Annons

Husbilsföretagaren: ”Skattehöjningen blir brutal för branschen”

MÖNSTERÅS. Efter konkurshotet rullade M Fritid ut på en stark tillväxtresa. Men med nya, stränga skatteregler för husbilar 2020 rustar ägaren Emil Wilhelmsson för en ny uppförsbacke.

”Ett jätteslag mot branschen”, säger han.

”Jag budgeterar med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning”, säger Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid. om de nya skattereglerna för husbilar 2020.
”Jag budgeterar med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning”, säger Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid. om de nya skattereglerna för husbilar 2020.Foto:Björn Solfors, Björn Solfors

När det nya systemet för fordonsskatt – bonus malus – infördes den 1 juli 2018 innebar det väsentligt höjd skatt för de flesta fossildrivna fordon. Å andra sidan infördes bonus för exempelvis elbilar och laddhybrider med lägre utsläpp.

När man nu också byter mätmetod för bilarnas förbrukning och CO2-utsläpp, med mer realistiska siffror som följd, ökar skatten ytterligare.

Men i våras tog Husvagnsbranschens Riksförbund upp fajten och inledde opinionskampanjen ”Husbilskampen”, för att få till ett undantag för just husbilar. Och i juli kunde en hel bransch andas ut.

”Då fick vi veta av Transportstyrelsen att fordonsskatten för husbilar inte skulle ändras”, säger Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid i Mönsterås.

Läs också: Lägre omsättning och resultat för Kabe 

Så kom kovändningen. Transportstyrelsen erkände plötsligt att de gett felaktiga uppgifter, och under hösten infördes skiftet i ett första steg. Från och med årsskiftet slår de nya reglerna till med full kraft för alla nyregistrerade fordon – så även husbilar.

”Ett dråpslag. För en husbil på 3,5 ton betyder det att den årliga skatten nu landar på 28.000–35.000 kronor. 2018 var skatten cirka 7.500 kronor för samma bil”, säger Emil Wilhelmsson.

Tanken med reglerna är väl att alla fordon ska minska sina utsläpp. Varför ska husbilar undantas?

”Det märkliga är att man straffbeskattar ett fordon som i grunden är ett ganska klimatsmart sätt att använda sin semester på. En husbil snurrar i snitt bara 600–700 mil om året. Nu gynnar man i stället att äldre bilar ska rulla mer, eller så tycker kunderna att det blir för dyrt med husbil och lägger semesterpengarna på en flygresa istället. Det är heltokigt.”

Sverige är i dag ett av de mest husbilstäta länderna i Europa med över 100 000 registrerade fordon. Försäljningen av nya husbilar har ökat för varje år, och slog nytt försäljningsrekord så sent som 2018. Men nu rustar svenska husbilshandlare för en bruten trend 2020.

Läs också: Finansministern kan avgöra husbilsbranschens framtid 

”Effekten blir brutal för branschen. Jag budgeterar själv med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning. Vissa fordonsbyggare har redan börjat varsla personal, och det kanske vi också tvingas göra”, säger han.

Men Emil Wilhelmsson är å andra sidan van vid att hantera uppförsbackar. När han 2014 anlitades som säljare i företaget hade verksamheten nyligen befunnit sig i rekonstruktion.

”Jag blev inhyrd för att hjälpa till, och såg att det fanns en fantastisk potential i bolaget som inte fått utväxling. Så 2015 blev jag också ägare”, säger han.

”Vi gjorde egentligen om allting från grunden. Vi förändrade hur vi syns utåt och gjorde en jättesatsning på att marknadsföra oss på ett bra sätt. Framför allt har vi anpassat oss till den digitala världen och jobbat hårt med våra webbsidor. Allt detta gav en ny energi i bolaget.”

Nytändningen innebar också att M Fritid lyckades få in en ny storspelare i sortimentet. 2015 blev företaget återförsäljare för Kabes husbilar och husvagnar.

”Att få in ett svenskt premiummärke har betytt väldigt mycket för oss, och bidragit till vår starka försäljning. I samband med detta har dessutom hela branschen haft ett rejält uppsving.”

Sedan 2014 har omsättningen ökat från drygt 18 Mkr till fjolårets siffra på över 90 Mkr, och M Fritid finns också med bland årets Gasellföretag i Kalmar län.

Företaget levererar ungefär 300 fordon om året, där cirka 60 procent handlar om husvagnar. Och på just den fronten ser Emil Wilhelmsson inga orosmoln – tvärtom.

”Husvagnsförsäljningen fortsätter att öka och det kommer dessutom galet spännande produkter framöver. Teknikutvecklingen har tagit husvagnssidan till en helt ny nivå med exempelvis förbränningstoaletter och kök med induktionshällar.”

M Fritid ser också en ökad potential för begagnatmarknaden av husbilar, med tanke på de nya skattereglerna. Företaget gör samtidigt en storsatsning på servicesidan och har investerat i en ny verkstad.

”Vi låter oss inte slås ned av höstens skattebesked, utan har en bra plan på hur vi som företag ska möta utmaningarna. Vi jobbar med fullservice här och kan öka ännu mer när det gäller att serva och reparera begagnade fordon. Och så har vi förstås vår starka husvagnsförsäljning”, säger han.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera