1515
Annons

Hon vill öppna för fler kvinnliga investerare

Hon är investeraren som jobbar för att göra techsektorn mer jämställd. I premiäravsnittet av podden Di Jämställt Näringsliv berättar Sophia Bendz om vägen till toppen och hur hon vill förändra sin bransch. 

Foto:Josefine Stenersen

Techindustrin har vuxit kraftigt de senaste åren, men trots det är antalet kvinnliga investerare i minoritet och de manligt drivna bolagen fortfarande de som lockar mest kapital. Det vill Sophia Bendz som är partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, samt ängelinvesterar på egen hand, ändra på. 

”Det har varit lite av en 'old boys club' i branschen för länge, och det är därför vi ser ett eftersläp när det gäller 'fem tech'. Men jag vill avmystifiera och få fler att intressera sig för branschen”, säger Sophia Bendz i premiäravsnittet av Di Jämställt Näringsliv. 

Hon har själv gjort flera investeringar inom fem tech, alltså produkter och tjänster som specifikt riktar sig till kvinnor och ofta är startade av kvinnor. Tillsammans med Atomico har hon också tagit fram en handbok i mångfald och inkludering som entreprenörer kan använda sig av. Atomico ställer också krav på att bolagen man investerar i ska ha en jämställdhetsplan.

”Som kvinna i en mansdominerad bransch upplever jag att det finns en norm som är ganska manlig i till exempel på hur man pitchar. Men jag vill inte behöva modellera mig efter det. Det är en värld av vassa armbågar men jag tror man kan vara sjysst och snäll och få det att fungera ändå.”

Sophia Bendz har tidigare jobbat på pr-byrån Prime och var en av de första anställda på Spotify, där hon var med och byggde upp bolaget. För att lyckas i karriären råder hon andra att välja bra chefer och att våga be om hjälp. I hennes fall kunde hon till exempel rådfråga sin bror, som också arbetar inom tech, innan hon började på Spotify. 

”Utan hans erfarenhet hade jag till exempel inte vetat att man kan förhandla till sig optioner i ett tidigt läge i en start up. Så det finns vissa tips som har varit jättevärdefulla att få. Hade jag inte haft bra personer omkring mig hade jag inte kunnat ställa samma krav.”

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Norrmännen tillbaka – då slår svensk turism rekord

Fullbelagda hotell och campingplatser med rekordintäkter. I sommar har den svenska turismen blomstrat på flera håll.

Hos Skandinaviens största campingkedja noterar vd:n all time high under juli.

”Många upptäckte campandet under pandemin och i år har vi fått tillbaka norrmännen”, säger Johan Söör på First Camp.

Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.
Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.Foto:Petter Cohen

First Camp Group med 61 campingplatser i Skandinavien, varav 50 i Sverige, omsatte under juli 438 miljoner kronor, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med i fjol och 18 procent jämfört med 2019, året före pandemin. 

Det är all time high för campingkedjan vars prognos är att kliva över miljarden i årsomsättning – men då ingår också de nio campingar i kedjan Svenska Campingpärlor som förvärvades i fjol samt sex fristående destinationer, bland dem Leksand Resort och Jesperhus Feriepark i Danmark. 

”Vi växer också via våra förvärv, men siffrorna för rekordomsättningen i juli är organisk. Det är förstås jättekul. Sen har vi i campingbranschen varit rätt förskonade av pandemin. Vi hade ett litet hack i kurvan under 2020, då vi tappade omkring 15 procent i omsättning, men 2021 lyckades vi behålla samma omsättning som 2019 och 2022 ser vi nu en ordentlig ökning jämfört med normalåret. Det visar att pandemin fick intresset för camping att öka. Både husvagn och husbilsförsäljningen har slagit rekord i många länder och här har även stugboendet slagit rekord. Många nya gästkategorier som annars åker till medelhavet på charter har valt att ta in på camping istället”, säger vd:n Johan Söör.

Johan  Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.
Johan Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.Foto:Amanda Lindgren

Satsningar på aktivitetsprogram som barnklubbar, träning och underhållning är del i lyftet tror vd:n – och att de utländska gästerna är tillbaka. På vissa campingplatser utgör norrmännen en majoritet av besökarna. Så är det på Arcus i Luleå där 70 procent av gästerna kom från Nordnorge i juli. 

”Man ser att de är glada att få vara tillbaka, de har saknat att vara här”, säger Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus.

Campingen, som tillhör topp fem av dem som haft högst omsättning bland First Camps destinationer i sommar, lockar med bad och stränder samt närheten till Luleås shopping.

”Det har varit fullt här många dagar i juli och de flesta har förbokat. Vi ser en märkbar ökning både om man jämför med pandemiåren men också 2019 års säsong”, säger Viktoria Ågren.

Även campingen i Dalarnas Orsa, en av landets största med över 800 platser, har haft bråda dagar med stundtals långa köer till campingens infart. Destinationschefen René Schwanda berättar att intäkterna i juli ligger på 25-30 procent över rekordåret 2019.

”Vi slog även rekord under midsommarhelgen som är otroligt stor här i Orsa, så man får säga att det har gått bra”, säger han.

Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.
Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.Foto:Petter Cohen

Nytt för i år är campingens tio så kallade glampingtält som varit hett eftertraktade. Men också vanliga tält ökar i popularitet, konstaterar René Schwanda. Vanligast är dock att komma med husvagn. Framför allt är det barnfamiljer som kommer till Orsas camping. Stora ytor med lekplatser, poolområde och barnklubb lockar. 

Men även läget vid Orsasjön och den kilometerlånga långgrunda stranden. En del väljer att ha campingen som bas för att sedan göra utflykter till Leksand sommarland och Tomteland, berättar René Schwanda.

”Vi ser många återkommande gäster men också nya. Många har varit här som barn och vill nu ta hit sina barn eller barnbarn. Men vi har många nya också, de som köpt husvagn, husbil eller tält under pandemin. Allt fler har hittat andra sätt att semestra på samtidigt som norrmännen har kommit tillbaka.”

I juli var 20 procent av gästerna norrmän.

Även de tyska gästerna har varit en betydande del i den framgångsrika campingsommaren menar Michael Carlsson, styrelseordförande på SCR Svensk Camping, som företräder omkring 350 campingföretagare.

”Den största skillnaden är att våra utländska gäster kommit tillbaka, både på Västkusten och i Norrland där vi har mycket norska gäster eller på ostkusten där vi har mycket tyska gäster. Hos oss står de tyska gästerna för ungefär en fjärdedel under en säsong. Så de är viktiga”, säger han.

Den stora utmaningen under sommaren har varit att få ihop personal, menar First Camps vd Johan Söör.  

”Det har gällt både fast anställda och säsongsanställda. Vi har i vissa fall tvingats minska öppettiderna i våra restauranger för att vi inte hittar personal. Då har vi letat både i Sverige och utomlands”.

Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.
Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.

Hur den höga inflationen kommer påverkar campandet är för tidigt att säga:

”Med de här fina månadssiffrorna har vi inte sett så mycket av den effekten i sommar. Mer generella observationer är att den här typen av externa faktorer brukar slå åt olika håll i just campingbranschen. När det är dyrt att flyga eller dyrt att vara utomlands, kan det gynna oss, att man istället stannar på hemmaplan. Höga bränslepriser kan påverka negativt, men samtidigt fortsätter många campa närmare hemmet.”

Johan Söör är inte orolig och tycker att det funnits en acceptans att betala mer när inköpspriserna ökat. Efter årets förvärvsrunda utesluter han heller inte att First Camp kommer göra fler köp.

”Vi bedömer att vi är en av de topp fem största campingkedjorna i Europa och avser gå in i fler marknader framöver”.

 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera