1515

Hongkongs politiska elit går till kritiserat val

Hongkongs politiska elit går under söndagen till valurnorna.

Några få tusen politiskt godkända personer ska inom det nya hårt kritiserade valsystemet se till att bara ”patrioter” blir invalda i stadens lagstiftande församling.

Hongkongs ledare Carrie Lam talar utanför en vallokal på söndagen.
Hongkongs ledare Carrie Lam talar utanför en vallokal på söndagen.Foto:Vincent Yu

De knappt 5.000 röstberättigade ska utse vem som ska få sitta i den Pekingvänliga valkommitté som i sin tur ska utse den lagstiftande församlingen Legcos ordförande och 40 av dess ledamöter.

Hela söndagens val och den nya struktur som förändrat valsystemet i den på pappret självstyrande regionen Hongkong har mötts av hård kritik.

Storbritannien sade i våras att det nya systemet är ett brott mot den uppgörelse Kina åtog sig följa när Hongkong överlämnades av britterna 1997, och demokratikämpar från Hongkong konstaterar nu att invånarna helt kopplas bort från valprocessen.

”Alla som ställer upp i valen blir marionetter helt styrda av Peking”, säger aktivisten Nathan Law, som i fjol flydde Hongkong. 

Söndagens val är det första under det nya systemet, som Peking hävdar är mer representativt för folkets vilja. Styret på påpekar att det dessutom för med sig den för dem positiva effekten att ”antikinesiska” röster inte kan väljas in.

”Det här är ett viktigt val, trots att antalet röstande inte är så stort”, säger Hongkongs högsta ledare Carrie Lam och lägger till att ”förbättringen” garanterar att ”patrioter” styr staden.

De 1.500 som nu väljs ska i januari utse den av Peking godkända person som ska leda Legco. Innan dess, i december, ska de valda även utse 40 av de 90 platserna i församlingen. Dessa kommer alla att granskas av kommittéer, för att säkerställa att de är Pekinglojala.

30 platser tillsätts av särskilda grupper som representerar näringsliv och specialintressen, grupper som är kända för att vara trogna Kina, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Bara 20 platser kommer att tillsättas efter mer allmänna val. 

Den nya vallagen röstades fram under Kinas folkkongress i mars, enligt Hongkongtidningen South China Morning Post med siffrorna 167–0.

”Den utbredda politiseringen i samhället och den interna klyfta som har slitit Hongkong itu kan nu effektivt överbyggas”, sade Carrie Lam då.

Vallagen var ytterligare ett slag mot demokratin i Hongkong, efter den säkerhetslag som infördes vid halvårsskiftet i fjol. Den lagen riktar in sig på det som Peking definierar som separatism, omstörtande verksamhet, terrorism och samröre med fientlig främmande makt.

Över hundra demokratiaktivister har sedan dess gripits med hänvisning till den nya lagen, och över 50 har åtalats, främst för att ha uttryckt politiska åsikter.

Omkring 6.000 poliser är utkommenderade i staden under söndagen för att säkerställa att inga oroligheter bryter ut. Et antal demonstrationer ska ha förekommit men vid lunchtid, lokal tid, hade inga allvarliga händelser rapporterats.


Innehåll från NTEXAnnons

Flexibilitet och lyhörd personal är nyckeln till transportföretagets framgångssaga

NTEX är med sina drygt  2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.
NTEX är med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.

För 18 år sedan startade Thomas Ström transport- och logistikföretaget NTEX.

Efter att mer eller mindre fötts in i denna bransch hade han identifierat ett behov som saknades på marknaden: en aktör som anpassar transporterna efter kunden och inte tvärtom. 

– Vår filosofi har alltid varit att vi ska göra det där lilla extra för våra kunder, att NTEX gör det lite bättre, berättar grundaren och vd:n Thomas Ström.

I dag är NTEX med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Företaget har i dag kontor i tio länder i Europa och har tack vare det helhetstäckning för alla typer av uppdrag över hela kontinentens nationer. Majoriteten av godset fraktas med bolagets egna över 1 000 trailers. En stor del transporteras också med tåg, flyg och fraktfartyg till och från världens alla hörn. Det kunderna uppskattar är bolagets förmåga att ha en helhetssyn över vad som behöver göras och snabbt lämna förslag på hur det ska genomföras.  

En stor del av det gods som NTEX fraktar är bidragande till att svensk handel fungerar, att det fylls på med varor i butikernas hyllor och i e-handelsföretagens lager. Faktum är att alla delar av samhället kräver fungerande transporter. Men det skapar utmaningar att möta de allt större kraven. Ett aktuellt exempel är pandemins positiva påverkan på e-handeln, som i sin tur ställer högre krav på transporterna.

NTEX erbjuder helhetslösningar

Tack var sin ursprungliga filosofi har NTEX som transportföretag på senare tid tagit sina tjänster ytterligare ett steg. Numera erbjuder man inte enbart transport, utan även helhetslösningar där man tar ansvar för hela kedjan, allt från lagerhållning till distribution.

– I dag fraktas fler produkter än någonsin över hela världen och därför är det viktigt att man som företag kan anpassa sig. Det går inte att utgå ifrån att allt gods som ska transporteras passar in i en redan existerande mall, förklarar försäljningsdirektör Tobias Rindevall.

Den stora förklaringen till att NTEX haft en så stark och imponerande tillväxt är personalen och att man lyckats knyta till sig väldigt bra medarbetare på alla tänkbara positioner över hela Europa. Det medför att bolaget har en genomgående hög servicenivå och kvalitet.

– Vi försöker hela tiden vara tillgängliga och med flera av våra kunder har vi därför en daglig kontakt. På så sätt har vi koll på deras behov och kan snabbt agera, även vid akuta situationer där kunden behöver hjälp med exempelvis en komplicerad transport, säger Tobias Rindevall.

NTEX vill minska sin miljöpåverkan. Det gör man bland annat genom att använda mer klimatsmarta drivmedel. Bolagets lastbilar körs sedan ett antal år med HVO-diesel och man tittar även på alternativ som vätgas och elektrifiering. Det är också anledningen till att företaget under 2021 investerat i en av landets första ellastbilar. Lastbilen från Volvo Lastvagnar beräknas minska avgasutsläppen med närmare 20 ton per år.

Om NTEX

Ett av Sveriges största privata transport- och logistikföretag och erbjuder flexibla transporter på väg, järnväg, flyg och till sjöss.

Kundnytta: Skräddarsydda lösningar, mervärden och rådgivning samt total kontroll från bokning till leverans.
Unikitet: Engagerad och personlig service.
Omsättning: 2,5 miljarder.
Antal anställda: 600.
Huvudkontor: Göteborg.
Grundat: 2003.

www.ntex.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NTEX och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?