Annons

Hundar tas in i kampen mot lössen

Allt fler svenskar tvingas sanera sina hem mot vägglöss. Flera företag slår mynt på detta – senaste är att ta in hundar i kampen mot skadedjuren. 

De senaste tre åren har det skett en lavinartad ökning av vägglöss i Sverige.
De senaste tre åren har det skett en lavinartad ökning av vägglöss i Sverige.Foto:TT

På bara tre år har antalet saneringar av vägglöss i Sverige ökat med 45 procent hos saneringsfirman Anticimex. Ett annat företag som har tagit fram en lösning mot problemet är Dog in work, som med hjälp av hundar ska lukta sig till vägglössen. I december examinerar de sina första elever.

“De senaste fem åren har det skett en lavinartad ökning av vägglöss. Just nu finns det inte vägglösshundar så det räcker till", säger grundaren Marie Hedin. 

I dag finns två utbildningar tillgängliga i Sverige för den som vill certifiera sin fyrbente vän som vägglösshund enligt internationell standard. Till Dog in work söker sig fler elever än vad som är möjligt att ta in. 

Enligt Marie Hedin hittar en tränad hund vägglöss betydligt oftare än tekniker från saneringsfirmorna. Hundens känsliga nos har dessutom möjlighet att lukta sig till lusäggen, som är så små att de är omöjliga att se för det mänskliga ögat.   

För den som har råkat illa ut kan notan bli dyr. En vanlig sanering börjar på cirka 7000 kronor hos Anticimex, men kan kosta betydligt mer beroende på omfattning. Som tur var behöver privatpersoner sällan öppna plånboken, eftersom saneringskostnader täcks av hemförsäkringen. En lösning som enligt skadedjursexperten Thomas Westman på Anticimex är relativt unik för Sverige. 

De elever som blir godkända på Dog in works utbildning och kan titulera sig som vägglushundsekipage har sedan möjlighet att jobba för Marie Hedins företag Incensor AB. Då väntar uppdrag på både hotell, hemma hos privatpersoner och hos fastighetsbolag som vill kontrollera lägenheter innan de hyrs ut. Maria Hedin märker även av ett intresse från privatpersoner som varit på resa och vill få sin resväska genomsökt innan den tas in i hemmet. 

I januari börjar en helt ny klass hundar och hundägare som under ett år ska utbilda sig till vägglushundskipage. Utöver vägglöss lär man också hundar att söka efter narkotika och sprängmedel. 

“Folk ringer till mig och frågar var jobben för hunden finns, och just nu är det vägglöss.” 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?