1515

Hon vill öppna för fler kvinnliga investerare

Hon är investeraren som jobbar för att göra techsektorn mer jämställd. I premiäravsnittet av podden Di Jämställt Näringsliv berättar Sophia Bendz om vägen till toppen och hur hon vill förändra sin bransch. 

Foto:Josefine Stenersen

Techindustrin har vuxit kraftigt de senaste åren, men trots det är antalet kvinnliga investerare i minoritet och de manligt drivna bolagen fortfarande de som lockar mest kapital. Det vill Sophia Bendz som är partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, samt ängelinvesterar på egen hand, ändra på. 

”Det har varit lite av en 'old boys club' i branschen för länge, och det är därför vi ser ett eftersläp när det gäller 'fem tech'. Men jag vill avmystifiera och få fler att intressera sig för branschen”, säger Sophia Bendz i premiäravsnittet av Di Jämställt Näringsliv. 

Hon har själv gjort flera investeringar inom fem tech, alltså produkter och tjänster som specifikt riktar sig till kvinnor och ofta är startade av kvinnor. Tillsammans med Atomico har hon också tagit fram en handbok i mångfald och inkludering som entreprenörer kan använda sig av. Atomico ställer också krav på att bolagen man investerar i ska ha en jämställdhetsplan.

”Som kvinna i en mansdominerad bransch upplever jag att det finns en norm som är ganska manlig i till exempel på hur man pitchar. Men jag vill inte behöva modellera mig efter det. Det är en värld av vassa armbågar men jag tror man kan vara sjysst och snäll och få det att fungera ändå.”

Sophia Bendz har tidigare jobbat på pr-byrån Prime och var en av de första anställda på Spotify, där hon var med och byggde upp bolaget. För att lyckas i karriären råder hon andra att välja bra chefer och att våga be om hjälp. I hennes fall kunde hon till exempel rådfråga sin bror, som också arbetar inom tech, innan hon började på Spotify. 

”Utan hans erfarenhet hade jag till exempel inte vetat att man kan förhandla till sig optioner i ett tidigt läge i en start up. Så det finns vissa tips som har varit jättevärdefulla att få. Hade jag inte haft bra personer omkring mig hade jag inte kunnat ställa samma krav.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?