Annons

Hon ska få fler Linköpingsbor att välja cykeln

Linköping har fått sin första Mobility Manager. Uppdraget: Få fler Linköpingsbor att resa mer klimatsmart i vardagen. 

Sandra Viktor jobbar som Mobility Manager i Linköping.
Sandra Viktor jobbar som Mobility Manager i Linköping.Foto:Christian Ekstrand

Hallå där Sandra Viktor! Vad är det bästa med att jobba som Mobility Manager?

Bredden – att få verka inom ett konkret hållbarhetsområde som verkligen berör alla.

Friheten – att få tänka långsiktigt, kreativt och lösningsorienterat.

Människorna – på min arbetsplats och alla andra jag samverkar med till exempel mobilitetsaktörer, fastighetsägare, arbetsgivare, föreningslivet och invånarna .  Alla bidrar till utvecklingen med sina kompetenser och vinklar.

Linköping är en väldigt utvecklingsorienterad stad med både hjärta och hjärna. Jag hade aldrig vänt hem om staden varit på dekis.

Vad är de viktigaste frågorna på ditt bord just nu
”Linköping har som mål att vara koldioxidneutralt 2025, och att 40 procent ska cykla och 20 procent åka bil men den viktigaste frågan för mig är hur vi med styrning och utveckling av mobilitet kan göra staden med hållbar – inte bara utifrån ett klimatperspektiv utan främst utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv.”


Hur ska ni nå dit egentligen?
”Genom att få fler i staden att välja världens smartaste fordon – cykeln – för vardagsresorna. Nu bygger vi bland annat fler Cykellänkar – Linköpings supercykelvägar, ett koncept jag delvis är moder till. En del av detta handlar om att jobba nära invånare och verksamheter samtidigt som vi bygger. Om kommunen bygger bra cykelinfrastruktur – hur kan andra aktörer bidra och ge de rätta förutsättningarna som sammantaget leder till att fler cyklar?

 En annan viktig fråga är även att lyfta de delade mobilitetstjänsterna. Både att tillskapa rätt förutsättningar rent fysiskt genom att planera för ”mobilitetshubbar” – strategiska platser där invånarna lätt hittar dessa fordon. Hubbarna kan med fördel samlokaliseras med servicefunktioner som gör att behovet av att transportera sig minskar ex. miljörum och leveransboxar. Vi bygger även den digitala infrastrukturen så det blir enklare för invånarna att se utbudet samt kunna boka och betala för dessa tjänster, gärna i kombo. Jag projektleder nu arbetet med att ta fram en MaaS-app för Linköping som blir första stad i Sverige, och bland de första i världen.

 Vi uppdaterar även våra parkeringsriktlinjer och tar fram en ny modell för flexibel norm för bilparkering. Syftet är att göra det enklare och mer attraktivt för byggaktörer att jobba för mobilitetstjänster. Vi tänker storskaligt och vill såväl hitta hållbara sätt att finansiera som att stimulera utvecklingen av publika delningsfordon”.

Hur tar man sig runt i Linköping om tio år?
   Vi har en mycket bättre balans mellan att ha tillgång till och äga beroende på behov och förutsättningar. Vi har under detta decennium lyckats skapa ett hållbart mobilitetssystem som är attraktivt för alla – kvinnor, män, barn, ungdomar, äldre och personer med andra modersmål än svenska.

Den allt bättre cykelinfrastrukturen och effektivare kollektivtrafiken samt det ökade utbudet av delade mobilitetstjänster har lett till att fler människor kan nå de platser de behöver besöka och utföra de aktiviteter som de vill – utan att vara beroende av egen bil.

Staden upplevs mer tillgänglig, trygg, grönare och skönare än någonsin.

Stadskärnan är bilfri men tillgängligheten in är bättre än någonsin, inte minst tack vare våra självkörande minibussar som transporterar människor – framför allt äldre och barnfamiljer – från parkeringshusen som ligger i ytterkant.

Det systematiska arbetet med att bygga Cykellänkar för effektiv cykelpendling och etablera mobilitetshubbar och MaaS kopplat till såväl nybyggnation som befintlig miljö, har lönat sig. Bilpoolsföretagen har fått bättre förutsättningar att etablera sig och privata bildelningstjänster är mycket vanligt, inte bara i innerstaden utan även i ytterstaden och på landsbygden.

Du erbjuds i första hand ett MaaS-abonnemang om du flyttar in i en ny bostad. Om du istället väljer privat bil få du betala en osubventionerad avgift för parkeringsplatsen.

I stort sett alla arbetsgivare erbjuder en mobilitetsförmån som uppmuntra sina anställda att såväl pendla som att göra sina tjänsteresor mer klimatsmart.

Den enorma ökningen av att jobba på distans och ha digitala möten som coronapandemin förde med sig har blivit norm. Det har lett till en bättre balans för såväl människorna som stadens infrastruktur. Arbetspendlartid-infarkterna på transportlederna är borta. Win win.

Vi har även lyckats samskapa fram riktigt bra möjligheter att resa mer hållbart till, från och på landsbygden, vår härliga östgötaslätt.

Hur ser ditt eget resande ut?
”90 procent cykel, 5 procent kollektivtrafik och 5 procent privat bil. Inom ett halvår räknar jag med att familjens privata bil är såld eller del av en bildelningstjänst.”

 


Innehåll från ScriveAnnons

Elektroniska signaturer får företagen att spara pengar

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.
Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.

Nu finns ett nytt sätt för företagen att spara in kronor och ören. Driver utvecklingen gör ett svenskt tillväxtbolag med kunder i över 30 länder.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Vägen till lönsamhet går ofta genom en snårig väg av tidskrävande förhandlingar, effektiviseringar och eviga försök att strypa utgiftsposter.

Det är den krassa verkligheten för nästan alla företag i Sverige som till varje pris vill undvika blödande bokslut.

Men det finns många sätt att spara pengar – och ett av de enklaste sätten är att minska på administrationen genom att digitalisera avtalsprocessen.

– Genom elektroniska underskrifter sparar du pengar i antalet vunna affärer samtidigt som du undviker dolda kostnader i hantering. Varje månad hanterar vår tjänst drygt två miljoner signerade dokument. Hade avtalen istället skrivits ut på papper hade det slukat mycket resurser i alla led, säger Viktor Wrede, vd för Scrive.

Digitaliserad process sparade pengar

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när man egentligen kan spara pengar.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter. 

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering, en metod som blivit allt vanligare i många branscher de senaste åren.

– Med digitala underskriftsprocesser kan våra kunder reducera kostnader, tid och resurser på allt från skrivare, papper och postgång till lagring och generell administration. I stort sett alla våra kunder räknar hem sin investering i Scrive bara på detta, säger Viktor Wrede.

Marknaden allt mer konkurrensutsatt

E-signering har också visat sig kunna snabba upp anställnings- och kontraktsprocesser. En elektronisk signatur verkar ligga rätt i tiden under den digitala omställningsresan. Mycket handlar, enligt Viktor Wrede, om att ge en modern upplevelse för personen du ska anställa.

– I dag är det inte längre så många personer som har skrivare hemma. Vill du rekrytera någon på en konkurrensutsatt marknad kan det ibland hända att du behöver agera fort. 

Scrive, som grundades 2010 och numera har kunder i mer än 30 länder, är en av aktörerna som leder utvecklingen på en konkurrensutsatt e-signeringsmarknad. En förkortad signeringsprocess gör att allt fler företag får upp ögonen för deras digitala lösning.

– Man ska inte underskatta vinningen man får av minskad administration efter ett påskrivet avtal. Att efter ett avtal behöva scanna det eller stoppa in det i en pärm kostar tid, pengar och administration. Där finns det för alla bolag, oavsett storlek, kronor och ören att hämta – och det är pengar man sällan tänker på i första hand, avslutar Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?