1515
Annons

Hon ska leva på e-sport

E-sporten växer som aldrig förr. Och pengarna flödar för de spelare som är bland världseliten.
”Fler företag ser en stor kundgrupp som de vill komma åt”, säger Alexander Hallberg, förbundsordförande i Sverok.

SIKTAR MOT TOPPEN. Therése Szanto är en e-sportare som vill leva på sin idrott. Foto: Alexander Lind
SIKTAR MOT TOPPEN. Therése Szanto är en e-sportare som vill leva på sin idrott. Foto: Alexander Lind

Uppmärksamheten kring turneringar i dator- och tv-spel har blivit allt större de senaste åren, inte minst i medier. SVT har sedan ett par år tillbaka sänt den svenska turneringen Dreamhack och mediejätten MTG har gått in på e-sportsmarknaden på bred front. E-sport samlar inte sällan lika stor publik som fotboll och ishockey.

”De flesta har ju spelat de här spelen någon gång. Och när de sedan ser på proffsen och ser hur extremt bra de är, blir man lite ’star struck’. Det var så jag fastnade för sporten”, säger e-sportaren Therése Szanto.

Hennes sikte är att nå toppen, där det finns möjlighet att leva på e-sport. Hennes pojkvän Robin ”Flusha” Rönnquist är med i ett av Sveriges bästa lag, Fnatic. Och för honom kan prissummorna på vissa turneringar vara flera miljoner kronor.

Spelet hon tävlar i är Counter-Strike: Global Offensive och hon fick sitt genombrott för två år sedan. Spelet är ett så kallat ”first-person shooter” som spelas i lag om fem och går ut på att neutralisera motståndarna.

Inom e-sporten tävlas det i flera spel som League of Legends, Dota 2 och Halo.

Det vanligaste är att en spelare profilerar sig på ett spel. För den som blir riktigt bra finns det pengar att tjäna. Men vägen ditt är lång och behovet av sponsorer stort.

”Min karriär började i Spanien, där jag ingick i ett tjejlag med två relativt kända tjejer. Vi tävlade för den spanska organisationen Overgaming och spelade många uppvisningsmatcher. Sedan har det bara fortsatt”, säger Therése Szanto.

Hon slog igenom 2015 och har sedan dess tävlat i olika lag med olika sponsorer, bland andra Intel. Men likväl har det varit svårt att leva på spelandet.

”Framgång är avgörande. Man måste vinna turneringarna och det gjorde vi inte även om vi kom högt upp”, säger Therése Szanto.

När hon började satsa på tävlandet hade hon ingen organisation i ryggen, och det var svårt att få ihop sponsorer. Men nu har företagen har fått upp ögonen för sporten.

Det är en naturlig utveckling, anser Alexander Hallberg, förbundsordförande i Sverok, organisationen som står bakom satsningen för bildandet av ett svenskt e-sportsförbund. Han menar att sportens genomslag har fått en snöbollseffekt och spår en stark utveckling 2017 med mer prispengar och flera aktörer som engagerar sig.

”Mer vanliga företag har börjat ge sig in i branschen. Tidigare har det mest varit traditionella spelföretag och liknande som varit intresserade. Men nu kan man se tävlingar som ’Panta mera-cup’ och ’Yoggi Jalla-tournament’. Fler företag har sett att det är en stor kundgrupp som de vill komma åt”, säger han.

Det är en guldgruva för spelarna som lyckas nå toppen och flera lag i Sverige har rönt stora framgångar på e-sportscenen. Tillsammans har de tio mest framgångsrika spelarna spelat in över 50 miljoner kronor.

En viss del av intäkterna går till sponsorer och organisationerna bakom spelarna, men når spelarna i form av lön eller utrustning. För att kunna nå toppen och tjäna pengarna krävs det alltså lång träning.

Therése Szanto letar just nu, med en av sina forna lagkamrater, ett nytt lag. Och trots att hon inte tävlar för tillfället kan hon inte ligga på latsidan.

”Vintertid är det paus i turneringarna, men jag måste hålla i gång. Jag spelar varje dag. Och är det någon dag jag inte känner för att spela så tränar jag mina reflexer i ett par timmar i alla fall”, säger hon.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Absolent ökade vinsten – men störningar fortfarande kännbara

Absolent, som utvecklar och installerar avancerade luftreningslösningar, hade en nettoomsättning på 351 miljoner kronor (270) under det andra kvartalet 2022, vilket motsvarar en tillväxt på 30 procent (37).

Ebitda uppgick till 73,4 miljoner kronor (50,4), motsvarande en marginal om 20,9 procent (18,7). 

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 20,6 miljoner kronor (34,2).

Koncernens båda affärsområden, Industrial och Commercial Kitchen, har välfyllda orderböcker, enligt vd Axel Berntsson.

”Utmaningarna med att hantera komponentförsörjning och inflation är dock fortfarande kännbara. Våra insatser för att hantera störningarna blir allt effektivare, men det till trots föreligger fortfarande en tidsförskjutning från det att kostnadsökningar från leverantörer uppkommer till motsvarande prisökningar mot kunder kan genomföras, vilket tillfälligt sätter press på bruttomarginalen”, skriver han i delårsrapporten. 

Under andra kvartalet sjönk bruttomarginalen i Commercial Kitchen med 4 procentenheter. 

”Orderingången inom affärsområdet är dock fortsatt på en bra nivå och vi förväntar oss att se en gradvis återhämtning av bruttomarginalen under hösten”, enligt vd.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera