Annons

Hon tar över Waxholms Hotell i krisen: ”Efter nio år på kasino är jag försiktig”

VAXHOLM. Mitt under coronakrisen satsade Thérèse Liljeqvist allt på ett kort och köpte Waxholms Hotell. När hon tog över var hotellet stängt flera dagar i veckan, personalen korttidspermitterad och bokningsläget dystert.  

Trots detta slog hon till – ett risktagande som man skulle kunna tro kunde förklaras av hennes bakgrund i spelbranschen. 

Waxholms Hotells nya ägare Thérèse Liljeqvist.
Waxholms Hotells nya ägare Thérèse Liljeqvist.Foto:Joey Abrait

Fast det visar sig vara tvärtom.

”Efter nio år på kasino är jag väldigt försiktig”, säger Thérèse Liljeqvist som under nästan ett decennium var kasinochef på Casino Cosmopol på Kungsgatan i Stockholm. 

Dessförinnan arbetade Thérèse Liljeqvist inom hotellbranschen, bland annat som chef för Scandic Hasselbacken och Park vid Humlegården, båda i Stockholm. Under 1990-talet var hon vd för Grythyttans Gästgivaregård.

Waxholms Hotells nya ägare Thérèse Liljeqvist skrev under köpehandlingarna bara dagar innan restriktionerna kring inrikes resor skulle mildras.
Waxholms Hotells nya ägare Thérèse Liljeqvist skrev under köpehandlingarna bara dagar innan restriktionerna kring inrikes resor skulle mildras.Foto:Joey Abrait

Att hon återvände till hotellbranschen var något av en slump, en faktor att räkna med när man spelar högt.

”Det var av under en middag i julas på kasinot som det här dök upp. Jag satt och pratade med en före detta kollega och sa att jag ibland saknar hotellverksamhet och ‘hör du något spännande så tänk på mig’. Då sa han: ‘men bor inte du i Waxholm? Waxholms Hotell är ju till salu’.”

Det anrika hotellet byggdes i jugendstil vid förra sekelskiftet, 1902. Under lång tid drevs det av den kända tv-personligheten och krögaren Åke Söderqvist, som köpte hotellet 1981. När han avled drevs det vidare av kompanjonen Nicky Forbes, som 2015 sålde till Olof Skarman och Tobias Ekman. 

De nya ägarna fick sämsta tänkbara start, våren 2016 brann hotellet. Branden orsakades av en cigarettfimp och började i konferensdelen ovanför matsalen, som totalförstördes. De allmänna utrymmena skadades svårt, men de 42 hotellrummen i byggnadens andra ände klarade sig. 

Året därpå drabbades hotellet av en ny olycka när en omfattande vattenskada slog ut nio hotellrum under lång tid, fyra månader.  

När ägarna efter bara knappt fem år ville sälja hade ingen hört talas om den största olyckan av alla, coronaviruset. Runt hörnet väntade en pandemi.

”Då förändrades förutsättningarna och jag blev väldigt tveksam förstås. Det var verkligen på och av, fram och tillbaka, om det skulle bli någon affär eller inte?”, säger Thérèse Liljeqvist.

”Prislappen sjönk inte riktigt så mycket som jag hade hoppats. Det var väl det som gjorde att vi inte riktigt kom till skott. Vändningen kom när Olof Skarman förklarade att han kunde tänka sig att vara kvar som delägare. Då fick vi till en bra uppgörelse och prislappen blev överkomlig för mig.”

”Jag tänkte: Ingen kommer ihåg en fegis, vi kör!”

Fastigheten var redan såld till ett fastighetsbolag och det är Tobias Ekmans aktier i driftbolaget, 50 procent, som Thérèse Liljeqvist köpt. Genom ett avtal med den andra hälftenägaren, Olof Skarman, har hon försäkrat sig om det är hon som bestämmer.  

”Jag vill ha majoritet och kunna driva hotellet utifrån mitt huvud.”

Köpeavtalet undertecknades på kvällen den 1 juni, bara dagar innan regeringen gav besked om att restriktionerna kring inrikes resor skulle mildras. Samma dag tillträdde Thérèse Liljeqvist som vd. 

”Det första jag sa när jag träffade personalen var att 'nu börjar vi jobba heltid igen och öppnar hotellet alla dagar i veckan', fastän bokningsläget var jättedåligt.”

Det var sedan tidigare beslutat att Matsalen med ett högt hörnläge och sjöutsikt skulle hålla stängt under sommaren på grund av de osäkra tiderna medan hotellets andra restaurang, Kabyssen, skulle vara öppen. 

”Vi hade helt fullt på hotellet under midsommarhelgen. Då bestämde vi att även öppna Matsalen. Den kommer att vara öppen kvällstid onsdag-lördag från och med denna vecka”.

Att det var fullt i midsommar innebär inte att det är fullbokat under semesterperioden, då beläggningen för detta skärgårdshotell normalt ligger på 80-90 procent. 

”Lördagar är nästan fullbokade i juli. Övriga dagar är ungefär hälften av rummen bokade, men till lägre priser än tidigare”, säger Thérèse Liljeqvist

Det är alltså långt ifrån säkert att köpet blir en jackpott. 

”Man kanske borde vara lite mer ödmjuk, men jag att vi ska lösa det här. Jag var med när Grythyttan låg riktigt risigt till, det var mitt första vd-jobb 1997. Det var ett supertufft läge och jag kommer ihåg hur vi fick kämpa för varenda krona.”

”Jag tänker också att gick det att vända Grythyttan så ska vi väl kunna göra samma sak här, med ett hotell med ett så starkt varumärke och som ligger så nära Stockholm.”

 


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?