1515

Hon målar det svenska mellanförskapet – ”kom från hungern”

Med en digital pensel och färgstarka målningar från förorten vill Munira Yussuf bredda den svenska konstsfären. ”Jag vill öppna dörren för mer mångfald inom konstbranschen”. 

Munira Yussuf står i mitten av torget vid Vällingby centrum. I handen håller hon verket ”Falling”, som handlar om psykisk ohälsa. ”De allra vackraste konstverken har en viktig historia bakom sig”, säger hon.
Munira Yussuf står i mitten av torget vid Vällingby centrum. I handen håller hon verket ”Falling”, som handlar om psykisk ohälsa. ”De allra vackraste konstverken har en viktig historia bakom sig”, säger hon.Foto:Joey Abrait

När Munira Yussuf växte upp i Sverige på 1990-talet önskade hon att hon skulle få se en svart Superman eller Superwoman i biosalongen. Det hände aldrig. I stället tog hon saken i egna händer och började som 18-åring att skapa egen konst – med svarta kvinnor i fokus. 

”När jag började hade jag ingen att se upp till. Det jag skapade kom från hungern av att skapa något jag kunde relatera till. Jag inspirerades mycket av japansk konst och deras kultur av att det inte är fel att vara annorlunda”, säger hon. 

I dag är hon 25 år och delar vardagen mellan Umeå, där hon studerar till socionom, och familjehemmet i Stockholm, där hon redan börjat jobba som socialsekreterare. 

Gemensamt för de båda platserna är att hon ritar. Vad som började som ett intresse och en önskan om att få se svarta kvinnor i bild har i dag vuxit till något större. I takt med att utbildningen rullat på har hon fått allt fler förfrågningar om skräddarsydda konstverk. I dag har hon alltifrån privatpersoner till Riksteatern som kunder. 

”Jag vill fortsätta att skapa konst för projekt som inspirerar mig, både med företag och privatpersoner. I och med det vill jag fortsätta öppna dörren för mer mångfald inom kostbranschen, och jag vill visa på det intersektionella perspektivet i min konst – att alla kvinnor inte har samma förutsättningar.” 

Tvärtemot de flesta konstnärer rör Munira Yussuf sällan en penna under skaparprocessen. Istället jobbar hon enbart med datorn, och drar penselstråken med datormusen. Bilderna skapas i bildbehandlingsprogrammen Gimp och Photoshop. 

En bild tar åtta till tio timmar att göra. Konstverken är färgstarka och motiven bottnar ofta Munira Yussufs uppväxt i Stockholms förort, som dotter till två invandrande föräldrar.

”Mellanförskapet är ett viktigt tema för mig. Även om jag känner mig som en somalier så känner jag ändå inte att jag skulle passa in i Somalia, eftersom jag är så svensk. Både min somaliska och min svenska kultur är en viktig del av min identitet.”

Munira Yussuf står på torget i Vällingby Centrum och håller upp tavlan ”Falling”. Som en del av temat kring mellanförskap får Stockholms förorter ofta spela en stor roll i hennes konst. 

”Jag växte upp i Hjulsta och hade en trygg uppväxt. Det är något man inte alltid får höra om förorten i media.”

Hon lyfter särskilt fram gemenskapen som något som utmärker Hjulsta. 

De färgglada tavlorna skräddarsys inte bara åt kunder, utan säljs också som affischer. I takt med det ökade intresset har hon fått ta ytterligare en roll, utöver den som socionom och konstnär. 

”Det är inte lätt att vara en ny entreprenör. Just nu försöker jag bygga upp mitt företag. Det går bra att få in nya projekt, men jag vill fortsätta att lära mig så att det kan bli ännu större.” 

När hon reflekterar över dagens framgång tror hon att sociala medier har spelat en stor roll i att få fram den här typen av konst. 

”Jag tycker att det går framåt. Tittar man på hur mycket sociala medier har påverkat bilden av hur den nya konstvärlden ser ut har dörrarna öppnats lite mer. Det är det som händer när vi själva får kontrollera våra plattformar.”

Målet är att nå ända in till de finaste salongerna. 

”Jag vill jättegärna ha min konst på Moderna museet eller Fotografiska. Att det skulle kunna gå så långt.”

Sedan Munira Yussuf växte upp som barn och önskade att få se en svart Superwoman har mycket hänt. Men hon tycker att det fortfarande finns mycket att göra. Inte minst framför den digitala canvasen. 

”Jag tänker på min systers barn som växer upp i Sverige i dag. De ser mer representation, men de skulle behöva se ännu mer. Så att de förstår att det inte är omöjligt för dem att ta sig dit också. Folk ska känna sig välkomna och sedda, och konsten är en viktig del av det.”

 

 

”Mellanförskap” är en kän­s­la som kan infinna sig hos personer med ursprung i två eller flera kulturer.

Källa: Språktidningen


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?