Hon trotsade fördomarna: ”Vi måste hela tiden vara bäst”

Med rötterna i finska Karelen har Ulla Parkkinen trotsat fördomar mot såväl invandrare som mot muslimer, inte minst kvinnliga, och byggt en koncern med allt­ifrån skolor till catering. 

Ulla Parkkinen.
Ulla Parkkinen.Foto:Oskar Omne

Uppväxt i en arbetarfamilj i nordvästra Finland som näst yngst i en syskonskara med fem systrar och en bror är Ulla Parkkinen van att ta för sig. Hennes mamma jobbade jämt för att få mat på bordet och var entreprenöriell i meningen att hon alltid hittade lösningar, säger Ulla Parkkinen.

”’Vill du ha ett par jeans, varsågod och åk till Sverige och jobba’, sa hon när jag tjatade om att alla andra fått nya coola byxor.”

Sagt och gjort. Ulla Parkkinen åkte till Sverige och jobbade med städning. Det var sjukhus, kontor och sjukhus igen.

”Rent, fort och effektivt. Finnar var populära. Medan andra tog ett åttatimmarspass, tog vi två.”

Det var först när hon stod med magen i vädret men redan skild från barnets pappa som hon bestämde sig för att plugga till förskolelärare. 

Hon hade redan som liten funderat över religion. I kristendomen kände hon sig inte riktigt hemma, utan fann svaren inom islam. När hon träffade sin nuvarande man hittade hon slutligen hem. 

Tanken på att bära slöja kom många år senare. När hon med ytterligare ett barn i famnen ville tillbaka ut i arbetslivet mötte hon ett annat Sverige.

”Med slöja på huvudet fick jag inga jobb. Jag fick också ett annat bemötande när jag skulle lämna barn på förskolan.”

Hon gjorde som hennes mamma skulle ha gjort, hon hittade en lösning. Det är i lösningens epicentrum vi möts. I de tidigare kontorslokalerna i Kista driver Ulla Parkkinen sina verksamheter som i fjol omsatte 100 miljoner kronor. Där ingår två muslimska förskolor, en muslimsk skola med nästan 500 elever och Saffaa’s, catering av mat till alla ”hennes” barn och till fest och bröllop på helgerna. 

”Det är lyxarrangemang till invandrarpris. Eller förortspris borde jag kanske säga, haha.”

I den första kullen som gick ut nian hade 100 procent av hennes elever gymnasiebehörighet, att jämföra med mellan 40 och 50 procent i många andra skolor i området. 

”Vi måste hela tiden vara bäst. Gör vi ett enda fel så riskerar vi hot om att stänga verksamheten.”

En händelse som sticker ut under hennes entreprenörsresa är när Ulla Parkkinen letade kapital för att bygga om kontorshuset i Kista till skola. 

”Plötsligt slantade våra medarbetare upp en rejäl summa som de ville satsa – klart oväntat.” 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?