1515

Hövding växer när fler väljer cykeln – ”vi ser ingen mättnad än”

Hövding, med sin airbag för cyklister, har fått en rejäl skjuts i försäljningen under pandemin. Nu har bolaget siktet inställt på Frankrike.

Fredrik Carling, vd på Hövding.
Fredrik Carling, vd på Hövding.Foto:Åsa Sjöström

Cykelbranschen har fått en skjuts av att fler väljer att ta cykeln under pandemin när råden är att undvika kollektiva färdmedel. Svenska Hövding är inget undantag.

Bolaget lämnar ett starkt försäljningskvartal bakom sig. Antalet sålda hjälmar ökade med 57 procent till 21 476 under första kvartalet.

”Vi ser en fortsättning på hur förra året slutade och det är en fortsatt stark efterfrågan”, säger Fredrik Carling, vd på Hövding.

Däremot visade man åter igen upp röda siffror när det gäller det ekonomiska resultatet. Förlusten före skatt uppgick till 8,8 miljoner kronor jämfört med 17,9 miljoner kronor samma period föregående år. Bolaget har haft en stark tillväxtresa och har gått från en omsättning på 6 miljoner till 153 miljoner kronor mellan 2013 och 2020.

”Förra året justerade vi strategin lite och såg att vi inte bara kan fokusera på tillväxt för att få lönsamhet. Tidigare var tillväxt det viktigaste målet. Nu har vi ett mer balanserat mål. Och nu har vi mer än halverat underskottet jämfört med kvartal ett för ett år sedan”, säger Fredrik Carling.

Bolaget har dock ännu ingen prognos för när man kommer att gå med vinst. Men makrotrenderna är på Hövdings sida, enligt vd. Fler bryr sig om sin hälsa, om miljön och han tror att många av dem som börjat cykla på grund av pandemin kommer att fortsätta. 

Hövdings nyckelmarknader är Danmark, Sverige och Tyskland. De marknaderna fortsätter att leverera även om smittskyddsrestriktioner har påverkat försäljningen i fysiska butiker negativt främst i Danmark och Tyskland under kvartalet.

”Sverige står för en i särklass stark tillväxt. Här finns redan många Hövding-användare på gatan. Men vi ser ingen mättnad än”, säger Fredrik Carling.

Framför allt har bolaget mer att göra utanför storstäderna, enligt Carling. Bland annat lyfter han samarbetet med sportkedjan XXL som han hoppas ska bidra till den utvecklingen. Hövding ser nu också möjligheter att växa mer i Frankrike där man än så länge har ett samarbete med en nationell distributör och säljs i specialiserade cykelbutiker.

Hövding har som många andra påverkats av störningar i leverantörskedjor världen över och bristen på containrar för frakt med sjöfart. Produkten tillverkas av en japansk airbag-tillverkare med fabrik i Kina. Det har gjort att bolaget nyligen höjde det rekommenderade priset på produkten från 2 999 kronor till 3 499 kronor. Bland annat har bolaget använt sig mer av flygfrakt för att säkra produktförsörjningen.

”Den största anledningen är ökad press i inköpspriset och dyrare fraktkostnader. Det är en tydlig påverkan av pandemin”, säger Fredrik Carling.


Innehåll från QlikAnnons

Så kan du använda ”the power of many” med aktiv intelligens

När du hör orden ”innovatör” och ”transformation” är kanske individer som Elon Musk och Steve Jobs de första du tänker på. Men, under de senaste åren har studier visat att den största potentialen för detta går att hitta i det man kallar ”the power of many” eller kollektiv intelligens.

Kollektiv intelligens innebär förmågan att nyttja kraften i en grupp för att kunna lösa problem eller uppnå mål som en enda individ inte kan klara av på egen hand. Det här konceptet är inte nytt. Men i eran av intelligens, där individers kunskap och erfarenheter förstärks av datainsikter, blir det kollektiva arbetet – i grupp och med maskiner – ett av de mest kraftfulla verktygen för att driva innovation och tillväxt. Dataanalysföretaget Qlik går här igenom hur ditt företag kan hjälpa era användare att nyttja kraften i ”the power of many”. 

Kollektiv intelligens driver informerade beslut

Oavsett hur stort eller litet ett affärsproblem är så behöver vi data och analytics för att kunna förstå utmaningen, beräkna riskerna, hitta lösningar, ha diskussioner och hämta input från olika stakeholders. Allt detta innan vi till slut kan fatta ett informerat beslut. Att fatta beslut som grupp, skapa konsensus, hämta idéer från olika källor och motivera människor genom ägarskap för att driva beslut är alla komponenter i den kollektiva intelligensen.

Dessa behov spelade en stor roll i framtagningen av Qliks nya, snart färdiga, samarbetsfunktion Collaborative Notes. Funktionen är skapad för att möjliggöra multi-user-samverkan över flera olika dashboards med flera olika data sets. Målet är att kunna fylla i nuvarande luckor inom Business Intelligence och analytics-lösningar som vanligtvis resulterar i fragmenterade bitar av kunskap bland olika personer, i olika roller i organisationen. 

Bättre beslut skapas av flera ”aha-upplevelelser”

Under de senaste åren har vi kunnat se ett ökat användande av machine learning och AI-assisterade insikter. Detta har hjälpt användare att hitta avvikande värden, klassificera data, identifiera trender och förstå samband. Men de här gömda mönstren kan bara förvandlas till en insikt när de triggar en ”aha-upplevelse” hos en användare. Den mänskliga faktorn är alltså vital när information förvandlas till insikt. Men, det är fortfarande en utmaning för organisationer att fånga in och samla ihop dessa ”aha-upplevelser”. Därför är samarbete och kollektiv intelligens en av de viktiga acceleratorerna inom aktiv intelligens. Personer som arbetar med kunskap måste bli uppmuntrade att dela och förklara sina perspektiv för att deras kunskap och insikter ska kunna informera och leda till rätt beslut och handling. 

Använd den verkliga potentialen i intelligens

Qlik menar att vi behöver gå ifrån tanken att intelligens är likställt med en enda individs förmåga. Kollektiv intelligens visar oss att den verkliga kraften uppstår när vi för samman olika typer av kunskap, erfarenheter, insikter och grupper av människor. Där hoppas företaget att den nya funktionen Collaborative Notes ska bidra till att frigöra den kraften i alla typer av organisationer. 

QlikWorld Online är branschens största, globala online data- och analytics-event. Det bästa av allt är att det är helt kostnadsfritt och du behöver inte ens lämna ditt hem. Säkra din plats på webbinariet här. 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?