1515

Hon väntas ta över Riksbanken

Stefan Ingves ryker och ersätts av statssekreterare Karolina Ekholm som riksbankschef, enligt en TT-enkät med experter.
Ingen av enkätdeltagarna tycker att någon av de befintliga ledamöterna i Riksbankens direktion håller måttet för att ta över.

Bild:TT

Betyget för Stefan Ingves två mandatperioder på snart tolv år som riksbankschef spretar rejält. Flera tillfrågade väljer att dela ut två olika betyg, medan två enkätdeltagare avstår från att betygsätta.

"Ingves skötte den akuta krishanteringen utmärkt, där blir det ett A", skriver en av experterna.

"För tiden efter den akuta krisen blir det ett F", tillägger experten.

Skalan som gäller är A-F, med A som toppbetyg och F som underkänt och sammantaget får Ingves medianbetyget C. Då ingår tre A, varav två bara gäller den första mandatperioden. Två experter väljer samtidigt att underkänna Ingves med betyget F.

Kritiken mot Ingves handlar bland annat om upprepade prognosmissar och att inflationsmålet inte varit uppfyllt på många år. En del sågningar är brutala.

"Den urusla penningpolitiken 2010-2014 har blivit ett varnande exempel internationellt", skriver en deltagare.

"Åren med minusränta kommer troligen betraktas som ett misslyckat experiment", skriver en annan.

Åtta av elva deltagare i enkäten tror det blir den S-märkta statssekreteraren Karolina Ekholm som tar över efter Ingves. En garderar dock med ett mindre troligt andrahandsscenario där Ingves får tre år till.

Den S-märkta Folksamchefen Jens Henriksson respektive det före detta S-statsrådet Thomas Östros får också varsin röst.

"Jag fruktar att det blir någon regeringen närstående. Därmed undergrävs förtroendet för Riksbankens självständighet", skriver den elfte tillfrågade som inte pekar ut någon med namn.

Karolina Ekholm, som i uttalanden flaggat för att hon kan tänka sig att tacka ja till uppdraget, var ledamot i Riksbankens direktion 2009-2014. Hon rekryterades därifrån som statssekretare hos finansminister Magdalena Andersson (S) för snart tre år sedan.

Mandatet för Kerstin af Jochnick, första vice ordförande i Riksbankens direktion, löper liksom Ingves mandat ut vid årsskiftet. Bland de elva deltagarna i enkäten tror tio att hon får en mandatperiod till.

"Av två skäl. Kerstin är kvinna och hon har inte gjort något allvarligt misstag", skriver en av deltagarna.

I slutändan är det Riksbankens fullmäktige, med Susanne Eberstein som ordförande, som avgör hur Riksbankens direktion ser ut efter årsskiftet. Eberstein vill inte svara på när beslut kan vara fattat.

När Ingves fick förlängt mandat sommaren 2011 kom beskedet i slutet av juni.

Det här är en process som sker i fullmäktige och i god tid före årsskiftet kommer vi ha det klart med hur det blir, säger Eberstein till TT.

Historiskt varierar perioderna för hur länge en riksbankschef har suttit på posten mellan 3-19 år. Men sedan början av 1970-talet har ingen suttit lika länge som Ingves.

Eberstein är dock noga med att detta faktum inte utesluter att det kan bli förlängt för Ingves.

Det finns inget som är normalt eller onormalt i de här frågorna. Det finns inga särskilda regler. Det är upp till fullmäktige att bedöma hur man vill ha det.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?