Årets stora månad för företagskickoffer närmar sig. Ingenting är sig likt på mötesfronten, men suget efter umgänge har knappast minskat av social distansering och hemarbete som för många fortsätter under hösten, konstaterar Sylvia Nylin, vd för organisationen Svenska Möten.
”Det finns ett uppdämt behov av att träffas fysiskt, samtidigt är arbetsgivare förstås måna om medarbetarnas säkerhet.”
Under våren bokades i princip samtliga större konferenser och kickoffer av. Nu börjar dock fler snegla mot småskaliga lösningar i stället för att ställa in, fortsätter hon.
”Man delar upp sig i team eller avdelningar och har möten på hemmaplan i stället för att resa iväg.”
Storstäder, som traditionellt är de främsta mötesklustren, har svårt att locka företag i år. Centrala lägen väljs bort för att undvika trängsel och kollektivtrafik. Det som efterfrågas är naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer.
”Den 'outdoor-trend' som funnits länge har förstärkts av samhällskrisen. Den känns rätt och ligger nära till hands i svenska kulturen”, säger Sylvia Nylin.
Årets kickoffer är också mer sparsmakade än tidigare, säger hon vidare.
”Det är inga påkostade aktiviteter, utan mer 'back to basics'. Man samlar upp sig, umgås utomhus och tar promenader.”
Även mötesinnehållet har förändrats med coronapandemin.
”Reflektionsmöten är en intressant trend i år. Många vill följa upp distansarbetet och reflektera över våren”, säger Sylvia Nylin.
Hur gör stora företag med sina kickoffer?
”Vi har flera exempel på kunder som gör hybridmöten, där huvudkontoret i Stockholm har en tv-sändning i studio som lokalkontoren följer på konferensanläggningar runt om i landet”, säger hon och fortsätter:
”Det är ett förändrat mötesbeteende som jag tror blir vanligare. Moderskepp och satelliter är nya grejen.”
Krisen i mötesindustrin är dock fortsatt djup även om konferensarrangörer har ställt om sina verksamheter för att undvika risken för smittspridning och tillgodose nya behov, som att rigga en tv-sändning åt större företag.
”Det är oerhört tufft. September blir helt avgörande för kundbeteendet under hösten. I vilken utsträckning det blir avbokningar eller kommer in bokningar beror helt på vilka riktlinjer som gäller”, säger Sylvia Nylin.