ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Hon lessnade och startade affärskläder för kvinnor

Jenny Holmén levde juristliv i London och saknade feminina affärskläder för kvinnor. Det fick henne att lämna karriären och starta märket Marville Road.
Nu är hon redo att expandera och öka tillväxttakten.

Näringslivets strikta klädkod stavas kostym och lämnar lite utrymme för feminina former och snitt. Alternativet till den androgyna skjortan är ofta damigt och många kvinnor har fortfarande en garderob på jobbet och en helt annan på fritiden.

Efter tio år som jurist i London tröttnade Jenny Holmén på att efterfrågan på kvinnliga affärskläder, som hon mötte bland vänner och kolleger, inte plockades upp på marknaden. Det fanns ett glapp och hon startade klädmärket Marville Road för att fylla det.

”Jag saknade blusar som funkade både i jobbet och på middag. Jag ville ha något som kändes feminint utan att bli damigt, och kvinnligt utan att vara urringat. Något stilrent som kunde tvättas i maskin”, säger Jenny Holmén, vd för och grundare av Marville Road.

För fem år sedan, när hon var mammaledig, började hon rita skisser och kontakta sömmerskor i London.

”Jag trodde inte att jag hade så många kontakter inom modebranschen men fick snabbt massor av respons”, berättar Jenny Holmén som under sin tid som advokat bland annat jobbade med varumärket Gucci vid uppköpet av Stella McCartney och Alexander McQueen.

Hon fick snabbt kontakt med fabriker och tog sedan fram ett särskilt siden med stretch för att få så bekväma plagg som möjligt. Kort därefter syddes två blusar och ett par stickade tröjor upp.

”Vi plåtade, sålde in kläderna och kom snabbt in i flera butiker.”

”Det gick bra och inför den andra säsongen kom NK:s huvudinköpare från Nordiska Designers över till London. Då sa jag upp mig från advokatbyrån.”

Det blev startskottet för den snabbt växande kundkretsen och sedan dess har affärsidén utvidgats från sidenblusar till en baskollektion med accessoarer där alla plagg, som är skrynkelfria, ska kunna kombineras och tvättas i maskin. Det ska dels underlätta för kvinnor i karriären, som jonglerar familj och jobb, och bidra till en mer hållbar garderob.

”Jag vill klä kvinnorna, inte bara sälja kläder till dem. Det är framtiden i den här branschen. Aktiva kvinnor med massor av järn i elden måste ständigt prioritera saker framför andra för att hinna med allt de vill i livet”, säger Jenny Holmén och påpekar att Marville Road tillverkar allt mer accessoarer för att plaggen enkelt ska kunna kläs upp och ned.

”Kläderna är tidlösa och mina kollektioner består av allt fler basmodeller som alltid ska finnas på lager. Det hoppas jag ska leda till mindre behov av rea och mindre slit- och slängkultur. Här måste branschen förändras och bli sund igen.”

Omsättningen har ökat varje år och för 2016 väntas den landa på 3,5 miljoner kronor.

”Vi kommer att göra vinst och har nått en solid plattform. Det ska ses i ljuset av att de senaste fem åren har varit extremt tuffa och att flera svenska modebolag, bland andra Minimarket, Carin Wester och Fifth Avenue Shoe Repair har gått omkull. Vår styrka är att vi är ett litet flexibelt bolag som ser till affären.”

Balansgången mellan fritt och bundet kapital i lager är en av framgångsfaktorerna, men också den stora utmaningen, enligt Jenny Holmén.

”Som litet bolag är man även sårbar när ens återförsäljare har bristande likviditet, men genom starkt fokus på tidlösa produkter och nära kontakt med både våra återförsäljare och slutkunder har vi klarat oss genom tuffa tider.”

”Vi har heller inte gjort några stora enskilda investeringar utan har satsat på produktionen.”

Framöver finns det planer på att investera mer i marknadsföring och Jenny Holmén hoppas kunna öppna en egen butik med kontor. I dag ligger fokus på webbshoppen och fler återförsäljare.

”För att få kundkontakt försöker vi även med jämna mellanrum öppna pop up-stores både i Sverige och utomlands.”

Dagens återförsäljare av Marville Road finns i Sverige, Danmark, Belgien, Lettland, Norge, England och på Island. Tyskland och Schweiz pekas ut som potentiella marknader och närmast väntar expansion i Belgien och England.

Tillväxttakten ska växlas upp och Jenny Holmén är inte främmande för att ta in externt kapital.

”Bolaget behöver fler personer eftersom jag har lite för många hattar i nuläget. Jag längtar efter att kunna fokusera mer på det kreativa och relationen med våra kunder.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies