ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Veckans aktie

”Hoppas på banbrytande teknologi”

  • Håkan Jeppsson vd för Inwido. Foto: Inwido

7 frågor till Håkan Jeppsson vd för fönstertillverkaren Inwido.

Hur är konjunkturen efter det oväntat tuffa tredje kvartalet där den svenska konsument- och renoveringsaffären drog ned hela Inwidos omsättning?
”Det har inte ändrats. Försämrat rotavdrag och amorteringskrav har slagit mot konsumentmarknaden i Sverige. Den allmänna trenden i Europa är brist på bostäder och att nybyggnation driver på flera av marknaderna.”

Er huvudstrategi är att öka försäljningsandelen till konsument och minska andelen till prispressad nybyggnation. Men nu flaggar ni för en riktningsförändring i Sverige?
”Nja, vi vill bli lite mer offensiva inom nybyggnation. Historiskt har vi haft en stor nybyggnadsaffär här och nu har vi lagt ned en fabrik i Norrland och ser större möjligheter att göra lönsamma nybyggnadsaffärer. Jag tror den andelen kan växa under 2017.”

Blir 2017 ett viktigare år för nya produkter än 2016?
”Definitivt. Historiskt har vår bransch inte drivits av nyheter, men nu har vi ett antal lanseringar. Våra smarta fönster med sensorer är banbrytande med ny teknologi och nytt upplägg kring service.”

Hur lönsam är er e-handelsaffär som vuxit till 6 procent av omsättningen?
”Det är en finfin affär som stärker vår marginal. Att bli en plusaffär tar inte mycket mer än ett år.”

Förvärv har ökat er nettoskuld proforma till 2,3 gånger rörelseresultatet (ebitda) mot målet 2,5. Hur mycket kan ni handla för?
”Vi har bra kassaflöden. Under 2017 och 2018 kan vi säkert köpa för 1,0–1,5 miljarder kronor.”

När når de förvärvade bolagens marginal Inwidoklass?
”Det tar ett till tre år beroende på var knuten sitter. På inköpssidan kan vi göra mycket och vi kan samordna produktion i befintliga fabriker.”

Ni har sedan introduktionen 2014 sagt att ni ska nå 12 procents rörelsemarginal (operationell ebita) inom några år. Har inte några år gått?
”Vi nådde 11,8 procent på helårsbasis under det andra kvartalet. Allt annat lika är vi där. Men vi har köpt bolag med lägre marginaler, vi kommer att köpa fler och vi kommer att få en större andel av försäljningen från Europa där marginalerna är lägre. Därför har vi valt att behålla marginalmålet och tycker det är bra och aggressivt.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies