1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Hoppas bota covidsjuka med stamceller – tar in 25 miljoner

Sedan några år tillbaka finansierar serieentreprenören Christer Fåhraeus ett Lundabaserat forskningsbolag som siktar på att behandla bland annat vissa lungsjukdomar med stamceller.

Nu tror bolaget att tekniken kan användas för att bota covidsjuka patienter och tar in 25 miljoner i riskkapital för att kunna ta fram en behandling.

Serieentreprenören Christer Fåhraeus är styrelseordförande och största ägare i Lundabolaget Amniotics.
Serieentreprenören Christer Fåhraeus är styrelseordförande och största ägare i Lundabolaget Amniotics.

Lundabolaget Amniotics teknik grundas på forskning från Lunds universitet. Förenklat går det ut på att vissa former av stamceller kan användas för att dämpa inflammationer hos patienter och hjälpa kroppen reparera till exempel brosk eller lungvävnad.

”Vi tänkte använda stamceller för en sjukdom där lungan blir inflammatorisk och fibrotisk, men sedan kom covid-19 och det visar sig att den har en liknande sjukdomskomponent med förstörd vävnad och kraftig inflammation”, säger Christer Fåhraeus, styrelseordförande och största ägare i bolaget.

Amniotics kommer nu att ansöka om myndighetstillstånd för den produktionsanläggning som håller på att byggas på Medicon Village i Lund för att så snart som möjligt kunna börja mångfaldiga stamceller som kan testas på covid-patienter.

”Om stamceller dramatiskt kan förbättra överlevnaden så kommer det att ändra hela pandemins karaktär. Om dödligheten minskar kraftigt är ett större antal smittade ett något mindre problem, om de kan behandlas utan bestående men. Då blir det lite som vilken virussjukdom som helst”, säger Christer Fåhraeus.

Bolaget är inte ensamt om att arbeta med stamceller som potentiellt botemedel mot både covid-19 och andra sjukdomar, men har patentskyddat en teknik för att hämta stamceller ur fostervattnet i samband med planerade kejsarsnitt.

”Tidigare har fostervattnet varit en slaggprodukt som hamnat på golvet, men vi har utvecklat en apparat som gör att det inte tar med än 90 sekunder i genomsnitt att samla fostervattnet under ett planerat kejsarsnitt”, säger vd Kåre Engkilde.

Han jämför det med att donera blod för att rädda sjuka patienter. Bolaget skriver avtal med de blivande mödrarna och klinikerna som ska samla fostervattnet.

Christer Fåhraeus beskriver stamcellernas funktion som att de drar igång en reaktion när de sprutas in i kroppen på en sjuk patient, där de dels kan dämpa en pågående inflammation, dels triggar kroppen att påbörja återuppbyggnaden av nya celler som ska ersätta de skadade.

”Sedan dör de injicerade stamcellerna inom ett par veckors tid, så de försvinner ur systemet igen men hinner starta en reparationsprocess som har effekt över lång tid även efter att stamcellerna är borta”, säger han.

Amniotics har också en teknik som kan sortera stamceller för att få fram den sort som är bäst anpassad till den vävnad de ska verka i, till exempel lungorna. Därmed har behandlingen potential att bli mer målinriktad och effektiv.

Stamceller som räddas ur fostervattnet går dessutom att odla i helt annan utsträckning än om de hämtas från vuxna personer, vilket innebär att bolaget bedömer att de kan behandla hundratals sjuka patienter per donator med sin teknik.

”Vi licensierar alltså inte stamcellerna från något annat läkemedelsbolag, utan är fullt integrerade genom att ha vår egen substans och har en egen anläggning”, säger Christer Fåhraeus.

De 25 miljoner som Amniotics nu tar in i riskkapital ska räcka fram för att undersöka möjligheten att använda tekniken mot covid-19.

Pengarna kommer förutom från Christer Fåhraeus riskkapitalbolag Fårö Capital bland annat från ytterligare en skånsk profil, innovatören och entreprenören Lars Stigsson som ligger bakom teknik där skogsråvara kan användas för att framställa så väl biodiesel som textilier. Dessutom skjuter Almi och ett antal privatpersoner till kapital i emissionen.

Under nästa år väntar en större kapitalanskaffning och en eventuell notering, för att kunna fortsätta utvecklingen av övriga behandlingsområden med den nya tekniken.

”Det här är inte upphängt på att vi ska tjäna en massa pengar på covid-19, utan det vi vill se är att det fungerar så att vi kan hjälpa till i den här pandemin. Fungerar tekniken kan vi börja utveckla för andra sjukdomar som saknar behandlingar i dag och där det är okontroversiellt att ta betalt”, säger Christer Fåhraeus, som inte utesluter att behandlingen av covid-patienter i ett första skede kan komma att ske till reducerat pris.


Innehåll från AdyenAnnons

Ett år med restriktioner – en flexibel kundresa blev nyckeln till framgång

Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

För över ett år sedan infördes de första restriktionerna i Sverige, vilket medförde stora konsekvenser för handeln. Begreppet unified commerce har under den här perioden blivit alltmer aktuellt och var under 2020 en av framgångsfaktorerna för att möta de förändrade kundbeteendena för flera företag, menar Tobias Lindh på betalteknikbolaget Adyen.

Enligt Adyens Retailbarometer från 2020 hade företag som kopplat samman sina försäljningskanaler lyckats hantera pandemin bäst. Med all betalningsdata samlad i ett system – även kallat unified commerce – möjliggjordes en enhetlig och flexibel kundupplevelse, oavsett om köpet skedde online eller i den fysiska butiken.

Få reda på hur er verksamhet kan förbättra kundupplevelsen med Adyens Retailquiz  

Genom en smidigare teknisk infrastruktur, med en bättre överblick av data, kunde företagen också enklare förutspå och hantera kundernas skiftande efterfrågan. Med sammanlänkade kanaler tillgängliggjordes mer detaljerade insikter som i slutändan ledde till en ökad kundlojalitet – något många omnikanaltjänster saknar idag då de hanterar olika kanaler som separata dataflöden.

– E-handeln har varit på framfart under en längre tid, men under året som gått har den accelererat och vi såg en ökad vana bland svenska konsumenter att beställa hem varor direkt till dörren. En välfungerande teknisk infrastruktur var avgörande för den enorma omställning och logistik det krävt. På vår plattform kunde vi se att unified commerce blev en förutsättning för att lyckas skapa en personaliserad och sömlös upplevelse och den här typen av effektiviseringar kommer att vara nödvändiga för att möta kundbehoven i framtiden, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

Nya betaltekniker kommer att vara centrala vid återöppningen

Även om många företag fortfarande fokuserar på e-handeln visar Retailbarometern att majoriteten av svenska konsumenter föredrar att handla i fysiska butiker. Dessutom omfattar kundernas ökade efterfrågan på bättre betalteknik alla kanaler, vilket deras beteenden också vittar om.

– När vi börjar se lättade restriktioner och fler kunder letar sig tillbaka till de fysiska butikerna är det vissa förändringar handlare bör vara extra uppmärksamma på. En av dem är skiftet i föredragna betalningsmetoder och majoriteten av svenskarna handlar nu med kontaktlösa betalningar i fysiska butiker. Dessutom börjar mobila plånböcker som Apple Pay och Google Pay få fäste. Att erbjuda den här typen av betalningssätt är viktigt för att förbättra köpupplevelsen, undvika onödig kontakt och minimera risken för långa köer, fortsätter Tobias Lindh.

Få reda på hur er verksamhet kan förbättra kundupplevelsen med Adyens Retailquiz  

Om Adyen:

Adyen är betalteknikbolaget bakom många av världens ledande företag. Adyen är den enda plattformen företag behöver för att ta betalt på nätet, i app och i butik på global och lokal nivå. Plattformen samlar världens ledande betalsätt och möjliggör för handlare att nå nya kunder, varje dag. Bolaget grundades 2006 i Amsterdam och idag finns de med över 20+ kontor världen över och 1 500 anställda. Bland kunderna hittar man Spotify, H&M, Electrolux, Åhléns och Telia Company. 

Läs mer om Adyen här.

 

Mer från Adyen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adyen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?