1515
Annons

Hon ska ta svenska el-vägar ut i världen

Josephine Adorelle har en bakgrund på både Tesla och Renault. Nu vill hon som vd för elektrifieringsbolaget Evias ta svenska elvägar till resten av världen.

Evias vd Josephine Adorelle ska ta elvägarna ut i världen.
Evias vd Josephine Adorelle ska ta elvägarna ut i världen.

Elvägarnas vara eller icke vara har blivit en het fråga inom trafiksverige. I en rapport som kom förra veckan menade Trafikverket att man borde avvakta med en större utbyggnad av elvägar tills det står klart vilken typ av elvägsteknik som kommer att bli den dominerande för långa transporter.

Men det håller Josephine Adorelle, vd för det svenska elvägsbolaget Evias inte med om. 

Evias, som ägs av NEVS grundare och tidigare vd Kai Johan Jiang, har utvecklat en så kallad konduktiv teknik för elvägar, där en elskena i vägbanan både driver och laddar fordonen under resans gång. Bolaget är nu redo att ta sin produkt till marknaden och har siktet inställt på att bli Sveriges nästa stora tech-export.

I branschen är Josephine Adorelle ett känt namn. Hon har tidigare haft framträdande roller på både Tesla och Renault, och nu senast varit med och byggt upp elbildelningstjänsten Aimo. Den röda tråden i hennes karriär är just elektrifiering. 

Bakom Evias vägteknik står uppfinnaren Gunnar Asplund, med en lång rad viktiga patent under bältet. Han utvecklade en tidig modell av skenorna, som han testade i sitt eget hem. 

Redan 2012 byggdes den första testbanan – i närheten av Arlanda flygplats i Stockholm. Projektet eRoadArlanda uppmärksammades av flera större medier såsom Fortune och CNBC – men också av Dagens Industri (se klippet här nedan).

Foto:Evias

”När jag satte mig in i elvägar så förstod jag att det fanns stor potential. Kunde vi minska behovet av stora batterier så skulle vi kunna göra omställningen betydligt snabbare”, säger Josephine Adorelle. 

Hon skulle vilja se att Sverige elektrifierade de större vägarna – E4, E22, E18 och E6 – som har stora mängder tunga transporter. Men också vägar i stadsmiljö, som frekvent trafikeras av taxibilar och lättare budtransporter, tror hon skulle gynnas. Under sin tid på elbildelningstjänsten Aimo såg Josephine Adorelle de utmaningar som behovet av laddning orsakar för kommersiella aktörer inom transport.

”Om en av våra bilar användes mycket under morgontimmarna så var vi tvungna att hämta in den för laddning, vilket ledde till att vi missade både lunchpeaken och delar av eftermiddagen. När taxitjänster som Uber ska börja köra helelektriskt kommer just laddning bli en stor utmaning. Chaufförerna vill inte sitta på en laddstation halva dagen och missa en massa kunder”, säger hon.

Foto:Evias

Josephine Adorelle anser att Trafikverket saknar visioner för elektrifiering av svenska vägar.

”Jag tror att en del av detta bygger på okunskap - förståelig sådan. Det här är inget lätt ämne. Trafikverket har tittat väldigt mycket på vad som problemet är i dag – men saknar kanske visionen”, säger hon och fortsätter:

”Vi är med i ett standardiseringsarbete i EU så vi vet att vår teknik klarar standardkraven – och när man väl satt dem så har man åtminstone hela Europa som marknad. Då har vi möjligheten till att sätta Sverige och vårt bolag på kartan och bli en referens.”

Under året räknar Evias med att ta in fler finansiärer för att kunna expandera verksamheten. Intresset från marknader utanför Sverige ökar kraftigt – och synnerhet från amerikanskt håll. 

”De andra länderna sneglar på Sverige just nu”, säger Josephine Adorelle.

 

 


Laddoperatören Milepost tar in 45 miljoner kronor

Laddoperatören Milepost tar in drygt 45 miljoner kronor i en emission som riktar sig både till nya och redan existerande ägare. Pengarna ska användas till fortsatt expansion.

Foto:Milepost

Nykomlingen Milepost, som specialiserat sig på att etablera laddgator i stadsmiljö, ligger bland annat bakom Sveriges största laddgata, som ligger på Valhallavägen i Stockholm där företaget under några månader ska leverera totalt 200 laddplatser. I en första etapp, som invigdes för ett par veckor sedan, installerades 60 laddplatser.  

Feat Capital AB och vd:n Jörgen Lantto är största ägare i bolaget. Pengarna som tas in i emissionen kommer att användas för att expandera verksamheten. 

”Vi har fortsatt dialog med kommuner i Stockholmsregionen och ett antal konkreta dialoger med ytterligare kommuner i andra delar av Sverige. Nästa steg är nästa etapp av laddgatan på Valhallavägen och ytterligare några platser i Stockholm och Stockholms kranskommuner där vi planerar för laddgator. Vi kommer också att arbeta med att vidareutveckla appen och vårt tjänsteerbjudande. Det finns utrymme för spännande teknikutveckling här. På lite längre sikt har vi ambition att etablera oss vidare i Europa”, säger Jörgen Lantto i en skriftlig kommentar till Dagens industri. 

 

 

 

 

På Valhallavägen ska hela processen ha tagit enbart tre månader, enligt nykomlingen Milepost som står bakom laddgatan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?