ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Hur rekryterar man rätt personal? – fokus på Di:s Gasellfrukost

  • Att hitta rätt kompetens och rekrytera den bästa personalen, det var några av frågorna som behandlades under Di:s Gasellfrukost. Foto: Jack Mikrut

Att hitta rätt kompetens och rekrytera den bästa personalen kan vara en stor utmaning för växande företag. 

Frågan var ett av huvudämnena på Di Gasells nätverksfrukost i Norrköping på onsdagen.

Det har gått tio år sedan Christoffer Sjögren startade hemservicebolaget Städarna. På den tiden pendlade han mellan Norrköping och jobbet i Stockholm och behövde städhjälp hemma. Men när han inte kunde hitta något städbolag som passade valde han i stället att starta ett själv. I dag, ett decennium senare, finns hans bolag på 22 orter i Sverige med totalt 450 medarbetare.

”Bara under förra året växte vi med 200 personer. Räknar man bort semestern så är det en ny medarbetare varje arbetsdag”, säger Christoffer Sjögren.

Verksamheten är uppbyggd som en koncern där det på varje ort finns ett dotterbolag som delägs tillsammans med en lokal vd. Det gör alltså att Städarna rekryterar en ny vd från varje stad där man är verksam.

”Då lyckas vi attrahera helt andra ledartyper än om vi hade anställt en platschef till exempel”, säger Christoffer Sjögren.

Han berättar om att de som söker sig till jobben ofta är unga entreprenörer.

”Det är framtidens superledare som vi rekryterar. Snittåldern på våra vd:ar är 26–27 år, där den yngsta bara har varit 19 år”, säger han.

Förutom att locka unga ledartyper har Städarna också satsat hårt på att bli en attraktiv arbetsgivare, dit de som kanske inte har fått jobb någon annanstans ska kunna söka sig.

”Jag vill påstå att vi är duktiga på att se möjligheter hos medarbetare som inte andra ställen ser. Vi hittar medarbetare som andra ratar, och ser till att ge dem utveckling och erfarenhet. Det är också då vi kan växa.”

Rekrytering, och framför allt att hitta rätt kompetens, har också varit en stor fråga för serieentreprenören Susanne Birgersdotter. När hon, helt utan kunskap om programmering och it, skulle starta upp ett techbolag letade hon efter personal utanför Sveriges gränser. Med hjälp av en utvecklare i Nepal, en designer i Polen och en programmerare i Ukraina förverkligade hon sina idéer om en mobilapp som skulle hjälpa till med multiplikationstabellen.

”Det är klart att jag hade önskat att jag kunde anställa någon i Sverige. Men det är jättedyrt med programmerare, särskilt när du som företagare inte har så mycket pengar i början. Men i dag kan du ju faktiskt anställa folk i hela världen”, säger Susanne Birgersdotter.

Hon tror att nyckeln till en stark tillväxt i nystartade bolag är att ta in rätt människor i företaget.

”Man måste se till att ta in den kompetensen man själv inte sitter på, för då växer man otroligt mycket snabbare.”

På plats fanns också Richard Kappling, grundare av it-konsultbolaget Drakryggen, som blev länets Gasellvinnare i fjol. Han tror att en stor framgångsfaktor är att inte lägga allt för mycket fokus på kunderna, utan snarare att försöka hitta rätt kolleger.

”Vi har fokuserat på att bygga en bra arbetsplats än att vara kundfokuserade. Vi är väldigt kräsna när vi anställer folk, det ska vara riktigt skickliga personer som trivs med varandra”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer