Annons

Hon slog sig in på bröllopsscenen med begagnade klänningar

Hennes egen jakt på brudklänning fick henne att upptäcka en stor lucka i marknaden. Nu driver Frida Enslöw franchiseföretaget Bröllopsbruket, som säljer begagnade bröllopsklänningar i sex städer. 

”Jag hittade tyvärr aldrig en begagnad till mitt eget bröllop”, säger hon. 

Frida Enslöw säljer begagnade brudklänningar.
Frida Enslöw säljer begagnade brudklänningar.Foto:Jack Mikrut

I Bröllopsbrukets lokal i Mölndal hänger minst 200 brudklänningarna längs de stora fönsterpartierna. När Di är på plats att butiken stängd. Sofforna som står framför varje provhytt är tomma och draperierna är fråndragna. På soffborden står övningsbuketter och små skyltar att använda för att lämna omdömen om klänningarna. 

Butiken ligger längs med E6:an. Närmaste grannar är en möbelbutik och några bilhandlare. Det är helt enkelt inte en butik man bara råkar flanera förbi. 

”Konceptet gör att vi har långväga kunder och då har man oftast bil. Det är lite av en destinationsbutik. Vi vill också att man ska boka tid för att få maximal service”, säger Bröllopsbrukets grundare Frida Enslöw.

Hon arbetade tidigare som regionansvarig på Volvos bildelningstjänst, och hållbarhetsfrågor har alltid legat henne varmt om hjärtat. Det var när hon själv letade efter en begagnad brudklänning som hon insåg att det saknades second hand-butiker för ändamålet. Enda alternativet var annonsmarknaden. 

”Jag reagerade på vilken stor skillnad det var att köpa en ny brudklänning i butik, där det finns mycket att prova och man får hjälp och service, jämfört med att själv leta upp en klänning och sedan åka flera mil för att stå i någons vardagsrum och prova sitt livs viktigaste plagg.”

Till slut blev det så att Frida Enslöw köpte en ny klänning, som dessutom var mycket dyrare än planerat. Samtidigt började det första fröet till hennes alldeles egna bolag gro, även om det skulle dröja ungefär två år innan hon slog upp dörrarna till den första butiken i Sisjön 2018. Den skötte hon under en period på helgerna, vid sidan av sitt ordinarie jobb. 

”Det har varit otroligt mycket jobb. Nu jobbar jag en till två dagar i butiken och försöker tänka lite mer på självledarskap även mot mig själv och att jobba hållbart.”

Foto:Jack Mikrut

Något särskilt kapital för att starta krävdes inte eftersom klänningarna säljs på kommission. 

Butiken, som numera ligger i Mölndal, driver hon själv. För att ingen annan skulle komma och knycka hennes idé ville hon dock skala upp konceptet snabbt. Franchise blev lösningen för att kunna göra det utan att ta in kapital. 

”Sedan ville jag också ha kvar det entreprenöriella i kedjan. Det drivet man själv har vill man ju gärna att de andra butikerna och städerna också ska ha. Och så hamnar det operativa ansvaret på lokal nivå, exempelvis när någon är sjuk och butiken är fullbokad en lördag”. 

Totalt finns nu Bröllopsbruket i sex svenska städer och har därmed gått från att vara en uppstickare till en ledande aktör i branschen. 

”Det var tufft att komma in som pionjär. Jag hörde från en kund att de pratade om oss i en annan butik som något som katten släpat in på marknaden.”

Frida Enslöw gläds åt att både blivande brudar och marknaden i stort har börjat se värdet i att återanvända brudklänningar. 

”Jag tycker inte att vi gör avkall på något heller. Vi ger god service, har ett brett sortiment, och bra priser. Det är så jag tror man skapar hållbarhet.” 

Alla butikerna i kedjan tar emot klänningar, efter utvärdering. Det händer att Frida Enslöw och hennes kollegor säger nej till klänningar. Några nya klänningar finns också i butikerna, samt slöjor och accessoarer. 

Bolaget var fortfarande relativt nystartat när pandemin slog till och satte stopp för många planerade bröllop. Det var en tid av oro i kedjan och bokningarna störtdök. Samtidigt startades två nya butiker, och rent omsättningsmässigt bjöd pandemin på två år av tillväxt. Affärsmodellen har enligt Frida Enslöw visat sig ganska tålig, även när förutsättningarna är sämre. 

”Jag tror att det både beror på att vi säljer på kommission och snabbt kan ställa om sortimentet. De vigslar som blev av var lite mindre med enklare klänningar”, säger Frida Enslöw om hur kedjan kunde klara sig så bra under pandemin. 

När det gäller den egna butiken hade Frida Enslöw faktiskt så pass mycket is i magen att hon passade på att hyresförhandla och våga satsa på en större lokal.

”Vi hade växtvärk innan, jag ville ha fler provrum och plats för ännu större skrädderi i lokalen”, säger hon. 

Skrädderiet ligger nu längst in i butiken. Under sommarens bråda dagar justerades 500 klänningar där ungefär. Behovet för justeringar är stort, eftersom varje klänning bara finns i en storlek. Frida Enslöw är dock mån om att ha ett stort storleksspann inne, allt ifrån storlek 32 till 54. 

Foto:Jack Mikrut

Klänningarna sälj bara i butik, inte på nätet. Konceptet bygger på upplevelsen och att man ska ha en klänning i handen när man är klar. Däremot är företaget digitaliserat i många andra avseenden. Bokar tid gör kunderna till exempel på nätet och där sker även den första kontakten med säljarna.  

När Frida Enslöw blickar framåt är siktet främst inställt på att organiskt öka omsättningen i de existerande butikerna. Hon har också tankar om att tillgängliggöra konceptet på den nordiska marknaden.

”Vi tittar också på hur vi kan skala upp vårt hållbarhetsarbete ännu mer och hur vi kan använda vår röst för att prata om kroppsideal och kroppspositivism.”

Frida Enslöws egen brudklänning var en av de första som hängdes in i butiken för försäljning. Den har nu sålts fem gånger i hennes egen butik.

”Vissa klänningar vi säljer ser vi aldrig igen. Bruden kanske väljer att behålla klänningen eller säljer den på egen hand. Men min klänning har kommit tillbaka varje gång.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera