycker att fortsatta reserestriktioner är acceptabla jämfört med dem som gör tummen ned.

På uppdrag av SEB ställde Demoskop frågor om bland annat konsumtion i kristider till cirka 1 000 hushåll i månadsskiftet april-maj. En fråga var hur hushållen ställer sig till om dagens restriktioner på grund av viruset förlängs i tre månader.

Här var fyra av tio ganska eller mycket positiva, medan 26 procent var negativa.

”Uppenbarligen tycker många att de restriktioner vi har nu är på en nivå som man kan stå ut med ett tag till”, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

Grupper som var minst positiva till förlängda restriktioner kring möjligheter att röra sig fritt var de yngsta och de äldsta.

”De yngre vill antagligen umgås enklare med sina vänner och lider av allt från missade studentavslutningar till inställda fritidsaktiviteter. Den äldsta åldersgruppen har de tuffaste restriktionerna och längtar säkert efter en normalisering.”

Hur påverkar förlängda restriktioner i tre månader samhällsekonomin?

”De direkta effekterna är att många får fortsatt försämrad ekonomi då många anställda permitteras, varslas eller sägs upp och företagare får se sina inkomster sjunka ihop. Dessutom kommer mycket konsumtion utebli bara på grund av exempelvis reseförbud och inställda arrangemang”, säger Jens Magnusson.

Undersökningen visar också att hushållen stramar åt än mer. I början av maj uppgav 40 procent av hushållen att de hade minskat på klädinköpen, jämfört med 24 procent när samma fråga ställdes en månad tidigare.

”Situationen har nog sjunkit in hos ännu fler än tidigare och när framtidsutsikterna är osäkra är det en naturlig reaktion att hålla hårdare i plånboken och dra ner på utgifterna”, säger Jens Magnusson.

” Vi lär vara fortsatt försiktig så länge varslen duggar tätt, arbetslösheten stiger och tillväxten står parkerad på minus. Mycket av den konsumtion som minskat allra mest, som resor, nöjen och upplevelser, har vi knappt ens möjlighet att konsumera så länge smittspridningen är hög och restriktionerna ligger kvar.”

När det gäller sällanköpshandel, som vitvaror och hemelektronik håller vi också lite hårdare om plånboken jämfört med i början av april.

”Annan konsumtion, som framför allt mat, viss näthandel och hemmafixarmarknaden, har snarare ökat än minskat av konsumtionen så även om helheten är en kraftig minskning så är den detaljerade bilden blandad.”

Vad behövs för att konsumtionen ska vända uppåt?

”Så småningom når vi en punkt då de positiva nyheterna dominerar och då lär hushållen också börja konsumera igen. Då kommer det också finnas en hel del uppdämda behov, det är en av anledningarna till att de flesta bedömare tror på en ganska rejäl återhämtning och hög tillväxt under 2021.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer