1515

Hon ska ta svenska el-vägar ut i världen

Josephine Adorelle har en bakgrund på både Tesla och Renault. Nu vill hon som vd för elektrifieringsbolaget Evias ta svenska elvägar till resten av världen.

Evias vd Josephine Adorelle ska ta elvägarna ut i världen.
Evias vd Josephine Adorelle ska ta elvägarna ut i världen.

Elvägarnas vara eller icke vara har blivit en het fråga inom trafiksverige. I en rapport som kom förra veckan menade Trafikverket att man borde avvakta med en större utbyggnad av elvägar tills det står klart vilken typ av elvägsteknik som kommer att bli den dominerande för långa transporter.

Men det håller Josephine Adorelle, vd för det svenska elvägsbolaget Evias inte med om. 

Evias, som ägs av NEVS grundare och tidigare vd Kai Johan Jiang, har utvecklat en så kallad konduktiv teknik för elvägar, där en elskena i vägbanan både driver och laddar fordonen under resans gång. Bolaget är nu redo att ta sin produkt till marknaden och har siktet inställt på att bli Sveriges nästa stora tech-export.

I branschen är Josephine Adorelle ett känt namn. Hon har tidigare haft framträdande roller på både Tesla och Renault, och nu senast varit med och byggt upp elbildelningstjänsten Aimo. Den röda tråden i hennes karriär är just elektrifiering. 

Bakom Evias vägteknik står uppfinnaren Gunnar Asplund, med en lång rad viktiga patent under bältet. Han utvecklade en tidig modell av skenorna, som han testade i sitt eget hem. 

Redan 2012 byggdes den första testbanan – i närheten av Arlanda flygplats i Stockholm. Projektet eRoadArlanda uppmärksammades av flera större medier såsom Fortune och CNBC – men också av Dagens Industri (se klippet här nedan).

Foto:Evias

”När jag satte mig in i elvägar så förstod jag att det fanns stor potential. Kunde vi minska behovet av stora batterier så skulle vi kunna göra omställningen betydligt snabbare”, säger Josephine Adorelle. 

Hon skulle vilja se att Sverige elektrifierade de större vägarna – E4, E22, E18 och E6 – som har stora mängder tunga transporter. Men också vägar i stadsmiljö, som frekvent trafikeras av taxibilar och lättare budtransporter, tror hon skulle gynnas. Under sin tid på elbildelningstjänsten Aimo såg Josephine Adorelle de utmaningar som behovet av laddning orsakar för kommersiella aktörer inom transport.

”Om en av våra bilar användes mycket under morgontimmarna så var vi tvungna att hämta in den för laddning, vilket ledde till att vi missade både lunchpeaken och delar av eftermiddagen. När taxitjänster som Uber ska börja köra helelektriskt kommer just laddning bli en stor utmaning. Chaufförerna vill inte sitta på en laddstation halva dagen och missa en massa kunder”, säger hon.

Foto:Evias

Josephine Adorelle anser att Trafikverket saknar visioner för elektrifiering av svenska vägar.

”Jag tror att en del av detta bygger på okunskap - förståelig sådan. Det här är inget lätt ämne. Trafikverket har tittat väldigt mycket på vad som problemet är i dag – men saknar kanske visionen”, säger hon och fortsätter:

”Vi är med i ett standardiseringsarbete i EU så vi vet att vår teknik klarar standardkraven – och när man väl satt dem så har man åtminstone hela Europa som marknad. Då har vi möjligheten till att sätta Sverige och vårt bolag på kartan och bli en referens.”

Under året räknar Evias med att ta in fler finansiärer för att kunna expandera verksamheten. Intresset från marknader utanför Sverige ökar kraftigt – och synnerhet från amerikanskt håll. 

”De andra länderna sneglar på Sverige just nu”, säger Josephine Adorelle.

 

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?