ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Husbilsföretagaren: ”Skattehöjningen blir brutal för branschen”

  • ”Jag budgeterar med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning”, säger Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid. om de nya skattereglerna för husbilar 2020. Foto: Björn Solfors, Björn Solfors

MÖNSTERÅS. Efter konkurshotet rullade M Fritid ut på en stark tillväxtresa. Men med nya, stränga skatteregler för husbilar 2020 rustar ägaren Emil Wilhelmsson för en ny uppförsbacke.

”Ett jätteslag mot branschen”, säger han.

När det nya systemet för fordonsskatt – bonus malus – infördes den 1 juli 2018 innebar det väsentligt höjd skatt för de flesta fossildrivna fordon. Å andra sidan infördes bonus för exempelvis elbilar och laddhybrider med lägre utsläpp.

När man nu också byter mätmetod för bilarnas förbrukning och CO2-utsläpp, med mer realistiska siffror som följd, ökar skatten ytterligare.

Men i våras tog Husvagnsbranschens Riksförbund upp fajten och inledde opinionskampanjen ”Husbilskampen”, för att få till ett undantag för just husbilar. Och i juli kunde en hel bransch andas ut.

”Då fick vi veta av Transportstyrelsen att fordonsskatten för husbilar inte skulle ändras”, säger Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid i Mönsterås.

Läs också: Lägre omsättning och resultat för Kabe 

Så kom kovändningen. Transportstyrelsen erkände plötsligt att de gett felaktiga uppgifter, och under hösten infördes skiftet i ett första steg. Från och med årsskiftet slår de nya reglerna till med full kraft för alla nyregistrerade fordon – så även husbilar.

”Ett dråpslag. För en husbil på 3,5 ton betyder det att den årliga skatten nu landar på 28.000–35.000 kronor. 2018 var skatten cirka 7.500 kronor för samma bil”, säger Emil Wilhelmsson.

Tanken med reglerna är väl att alla fordon ska minska sina utsläpp. Varför ska husbilar undantas?

”Det märkliga är att man straffbeskattar ett fordon som i grunden är ett ganska klimatsmart sätt att använda sin semester på. En husbil snurrar i snitt bara 600–700 mil om året. Nu gynnar man i stället att äldre bilar ska rulla mer, eller så tycker kunderna att det blir för dyrt med husbil och lägger semesterpengarna på en flygresa istället. Det är heltokigt.”

Sverige är i dag ett av de mest husbilstäta länderna i Europa med över 100 000 registrerade fordon. Försäljningen av nya husbilar har ökat för varje år, och slog nytt försäljningsrekord så sent som 2018. Men nu rustar svenska husbilshandlare för en bruten trend 2020.

Läs också: Finansministern kan avgöra husbilsbranschens framtid 

”Effekten blir brutal för branschen. Jag budgeterar själv med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning. Vissa fordonsbyggare har redan börjat varsla personal, och det kanske vi också tvingas göra”, säger han.

Men Emil Wilhelmsson är å andra sidan van vid att hantera uppförsbackar. När han 2014 anlitades som säljare i företaget hade verksamheten nyligen befunnit sig i rekonstruktion.

”Jag blev inhyrd för att hjälpa till, och såg att det fanns en fantastisk potential i bolaget som inte fått utväxling. Så 2015 blev jag också ägare”, säger han.

”Vi gjorde egentligen om allting från grunden. Vi förändrade hur vi syns utåt och gjorde en jättesatsning på att marknadsföra oss på ett bra sätt. Framför allt har vi anpassat oss till den digitala världen och jobbat hårt med våra webbsidor. Allt detta gav en ny energi i bolaget.”

Nytändningen innebar också att M Fritid lyckades få in en ny storspelare i sortimentet. 2015 blev företaget återförsäljare för Kabes husbilar och husvagnar.

”Att få in ett svenskt premiummärke har betytt väldigt mycket för oss, och bidragit till vår starka försäljning. I samband med detta har dessutom hela branschen haft ett rejält uppsving.”

Sedan 2014 har omsättningen ökat från drygt 18 Mkr till fjolårets siffra på över 90 Mkr, och M Fritid finns också med bland årets Gasellföretag i Kalmar län.

Företaget levererar ungefär 300 fordon om året, där cirka 60 procent handlar om husvagnar. Och på just den fronten ser Emil Wilhelmsson inga orosmoln – tvärtom.

”Husvagnsförsäljningen fortsätter att öka och det kommer dessutom galet spännande produkter framöver. Teknikutvecklingen har tagit husvagnssidan till en helt ny nivå med exempelvis förbränningstoaletter och kök med induktionshällar.”

M Fritid ser också en ökad potential för begagnatmarknaden av husbilar, med tanke på de nya skattereglerna. Företaget gör samtidigt en storsatsning på servicesidan och har investerat i en ny verkstad.

”Vi låter oss inte slås ned av höstens skattebesked, utan har en bra plan på hur vi som företag ska möta utmaningarna. Vi jobbar med fullservice här och kan öka ännu mer när det gäller att serva och reparera begagnade fordon. Och så har vi förstås vår starka husvagnsförsäljning”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer