1515

HUI: E-handeln sätter käppar i hjulet för Ingves inflationsmål

E-handeln ritar snabbt om spelplanen för detaljhandeln, med kraftigt ökad konkurrens från utländska e-handelsjättar som Amazon och en ständig prispress.

Det sade Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, vid en presentation av HUI:s nya konjunkturrapport.

Stefan Ingves.
Stefan Ingves.Foto:Jack Mikrut

"Handelns utmaning i dag är inte konjunkturläget, utan det handlar om att anpassa sig till en digital affärsmodell och en helt ny konkurrens från utlandet som vi inte haft tidigare", sade han.

 E-handeln från utlandet ökar kraftigt, bland annat allt fler handlar från Kina. 

 "En ännu tuffare konkurrens är jättar som Zalando och Amazon, som helt kommer att förändra spelplanen. Amazon lägger 120 miljarder kronor på forskning varje år. De kommer att utveckla infrastruktur för en helt ny handel. Det kommer att bli tufft att vara en liten aktör i den konkurrensen", sade Jonas Arnberg. 

E-handeln i Sverige växer kraftigt, i stort sett hela tillväxten i sällanköpsvaruhandeln i fjol var på nätet, och e-handeln står nu för 9 procent av den totala detaljhandeln. Svensk e-handel omsätter cirka 70 miljarder och utländsk e-handel står för ytterligare 15 miljarder kronor. Under 2018 väntas e-handelns försäljning växa med 15 miljarder kronor. 

"Det kommer att synas i butikerna", sade Jonas Arnberg som tillade att e-handeln nu kommer att få ökad konkurrens från både internationella e-handelsjättar och av att traditionella butikskedjor tvingas ut på nätet.

Han sade att historiken visar att när 15 procent av all handel i en bransch är på nätet kommer också all framtida tillväxt att ske där. Den stora revolutionen lär komma när även mathandeln flyttar över till nätet. 

"E-handeln är fortfarande liten i livsmedelshandeln. När den ökar på nätet minskar trafiken till andra butiker", sade han. 

Ytterligare en effekt av digitalisering och e-handel är att priserna i sällanköpsvaruhandeln nu minskar trendmässigt, vilket kräver ständiga effektiviseringar från företagen. Detta gör också att Riksbanken "är helt fel ute" när de tror att de kan få upp inflationen till 2 procent genom minusränta som höjer importpriser och får handeln att höja sina priser i butik.

"Det fungerar inte så. I stället ändrar man sina inköp eller sänker kvaliteten för att kunna hålla samma priser. Det kommer inte att genereras inflation från handeln på många år. Priserna kan snarare komma att sänkas ytterligare med nya affärsmodeller som klarar lägre priser", sade han.

Han sade att Riksbanken kommer att behöva reflektera över hur inflation kan skapas när handeln, som står för en stor del av inflationen, inte längre höjer priserna.

"Handeln skulle gärna hjälpa Ingves och höja priserna, men man vågar inte av rädsla för att förlora marknadsandelar", sade Jonas Arnberg.

Han sade också att detta förändrade landskap gör att det finns många affärsmodeller i handeln som inte håller. Det kommer att krävas affärsmodeller som klarar låga marginaler.

Han pekade också på att skillnaderna blir allt större mellan de företag inom handeln som tjänar pengar och som går med förlust. Trots högkonjunktur går 30 procent av alla företag inom sällanköpsvaruhandeln med förlust.

"Om det går dåligt i dag för 30 procent av alla företag i handeln när det är minusränta och högkonjunktur kan man fråga sig hur det ska gå med positiv ränta eller en lågkonjunktur", sade Jonas Arnberg.


Innehåll från VerizonAnnons

Nya tider, nya krav: Att byta till nätverk som tjänst

Företag som migrerar till en tjänstebaserad modell lägger grunden till ett dynamiskt och flexibelt nätverk som bäddar för en lyckad digitalisering. 

Läs mer om framtidens företagsnätverk  

Digitaliseringen medför ständigt tuffare krav på nätverken och gör det viktigt att de är redo för den snabba utvecklingen. 

Kraven på att automatisera processer, oavsett om det gäller robotar, IoT-applikationer eller distansarbete, förutsätter bättre flexibilitet och högre kapacitet. Det medför i sin tur att det blir allt vanligare för företag att hantera sina nätverk som en molnbaserad tjänst. 

Med en modell baserad på manuella och hårdvarubaserade processer går det inte längre att hantera förändringar tillräckligt snabbt för att matcha de ökande kraven på låg latens som konkurrensutsatta verksamheter har. Istället behövs en tjänstebaserad modell i form av Network-as-a-Service (NaaS). I likhet med andra molnbaserade tjänster gör NaaS det möjligt för leverantörer att hantera nätverksfunktioner med hjälp av mjukvara, vilket medför att kunderna inte längre behöver skapa egna nätverk. 

– Virtualisering av nätverk har fått ett stort genomslag, där styrningen separeras alltmer från den fysiska utrustningen, säger Fredrik Hallenborg på Verizon Business i Sverige. Molnet ger bättre kundupplevelser, och tack vare den virtuella miljön kan verksamheter flytta applikationer till det yttersta nätverkslagret. 

En virtuell nätverksinfrastruktur ger en helhetslösning för hantering, överblick och styrning i varje lager. Regler för trafikdirigering och nätverksoptimering kan hanteras i molnet, vilket ger en snabbrörlig, robust och sömlös tjänst oavsett trafikvolym och antalet ändpunkter.  

Virtuell infrastruktur

Verizon NaaS är ett naturligt steg efter Verizons Virtual Network Services (VNS), som lanserades för fyra år sedan, och som gjorde det möjligt för verksamheter att flytta till en virtuell infrastruktur.   

– Verizon investerade i den globala arkitekturen VNS, och sedan dess har vi virtualiserat olika tjänster i den arkitekturen, exempelvis brandväggar, Kubernetes och sessionsgränser, säger Fredrik Hallenborg. Vi lägger löpande till fler mikrotjänster som kan användas inom nya områden i takt med att de utvecklas. 

Att flytta till en modell med nätverk som tjänst medför flera kundfördelar, inklusive att de slipper stora kapitalinvesteringar. Därigenom kan det bli mer ekonomiskt att stödja nya affärsmodeller eller att göra det möjligt att lägga till eller ta bort platser på ett smidigt sätt. Kapaciteten kan snabbt skalas upp med funktioner som bandwidth-on-demand och IT-miljön kan hanteras och optimeras via molnet. 

Slipper inlåsningseffekt

Verizons tjänst är utformad för att vara oberoende av vilken typ av enhet som används. Tjänsten kan integreras med alla större molnleverantörer och ITSM-plattformar, vilket förenklar förändringsarbetet och gör att företag kan välja bland flera olika möjligheter. Med virtualisering ser företag även till att positionera sig väl för att kunna hänga med i teknikutvecklingen även fortsättningsvis och de slipper inlåsningseffekter.

– Alla utrustningsleverantörer jobbar hårt med att utveckla de bästa tjänsterna, oavsett om det handlar om routing, säkerhet eller IoT, säger David Bailey, Global Solutions Executive, Verizon Business. Olika delar av företaget har olika behov och därför fungerar det inte att arbeta med en enda leverantör längre. Den här plattformen är särskilt bra på att koppla samman olika tekniker. Jag har arbetat i branschen i många år och förändringsbehovet av hur nätverkstjänster levereras har aldrig varit större än nu.  

När det blivit allt vanligare att anställda arbetar från olika platser, och en mängd olika typer av enheter ska kunna komma åt nätverket via molnet, är det också avgörande med en heltäckande säkerhetslösning.  

– Säkerhet kommer alltmer att sammanflätas med nätverket, säger Antony Tompkins, Associate Director, Verizon Business, Global Integrated Solutions. Vi kan erbjuda mjukvarudefinierad edge med edge-säkerhet. Allt kopplas samman till en helhet så att kunder kan komma direkt från sin webbplats, direkt till internet och direkt till molnet med bibehållen säkerhet. 

Hjälper till med hela processen

– För verksamheter med äldre system kan bristande kännedom kring den egna applikationsmiljön och befintliga kontrakt göra det komplicerat att byta till en NaaS-modell. Det fungerar inte att sälja en ny produkt till en kund och tvinga kunden att själv byta ut den gamla. Du måste hjälpa dem med hela bytesprocessen, säger Anthony Tompkins.

Verizon har hjälpt flera stora företag att byta till Verizons managed services, inklusive Bayer och Walgreens, vilka äger läkemedels- och detaljhandelsföretaget Boots i Storbritannien.

Förra året hjälpte Verizon också den globala livsmedeltillverkaren Tate & Lyles att byta ut en äldre nätverksinfrastruktur. Då infördes ett SD-WAN som tjänst i 28 olika länder, inklusive fjärrstyrda kretsar på 100 platser, där några platser var så avlägset belägna som den brasilianska djungeln. Resultatet blev förbättrad prestanda och betydande besparingar tack vare att trafiken dirigerades optimalt utifrån nätverkets kvalitet och applikationernas förutsättningar. Ett centralt dashboard ger en överblick av hela nätverket. 

I en teknikmiljö som utvecklas snabbt är Network-as-a-Service det logiska valet för verksamheter som vill vara så snabbrörliga som möjligt. 

Så kan ditt företag utvecklas digitalt. 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?