1515
Annons

Husdjurshälsovård stor trend: ”Yngre skaffar husdjur i större utsträckning”

Att unga skaffar husdjur har varit en underliggande trend under flera år. Den fick dock extra fart när pandemin drog in över världen.

Tomt på hyllorna – då tar konkurrenten marknadsandelar

Husqvarna-konkurrenten Stiga tar marknadsandelar inom segmentet trädgårdsmaskiner, uppger vd:n Jakob Hägerström efter Di:s granskning av missnöjet bland Husqvarnas återförsäljare.

Di rapporterade om missnöjet bland återförsäljare av Husqvarnaprodukter.
Di rapporterade om missnöjet bland återförsäljare av Husqvarnaprodukter.Foto:Evelina Carborn och Stiga

På torsdagen kunde Di berätta om det utbredda missnöje som har uppstått bland Husqvarnas återförsäljare till följd av problemen i leveranserna av trädgårdsmaskiner. Svårigheterna är ett resultat av den globala komponentbristen.

”I det korta perspektivet kan det givetvis ske förflyttningar av marknadsandelar till följd av den här bristsituationen, men jag tror inte att man ska överdriva betydelsen av det på längre sikt”, sa Husqvarnas vd Henric Andersson till Di.

Stiga är en av Husqvarnas största konkurrenter inom segmentet trädgårdsmaskiner. Jakob Hägerström, vd för Stiga Sverige, vill inte kommentera Husqvarnas situation – men påtalar att den egna verksamheten har utvecklats i positiv riktning på senare tid. 

Inom Stigas huvudkategorier, som domineras av trädgårdsmaskiner, har man enligt vd:n erövrat marknadsandelar.

”När jag tittar på vår affärsverksamhet har vi under de senaste åren vuxit snabbare än marknaden och därför tagit marknadsandelar. Huruvida orsaken är att konkurrenterna skulle ha större problem kan jag dock inte avgöra.”

Stiga har haft likartade problem med leveranserna – i synnerhet avseende den populära produkten robotgräsklippare. Bolaget har arbetat med att öka transparensen i förhållande till återförsäljarna, bland annat genom att skicka ut information så fort man har identifierat störningar i leveranskedjorna.

Stigas vd utesluter inte att bolaget har presterat bättre än andra aktörer i branschen.

”I vissa fall har jag uppfattat det som att vi har kunnat leverera bättre än konkurrenterna, men generellt sett har vi nog befunnit oss i ungefär samma situation.”

Framöver ligger fokus på att återgå till en mer normal nivå av leveranssäkerhet. Strategin verkställs både på koncernnivå och ute på marknaderna.

”Vi behöver få hela logistiken att fungera”, säger Jakob Hägerström.

Även Husqvarna arbetar intensivt på att lösa problemen. Vd:n Henric Andersson har berättat att man konstruerar om en stor del av kretskorten för att kunna använda komponenter som är lättare att få tag på. Därutöver har bolaget bland annat börjat arbeta med alternativa transportsätt samt köpt in komponenter på spotmarknaden.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera