1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Hoppet lever för krisande leklandsföretag: ”Det går åt rätt håll”

”Ingen kommer ihåg en fegis”. Med det mantrat fattade Marie Möller och Patrik Zalewski mod och startade aktivitetscentret Extremezone i Entré i Malmö. Drygt tre år senare har coronapandemin närmast punkterat verksamheten. Men nu tar affärskompanjonerna ny sats med ett egenutvecklat VR-spelkoncept som ska ge klirr i kassan med näringslivsprofilen Martin Walfisz som nybliven delägare.

Patrik Zalewski och Marie Möller, grundare till aktivitetscentret Extremezone i Malmö.
Patrik Zalewski och Marie Möller, grundare till aktivitetscentret Extremezone i Malmö.Foto:Lars Brundin
Foto:Lars Brundin
Foto:Lars Brundin

De tomma och breda korridorerna kantas av färgglada skyltningar till ingångar som lockar förbipasserande med lekfulla aktiviteter. Men dörrarna är stängda och besökarna lyser med sin frånvaro på de övre våningarna i det voluminösa aktivitets- och upplevelsecentret Entré i Malmö.

Högst upp i fastigheten huserar Extremezone, ett av få aktivitetsbolag som fortfarande har öppet. Företaget förfogar över en 4000 kvadratmeter stor lokalyta fylld med bland annat hinderbanor, parkourbanor, klätterväggar och trampoliner. Med andra ord inomhusaktiviteter som samlar många människor på en och samma plats, vilket knappast är en gynnsam besöksmiljö i samband med ett härjande coronavirus.

”När pandemin tog fart i fjol tänkte jag först ´jaja, det här viruset försvinner snart´. Men när jag i början av mars skulle flyga hem från en skidresa i Schweiz, och såg att alla människor på flygplatsen hade munskydd på sig, förstod jag att det här kommer att gå riktigt illa”, säger Patrik Zalewski, hälftenägare i GFR Invest med bland annat Extremezone i portföljen.

När han kom hem kontaktade han sin kompanjon Marie Möller, som äger den andra hälften av investmentbolaget, och föreslog att de snabbt skulle strypa verksamheten och säga upp nästan all personal i ett försök att tygla det ekonomiska blodflödet.

”Så blev det, jag höll helt och hållet med honom i den frågan. Alternativet vore att fortsätta som vanligt och förlora en massa pengar, men då hade vi inte haft kvar verksamheten och suttit här i dag”, säger Marie Möller.

När de ryckte i nödbromsen hade Extremezone tillryggalagt ett framgångsrikt halvår, där aktiviteterna så gott som dragit fulla hus med inte sällan 25 inbokade barnkalas varje lördag. Det var ett välkommet kvitto på att deras koncept om att få barn och ungdomar att röra på sig mer fungerade. Och tillväxtprognosen pekade fortsatt uppåt tills pandemin satte tvärstopp för allt.

Idén till Extremezone föddes för cirka fyra år sedan genom Marie Möllers eget bolag, Target2sales som projekterar och bygger trampolinparker till andra aktörer runt om i landet. Hon snappade upp att det fanns lokalutrymme på Entré där fastighetsägaren Trianon hade en vision för det tidigare renodlade köpcentret.

”Jag frågade Patrik om vi skulle köra och han var med på banan. Eller som han uttryckte det: 'Ingen kommer ihåg en fegis'", säger Marie Möller.

Ingen kan heller beskylla affärsduon för brist på mod när de mitt i brinnande pandemi dessutom köpte lekparken Nordic Jumps konkursbo i somras, och gjorde om det till Jump i Malmö. Enligt Patrik Zalewski var det initialt menat som ett rent strategiskt köp, med syfte att lägga ner Jumps verksamhet för att eliminera den lokala konkurrensen.

Men snart kom de på andra tankar och bestämde sig för att behålla leklandet som då var i rätt så dåligt skick. Med Marie Möllers erfarenhet och nätverk rustade de upp stället som nyöppnade i augusti, i samband med en då avtagande smittspridning. Men redan under hösten blev smittläget allvarligare igen. Patrik Zalewski tror att skutan går att vända trots rådande pandemi-motvind, och säger sig vara härdad av erfarenheter från en tuff period i livet i samband med finanskraschen 2008 då han förlorade alla sina besparingar på börsen.

”Jag kommer ihåg känslan av hopplöshet, jag kände mig fysiskt sjuk. Men efteråt – när du inser att det faktiskt går att ta sig ur krisen – då känner du dig så otroligt levande”, säger Patrik Zalewski som menar att han även i fjol fylldes av en liknande övertygelse.

Affärsduon satsar stort på konceptet VR, virtual reality, eller virtuell verklighet på svenska.
Affärsduon satsar stort på konceptet VR, virtual reality, eller virtuell verklighet på svenska.Foto:Lars Brundin

I dag hankar sig Extremezone fram med intäkter från bland annat gymnasieklasser som har idrottslektioner på Entré, genom kurser i parkour och till hösten tillkommer klättringskurser i utbudet. Förra sommaren började man även med erbjudande om fyra dagar långa camper på skolloven.

”För varje ny vecka går det åt rätt håll. Men vi har mer eller mindre blött pengar sedan covid-utbrottet, och det som vi ser nu är en marginell ökning som mestadels minimerar våra förluster”, säger Marie Möller.

Patrik Zalewski tror att det dröjer till våren nästa år innan det vänder uppåt igen på bred front. Samtidigt jobbar affärsduon intensivt med ett koncept inom VR-spel (virtual reality) som de tog in i aktivitetsmixen redan när Extremezone öppnade.

”VR-spelet blev en succé och vi såg en möjlighet att lyfta ut VR-delen i ett eget bolag. Så för cirka 1,5 år sedan startade vi bolaget Cross Reality och började sälja systemen till andra trampolinparker i landet”, säger Patrik Zalewski.

Inledningsvis kunde tre-fyra personer spela samtidigt. Nu har VR-konceptet utvecklats och gör det möjligt för upp till tio personer att spela på samma gång. Bolaget äger immateriella rättigheter till plattformen som handlar om både hårdvara med VR-glasögon samt olika egenproducerade spel och bokningssystem.

Nyligen gjorde Cross Reality en tung värvning när Martin Walfisz, grundare av spelbolaget Massive Entertainment, klev in som delägare. Och nu trappar VR-bolaget upp försäljningsinsatserna. Bland intressenterna finns upplevelseföretag i hela Europa samt aktörer som är på väg att ställa om sina verksamheter, som hotell och köpcentrum.

”Vi erbjuder en enkel lösning där vi har paketerat allt. Det enda våra kunder behöver är en tom yta på 100 kvadratmeter, sedan är det bara att börja spela. Vi har ännu inte sett början på renodlade VR-arkader, det här kommer att bli stort”, säger Patrik Zalewski.

 


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?