1515

Hon ställde om från väskor till munskydd: ”Fin respons”

Coronapandemin blev en ny affärsidé för Lisa Haggård. När väskförsäljningen gick ner förvandlades hennes resttyger till hållbara munskydd. Nu håller efterfrågan på skydd företaget flytande. 

Foto:Lisa Haggård, Tote Stories
Foto:Lisa Haggård, Tote Stories
Foto:Lisa Haggård, Tote Stories
Foto:Lisa Haggård, Tote Stories

Från morgon till kväll går symaskinerna varma hos väskförsäljaren Tote Stories i skånska Falsterbo, sedan företaget startade tillverkning i liten skala av ansiktsmasker i färgglada tyger.

”Det började som en rolig grej när jag såg att kompisar i USA lade ut bilder på sig själva i sociala medier när de bar ansiktsmask. Då blev jag inspirerad och plockade fram min egen symaskin”, säger Lisa Haggård, grundare av Tote Stories. 

Den amerikanska folkhälsomyndigheten CDC rekommenderar att allmänheten bär tygmask när man rör sig utanför hemmen, och har publicerat instruktioner för hur man kan sy en egen mask. Med det som modell började Lisa Haggård sy masker av de stuvar och olika tygprover som blivit över från företagets väskproduktion i Indien. 

”Direkt när jag lade ut de första maskerna i mina sociala medier fick jag fin respons. Nu är maskerna i vissa mönster slut. För mig har det här blivit ett sätt att få in lite omsättning och förhoppningsvis sprida glädje i den här tristessen.” 

Att bära ansiktsmask är fortfarande relativt ovaligt i Sverige, men flera europeiska länder kräver nu att invånarna bär det i till exempel kollektivtrafiken. 

”Jag tror inte att det är så långt bort att även vi ska ha det. I alla fall så länge det inte finns något vaccin. Men av miljöskäl kan inte alla bära medicinska engångsmasker. Då är tygmask ett alternativ. Den kan man koka och hänga på tork så är den som ny igen.” 

Bolagets produktion av kraftiga tygväskor, av modellen som kallas tote bags, ligger för närvarande nere eftersom Indien håller stängt till början av maj. Än finns väskor i lager, berättar Lisa Haggård, men det är just nu oklart när de väskor hon beställt till sommarsäsongen, då företaget öppnar en pop up-butik i turisttäta Falsterbo, kommer att kunna levereras. Ändå tror hon att målet att omsätta 2 miljoner kronor i år fortfarande går att uppnå. 

”Försäljningen av väskor har gått ner och det märks att konsumenter håller hårdare i pengarna. Men jag tror att många kommer att semestra i Sverige i år och då kan Falsterbo få många gäster. Det märks inte minst på att det redan nu är ett jättetryck på att hyra boende här i sommar.” 

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?