Annons

Hon tar fajten mot elgiganterna

Med samgåendet mellan Electra och Elon skruvar de svenska handlarna upp temperaturen i den heta elektronikbranschen. Nu ska vd Anneli Sjöstedt ta upp kampen mot branschjättarna, norsk-brittiska Elgiganten och tyska Mediamarkt. 

Anneli Sjöstedt, börsnoterade Electras vd.
Anneli Sjöstedt, börsnoterade Electras vd.Foto:Jesper Frisk

På Sankt Eriksplan i centrala Stockholm öppnade en elektronikhandel, eller radioaffär som det hette på den tiden, redan på 1920-talet. Sedan 1981 har här Lars Bengtsson Ljud/Video AB försett Vasastadsborna med ljud- och bildutrustning. Butiken är en av omkring 900 som ingår i den nya elektronikhandelskonstellationen som bildas genom samgåendet mellan Electra ELON -0,82% Dagens utveckling och Elon. 

På besök i butiken finns i dag också Anneli Sjöstedt, börsnoterade Electras vd. Hon räknar med att fusionen ska vara definitivt färdig i mars, såvida inte konkurrensmyndigheterna har några invändningar.

”Jag ser inte att det ska vara några problem. Vi har inte så stor marknadsandel att det ska ha någon betydelse. Tvärtom är det bara bra att det blir en konkurrent till som har både brunt och vitt på marknaden.”

Brunvaror är den äldre beteckningen för det vi i dag kallar hemelektronik, det vill säga ljud, tv, datorer och liknande och utgör tillsammans med vitvaror dagens elektronikhandelsmarknad.

”Elgiganten och Mediamarkt har ju både brunt och vitt och det behövs någon mer som kan stå upp emot dem”, menar Anneli Sjöstedt.

Den nya, sammanslagna konstellationen Electra och Elon innebär ett bolag med en nettoomsättning på drygt 6 miljarder kronor och fler än 900 butiker. Som jämförelse omsatte konkurrenten Elgiganten det senaste räkenskapsåret drygt 15 miljarder kronor i omkring 175 butiker.

Precis som för branschledaren Elgiganten har pandemin också satt sina spår hos Electra och Elon.

”Våra produkter har ju varit eftertraktade och är fortsatt eftertraktade. När vi lade budget för 2021 tänkte vi att försäljningen nog skulle gå ner en del efter pandemieffekten 2020. Men så har de inte varit utan våra produkter behövs ännu mer i och med allt vad det inneburit med utrustning för hemarbetsplatser. Man har varit hemma mer även 2021 och tittat mer på tv och spelat mer så samma starka efterfrågan överlag fortsatte även under förra året”, konstaterar Anneli Sjöstedt.

Foto:Jesper Frisk

Till skillnad från en hel del andra branscher har Electra klarat komponentbristen relativt väl.

”Det har varit ont om produkter men vi har lyckats få fram produkter under hela det gångna året. Vi har fått lägga lite mer tid på att leta eftertraktade produkter än normalt.”

Det finns dock produktkategorier där det ekat tommare i hyllorna.

”Skrivare har varit väldigt svårt att få tag i, men som tur är så är vi relativt små på skrivare. Vi hade säkert också kunnat sälja några fler mobiltelefoner om vi hade haft.”

Anneli Sjöstedt ser nu fler goda möjligheter till ökad tillväxt.

”För 2022 ser vi en tillväxt i och med samgåendet med Elon. Vi ser att vi kan växa geografiskt i Norden. Vi ser också att vi kan få fler butiker som säljer både brunt och vitt.”

Electras butiker drivs av egna franchisetagare med stort självbestämmande. 

”Men vi kan ge förutsättningarna. Vi kommer absolut att titta på möjligheten att samla både brunt och vitt i butiker under samma tak. Vi erbjuder redan i vår e-handel på elon.se både vitvaror och brunvaror.”

Denna gemensamma e-handel lanserades vältajmat i april 2020, precis när pandemin slog till. 

Electra driver dock inte bara den egna e-handeln utan bygger och driver också webbshoppar åt andra företag, nämnas kan Halebop och Uret, Ett annat ben är tredjepartslogistik, en verksamhet som också växer. Företag som har sitt lager hos Electra är bland andra Allente, Newgen och Rebound. 

”Vi ser goda möjligheter att det benet växer också. I dag har vi framför allt kunder inom hemelektronik men ser med samgåendet med Elon hur vi också får bättre möjligheter att få vitvarukunder.”

Ytterligare ett ben i Electra utgörs av möbelkedjan Em Home.

”När vi gick in i möblerna var det för att vi ville branschbredda oss. Allt till hemmet är den gemensamma nämnaren. När du ska ha ett hemmakontor så behöver du dator och skrivare men du behöver också skrivbord och stol. Så vi ser olika sätt att hitta korsförsäljning. Det är också väldigt låga marginaler på hemelektronikprodukter och bättre på möbler”, förklarar Anneli Sjöstedt.

Hon säger att ledningen ska utreda potentialen att samla även möbler under samma tak som hemelektronik och vitvaror så att kunden kan hitta allt detta i en och samma butik.

Hon missade tyvärr årets upplaga av världens största elektronikmässa i Las Vegas, Consumer Electronics Show, CES, på grund av pandemin. Men hon har såklart koll på de senaste tekniktrenderna ändå.

”Nu är det mycket AI och robotar. Och tunnare och smidigare allting. Man ska kunna rulla ihop tv:n och gå iväg med den.”

Innehåll från Langebæk Consulting ABAnnons

Hjälper storföretag att framtidssäkra sin logistik

Peter Landenberg, managementkonsult och vd på Langebæk Consulting i Sverige.
Peter Landenberg, managementkonsult och vd på Langebæk Consulting i Sverige.

Med expertis inom supply chain management, hållbarhet och förändringsresor hjälper Langebæk företag att utveckla sin logistik. ”Vi är de mest erfarna logistikkonsulterna i Norden”, säger Sverigekontorets vd Peter Landenberg. 

Inom logistik är effektivitet avgörande, i alla lägen. Råder det högkonjunktur gäller det att effektivisera för att kunna leverera i den takt som efterfrågan kräver – och hägrar en lågkonjunktur krävs effektiviseringsåtgärder för att spara pengar. 

– Behovet av vår rådgivning kommer alltså aldrig att slockna, trots oro i världen. Under pandemin ökade efterfrågan. Nu ser vi att vissa företag väljer att dra i handbromsen på grund av höga energikostnader, men aktörer som har kommit en bit på vägen och redan har hunnit investera i sin logistik fortsätter att satsa, säger Peter Landenberg, managementkonsult och vd på Langebæk Consulting i Sverige. 

Svenska storkunder

Danska Langebæk har över 40 års erfarenhet inom supply chain management, logistik och lager. 2018 etablerade Langebæk ett kontor i Sverige efter att ha jobbat på den svenska marknaden i drygt tio år. Bland kunderna återfinns Elektroskandia, Axfood och Coop. 

– För Axfood och Coop har vi genomfört förstudier där vi har samlat in data och tittat på befintliga flöden. Utifrån dessa förstudier har vi kommit med förslag på lösningar och koncept, och även föreslagit olika leverantörer av automationsutrustning och inom byggnation. Nu är vi inne i implementationsfasen. Det här handlar om gigantiska investeringar för de två företagen, säger Peter Landenberg. 

Paradigmskifte inom livsmedelsbranschen

Axfood och Coop är delar av ett segment som befinner sig mitt uppe i en stor förändringsresa. Peter Landenberg som har jobbat inom food retailing i 30 år har sett livsmedelsföretag gå från manuell hantering och tunga lyft till helautomatiserade lager.

– Vi har skaffat oss erfarenhet inom change management, alltså hur man leder en förändringsresa, för att hjälpa våra kunder inom food retailing genom detta paradigmskifte. Vi har även anställt hållbarhetsexperter och ger rådgivning kring hur företagen kan bygga lager på ett hållbart sätt och utifrån olika nyckeltal mäta hållbarhet i produktionen, berättar Peter Landenberg. 

Stora uppsidor med experthjälp

Det är en stor investering att anlita en konsult – men uppsidorna som det genererar är större, menar Peter Landenberg. 

– Det är en klar fördel att få in någon i organisationen under en tid som har gjort precis det som du efterfrågar. Ofta har företagen vi kommer till inte egna resurser inom det här området. Vår konsult hjälper till med omställningen och levererar en färdig lösning. Under tiden överför vi kompetensen till människorna som ska driva det nya lagret när konsulten har lämnat, säger han. 

Läs mer Langebæk Consulting här. 

Om Langebæk Consulting

Langebæk är ett av Skandinaviens ledande konsultföretag inom SCM, logistik och lager. 

• +45 års erfarenhet av rådgivning • +3 000 projekt med olika typer av lösningar • +500 skandinaviska och europeiska kunder • +40 anställda • kontor i DK, SE, and NO.

 

Mer från Langebæk Consulting AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Langebæk Consulting AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera