Hundratals svenska bolag utreds efter Paradisläckan

Skatteverket har identifierat 216 svenska bolag och personer i Paradisläckan. Och listan växer. Utredningen ger nya ledtrådar om avancerad skatteplanering, skriver DN.

Bild:TT

När Paradisläckan briserade i höstas avslöjades hur tiotusentals företag och personer undkommit skatt i sina hemländer genom avancerad skatteplanering. Bakom läckan står det internationella journalistnätverket ICIJ, som även publicerade Panamadokumenten 2016 med liknande avslöjanden om skattefusk.

Nära 1.200 svenskars namn fanns med i Paradisläckans 13,4 miljoner läckta dokument – nu återstår för Skatteverket att avgöra vilka av dessa som har begått brottsliga handlingar. 216 bolag har hittills identifierats, men än pågår insamling av information, skriver DN.

”Det vi har sett i Paradisläckan, och som skiljer den från andra läckor, är att det inte är så mycket information om att här finns ett konto med pengar, eller här finns en fond som ger avkastning. Utan vad vi ser här är tips på bolagsstrukturer. Och en bolagsstruktur är i sig aldrig olaglig”, säger Charlotta Wesslau, sektionschef på Skatteverket till tidningen.

Uppgifterna ger ny insikt i hur den avancerade skatteplaneringen går till, genom att studera penningflödet inom bolagsstrukturen för att se var och hur beskattning skett, eller undvikits. Skatteplanering är i sig inte olagligt, varför Skatteverket måste utreda varje enskilt fall.

”Vi försöker kartlägga vad som har hänt och baserat på det fattar vi antingen ett beslut – eller så landar vi i att det inte har skett något skatteundandragande som strider mot vare sig skatterätten eller annan ekonomisk brottslighet”, säger Charlotta Wesslau.

Genom arbetet hoppas Skatteverket få större insikt i hur skatteplanering är utformad och hur de revisorer som advokatbyråer som agerar rådgivare vid tvivelaktiga upplägg arbetar.

”Det är det som är det nya med den här läckan – att här kan vi se om kan förebygga uppkomst av den här typen av rådgivning”, säger Charlotta Wesslau till DN.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?