1515

Höstens coronasäkra kickofftrender: ”Nya grejen”

Höstens företagskickoffer är småskaliga, sparsmakade och reflekterande. Centrala lägen ratas, i år vill alla till naturen. Här är årets annorlunda mötestrender, som väntas bestå även när pandemin är över. 

Det efterfrågas naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer när höstens företagskickoffer stundar.
Det efterfrågas naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer när höstens företagskickoffer stundar.Foto:TT
Sylvia Nylin är vd för organisationen Svenska Möten som ägs gemensamt av cirka 140 konferensanläggningar runt om i Sverige.
Sylvia Nylin är vd för organisationen Svenska Möten som ägs gemensamt av cirka 140 konferensanläggningar runt om i Sverige.Foto:Press

Årets stora månad för företagskickoffer närmar sig. Ingenting är sig likt på mötesfronten, men suget efter umgänge har knappast minskat av social distansering och hemarbete som för många fortsätter under hösten, konstaterar Sylvia Nylin, vd för organisationen Svenska Möten. 

”Det finns ett uppdämt behov av att träffas fysiskt, samtidigt är arbetsgivare förstås måna om medarbetarnas säkerhet.”

Under våren bokades i princip samtliga större konferenser och kickoffer av. Nu börjar dock fler snegla mot småskaliga lösningar i stället för att ställa in, fortsätter hon. 

”Man delar upp sig i team eller avdelningar och har möten på hemmaplan i stället för att resa iväg.”

Storstäder, som traditionellt är de främsta mötesklustren, har svårt att locka företag i år. Centrala lägen väljs bort för att undvika trängsel och kollektivtrafik. Det som efterfrågas är naturnära anläggningar med bra utomhusmiljöer. 

”Den 'outdoor-trend' som funnits länge har förstärkts av samhällskrisen. Den känns rätt och ligger nära till hands i svenska kulturen”, säger Sylvia Nylin. 

Årets kickoffer är också mer sparsmakade än tidigare, säger hon vidare. 

”Det är inga påkostade aktiviteter, utan mer 'back to basics'. Man samlar upp sig, umgås utomhus och tar promenader.”

Även mötesinnehållet har förändrats med coronapandemin. 

”Reflektionsmöten är en intressant trend i år. Många vill följa upp distansarbetet och reflektera över våren”, säger Sylvia Nylin. 

Hur gör stora företag med sina kickoffer?
”Vi har flera exempel på kunder som gör hybridmöten, där huvudkontoret i Stockholm har en tv-sändning i studio som lokalkontoren följer på konferensanläggningar runt om i landet”, säger hon och fortsätter: 

”Det är ett förändrat mötesbeteende som jag tror blir vanligare. Moderskepp och satelliter är nya grejen.”

Krisen i mötesindustrin är dock fortsatt djup även om konferensarrangörer har ställt om sina verksamheter för att undvika risken för smittspridning och tillgodose nya behov, som att rigga en tv-sändning åt större företag. 

 ”Det är oerhört tufft. September blir helt avgörande för kundbeteendet under hösten. I vilken utsträckning det blir avbokningar eller kommer in bokningar beror helt på vilka riktlinjer som gäller”, säger Sylvia Nylin. 

 


Innehåll från RottnerosAnnons

Rottneros sätter social hållbarhet i fokus

För att få en bättre arbetsplats jobbar Rottneros kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor. Men det kan räcka med att göra saker lite annorlunda för att öppna perspektiven och påminna om att vi är större än stereotyperna. Vad är din reaktion på den här bilden?
För att få en bättre arbetsplats jobbar Rottneros kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor. Men det kan räcka med att göra saker lite annorlunda för att öppna perspektiven och påminna om att vi är större än stereotyperna. Vad är din reaktion på den här bilden?

Rottneros är specialister på pappersmassa och tar fram material till förnybara produkter över hela världen. Genom att sätta hållbarhet och människan i fokus skapar Rottneros en utvecklande och engagerad arbetsplats. I nära kundrelationer jobbar de för att bidra till en bättre och mer hållbar värld.

Rottneros hållbarhetsarbete fokuserar på sunda finanser, socialt ansvarstagande och miljöhänsyn.

Inom området social hållbarhet arbetar bolaget med att skapa en attraktiv, inkluderande och trygg arbetsplats som medarbetarna känner sig stolta över.

– För oss är det viktigt med social hållbarhet och att vara en arbetsgivare som är tillgänglig för alla människor, inte minst för kompetensförsörjningen. Vi vill att alla ska se oss som en intressant arbetsgivare och vi anser att ju fler perspektiv och infallsvinklar vi har på olika frågor desto bättre blir vi, säger Ida Mörtsell, Direktör HR, Säkerhet och Kommunikation.

Berikande med ett brett perspektiv

En homogen grupp ger ett snävt perspektiv. För att kunna ta snabba och rätt beslut från början behöver man kunna titta på saker ur så många perspektiv som möjligt. En människa som känner sig trygg och sedd vågar lyfta upp idéer, vill ge det lilla extra och mår bra av att komma till jobbet. Det är resonemanget kring varför Rottneros anser att mångfald och en god social hållbarhet skapar en arbetsplats med stor affärsnytta. För att få en bättre arbetsplats jobbar bolaget kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor.

– Ofta handlar det jobbiga om att avstå något av sina privilegier för att andra ska få det bättre. Det kan exempelvis vara när vi reviderade tjänstebilspolicyn och förlängde bytestiden från tre till fyra år. Oavsett bilmärke så är det alltid nyproduktion som har störst miljöpåverkan och när vi kan vi bidra till ökad hållbarhet så vill vi göra det, säger Ida Mörtsell.

Att avstå helt från alkohol vid intern representation är också något som införts på Rottneros för att skapa en tryggare arbetsplats. Många situationer som uppdagades världen över i samband med

 #metoo kunde kopplas till alkoholförtäring. Lennart Eberleh, VD och koncernchef menar att om man inte tillhör en minoritetsgrupp är risken stor att man saknar infallsvinklar och därför behöver bli bättre på att lyssna och försöka förstå andra människors upplevelser.

– Jag, som man, har aldrig varit med om ovälkommen beröring i samband med en jobbsituation och kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara. Men när jag gör perspektivbyte och försöker förstå så inser jag att det måste vara fruktansvärt. 

Arbeta med oliktänkande i praktiken 

En enkel, men effektfull förändring som Rottneros har gjort för att ta tillvara på människors olika perspekt, är att bredda referenstagningen vid nyanställning. 

– Idéen kom i samband med att vi höll gemensamma intervjuer. Vi kunde ha helt olika uppfattningar av samtalen och vi såg olika saker. Vi konstaterade också att referenserna ofta är homogena grupper av personer som delar värderingar och uppfattningar med varandra., berättar Ida Mörtsell. Lennart Eberleh fortsätter;

– Nu när vi börjat kräva referenser som tillhör någon av diskrimineringsgrupperna så får vi en mycket mer träffsäker rekrytering. Nu får du en befattning hos oss för att du är mest lämpad för jobbet, inte för att du tillhör en specifik grupp eller känner rätt personer.

Ökad flexibilitet, i spåren av pandemin 

Pandemins snabba digitaliseringsresa ger fördelar till landsbygden, där Rottneros fabriker finns. Exempelvis blir allt fler utbildningar digitala, vilket skapar ökad tillgänglighet och lika villkor oavsett var man befinner sig i landet. Möjligheten till flexibilt arbete på distans är också något som pandemin fört med sig. 

– Medarbetarna är vår största tillgång och att skapa en arbetsmiljö som är hållbar är ett av våra viktigaste uppdrag. För många kan arbete på distans och att få möjlighet att arbeta flexibelt sänka stressen och bidra till att livspusslet plötsligt fungerar. För en småbarnsförälder kan det till och med vara skillnaden från att kunna tacka ja till ett jobb eller inte. Vi hittar individuella lösningar där individens och verksamhetens behov kan mötas, säger Lennart Eberleh.

Läs mer om Rottneros här

Om Rottneros

Rottneros är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och består av de två massabruken Vallviks Bruk och Rottneros Bruk, fibertrågstillverkaren Rottneros Packaging samt råvaruanskaffningsbolagen Nykvist Skogs och Rottneros Baltic. Koncernen omsatte ca 2,1 MSEK 2020 och hade 318 anställda.

 

Mer från Rottneros

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rottneros och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?