Annons

Höstens coronasäkra kickofftrender: ”Nya grejen”

Höstens företagskickoffer är småskaliga, sparsmakade och reflekterande. Centrala lägen ratas, i år vill alla till naturen. Här är årets annorlunda mötestrender, som väntas bestå även när pandemin är över. 

Det efterfrågas naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer när höstens företagskickoffer stundar.
Det efterfrågas naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer när höstens företagskickoffer stundar.Foto:TT
Sylvia Nylin är vd för organisationen Svenska Möten som ägs gemensamt av cirka 140 konferensanläggningar runt om i Sverige.
Sylvia Nylin är vd för organisationen Svenska Möten som ägs gemensamt av cirka 140 konferensanläggningar runt om i Sverige.Foto:Press

Årets stora månad för företagskickoffer närmar sig. Ingenting är sig likt på mötesfronten, men suget efter umgänge har knappast minskat av social distansering och hemarbete som för många fortsätter under hösten, konstaterar Sylvia Nylin, vd för organisationen Svenska Möten. 

”Det finns ett uppdämt behov av att träffas fysiskt, samtidigt är arbetsgivare förstås måna om medarbetarnas säkerhet.”

Under våren bokades i princip samtliga större konferenser och kickoffer av. Nu börjar dock fler snegla mot småskaliga lösningar i stället för att ställa in, fortsätter hon. 

”Man delar upp sig i team eller avdelningar och har möten på hemmaplan i stället för att resa iväg.”

Storstäder, som traditionellt är de främsta mötesklustren, har svårt att locka företag i år. Centrala lägen väljs bort för att undvika trängsel och kollektivtrafik. Det som efterfrågas är naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer. 

”Den 'outdoor-trend' som funnits länge har förstärkts av samhällskrisen. Den känns rätt och ligger nära till hands i svenska kulturen”, säger Sylvia Nylin. 

Årets kickoffer är också mer sparsmakade än tidigare, säger hon vidare. 

”Det är inga påkostade aktiviteter, utan mer 'back to basics'. Man samlar upp sig, umgås utomhus och tar promenader.”

Även mötesinnehållet har förändrats med coronapandemin. 

”Reflektionsmöten är en intressant trend i år. Många vill följa upp distansarbetet och reflektera över våren”, säger Sylvia Nylin. 

Hur gör stora företag med sina kickoffer?
”Vi har flera exempel på kunder som gör hybridmöten, där huvudkontoret i Stockholm har en tv-sändning i studio som lokalkontoren följer på konferensanläggningar runt om i landet”, säger hon och fortsätter: 

”Det är ett förändrat mötesbeteende som jag tror blir vanligare. Moderskepp och satelliter är nya grejen.”

Krisen i mötesindustrin är dock fortsatt djup även om konferensarrangörer har ställt om sina verksamheter för att undvika risken för smittspridning och tillgodose nya behov, som att rigga en tv-sändning åt större företag. 

 ”Det är oerhört tufft. September blir helt avgörande för kundbeteendet under hösten. I vilken utsträckning det blir avbokningar eller kommer in bokningar beror helt på vilka riktlinjer som gäller”, säger Sylvia Nylin. 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?