1515
Annons

Hongkong: Tågen ställs in efter omfattande vandalisering

Hongkongs järnvägssystem ligger nere efter att ett maskeringsförbud utlöst våldsamma gatuprotester och omfattande vandalisering av tunnelbanestationer.

Ett 30-tal människor har fått vård på sjukhus, däribland en 14-årig pojke som skjutits i benet.

Foto:Vincent Thian

Butiker, köpcentra och banker i Hongkong håller stängt på lördagen efter ännu en natt med omfattande våldsamheter och vandalisering. Tåg- och tunnelbanetrafiken, däribland tåglinjen till Hongkongs flygplats, ligger nere efter att ett flertal tunnelbanestationer vandaliserats.

Tågoperatören MTR uppger att inga tåglinjer kommer att gå under lördagen av säkerhetsskäl för att underhållspersonal ska kunna ta sig till de vandaliserade stationerna och utföra reparationsarbete, skriver South China Morning Post. Men situationen kommer att omprövas under dagen, uppger bolaget.

Hongkongs pressade ledare Carrie Lam beskrev, enligt AP, i en förinspelat tv-sändning på lördagen våldsamheterna på fredagen som ”en mycket mörk dag” och att ”alla är oroliga och rädda”. I sändningen försvarade Lam det nya maskeringsförbudet. ”För att försvara medborgarnas frihet kan jag inte tillåta en liten minoritet av våldsverkare att förstöra det.”

Sjukvårdsmyndigheter uppgav på lördagsförmiddagen lokal tid att 31 personer har förts till sjukhus. För två av dem är tillståndet kritiskt. En 14-årig pojke vårdas också på sjukhus efter att ha blivit skjuten i benet i distriktet Yuen Long.

I samma distrikt avfyrade en civilklädd polis skott i självförsvar efter att ha blivit attackerad av demonstranter, uppger polismyndigheterna.

På fredagen blockerade demonstranter vägar, vandaliserade och brände butiker och bankfilialer. Under natten till lördagen återtog polisen en stor del av kontrollen i staden efter att ha avfyrat tårgas mot demonstranterna, enligt South China Morning Post.

Myndigheterna i Hongkong införde ett maskeringsförbud vid midnatt natten till lördagen, vilket spätt på oroligheterna. Områdets ledare Carrie Lam baserar förbudet på en lag för nödlägen som inte använts på länge, och många ser hennes åtgärd som ett tecken på ett allt hårdare styre. Den kinesiska kommunistregeringen beskriver förbudet som en ”synnerligen nödvändig” åtgärd.


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?