1515
Annons

Hon vill hjälpa storbolag hantera drev: ”Jakt efter att fälla högt uppsatta personer”

Krishanteraren Jeanette Fors-Andrée vill ge företagsledare verktyg att hantera ett allt tuffare medielandskap. 

”Det har aldrig varit så enkelt för ett drev att uppstå som i dag”, säger hon. 

Foto:Cornelia Jönsson

Idén till boken ”Äg din agenda”, som släpptes lagom till julhandeln, kom till Jeanette Fors-Andrée för snart fyra år sedan. Det var våren 2018 och Stadsteaterns avgångna vd Benny Fredrikssons hade precis tagit sitt liv efter ett rejält mediedrev i samband med att hans ledarstil kritiserades under metoo-rörelsen. 

”Det berörde mig djupt. Jag kände ett behov av att beskriva dels dagens brutala medielandskap, men också vad som händer med de personer som blir utsatta för drev”, säger hon. 

Jeanette Fors-Andrée har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 17 år, bland annat inom Svenskt Näringsliv och på en global pr-byrå, men har också forskat på ämnet vid Uppsala universitet. Under de senaste åren har hon bevittnat hur medieklimatet blivit allt mer skoningslöst, pådrivet av både traditionella och sociala medier. 

”Jag ser en utveckling där journalistiken i allt större utsträckning fungerar som både åklagare och domare. Dessutom plockar journalister upp anklagelser eller kritik som förekommer på sociala plattformar och skapar ‘pratskandaler’. Det handlar om anklagelser eller uttalanden som av medierna blåses upp till enorma proportioner och beskrivs som ‘kritikstorm’ eller ‘skandal’.”

”Jag ser även en jakt efter att fälla högt uppsatta personer, som inte fanns på samma sätt för 10 år sedan”, tillägger hon. 

Bakgrunden är enligt Jeanette Fors Andrée den omdaning av medielandskapet som skett till följd av digitaliseringen. Det menar hon har fått negativa konsekvenser för det kritiska tänkandet.

”Mindre redaktioner, hårdare konkurrens, sjunkande annonsintäkter och trycket från sociala medier spär på drevmentaliteten. Ser man inte den här kopplingen – att mediekris och mediedrev är två sidor av samma mynt – då kan vi inte skapa förändring.”

En konsekvens av utvecklingen, som debatteras allt mer, är så kallad ”cancelkultur”, en form av utfrysning som går ut på att utestänga någon som brutit mot normer eller värderingar från sociala eller professionella sammanhang. Jeanette Fors-Andrée menar att det är ett fenomen som företagsledare allt mer måste förhålla sig till. 

”Jag märker att cancelkulturen har påverkat näringslivet mycket. Många är väldigt ängsliga, vilket är negativt för förmågan att krishantera. Till exempel har rädslan för att bli ‘cancelled’ gjort att man är alldeles för snabb med att offra enskilda individer genom att sparka”, säger hon. 

Av de mediedrev som varit mot svenska företag under året lyfter Jeanette Fors-Andrée fram Bianca Ingrossos sminkbolag Caia Cosmetics. När företaget under senhösten lanserade sin julkalender uppstod kritik i sociala medier från missnöjda kunder som inte tyckte att kalendern var värd sitt pris på 1 795 kronor. Som varumärkets frontfigur fick Bianca Ingrosso ta emot många personliga påhopp. 

”I det här fallet fanns en del saklig kritik, men framför allt blev det en hänsynslös lynchmobb med hat och hot. Proportionerna blev enorma och var inte alls i relation till problemets dignitet”, säger Jeanette Fors-Andrée. 

Hur bra är ledare inom det svenska näringslivet generellt när det kommer till krishantering- och kommunikation?

”Det finns en större krismedvetenhet i dag i jämförelse med när jag började jobba med ämnet. Samtidigt sker fortfarande många misstag i krishantering. Ett problem är att ledare antingen springer för fort fram, och därför gör och säger fel saker, eller sitter för still i båten och tror att de kan vänta med att hantera det bakomliggande problemet. Det bidrar till att kriser eskalerar till regelrätta skandaler.”

Ett företag som Jeanette Fors-Andrée tycker visat prov på bra krishantering är Na-kd. När det för nästan precis ett år sedan läckte ut kritik i sociala medier om arbetsmiljön på modebolaget, valde vd:n Jarno Vanhatapio att gå ut i ett eget inlägg på Linkedin där han bemötte kritiken punkt för punkt. 

”Att svara i en egen kanal där man har möjlighet att äga sitt budskap och ge sina argument är något jag rekommenderar. Här fick det en tydlig effekt i att kritiken ganska snabbt lade sig.”

Kan det inte finnas någonting positivt i utvecklingen av medielandskapet, som att sociala medier har gett en möjlighet för fler att komma till tals?

”Jo, och det är krishanteringens paradox. Rörelser som #metoo och Black lives matter kan plockas upp från gatorna och bli globala frågor som vem som helst kan engagera sig i, och de möjligheterna är ju helt fantastiska. Samtidigt har det aldrig varit så enkelt för ett drev att uppstå som i dag.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?