Annons

Hon lessnade och startade affärskläder för kvinnor

Jenny Holmén levde juristliv i London och saknade feminina affärskläder för kvinnor. Det fick henne att lämna karriären och starta märket Marville Road.
Nu är hon redo att expandera och öka tillväxttakten.

LONDONINSPIRERAT. Namnet Marville Road kommer av gatan med samma namn i London där Jenny Holmén tidigare bodde.
LONDONINSPIRERAT. Namnet Marville Road kommer av gatan med samma namn i London där Jenny Holmén tidigare bodde.

Näringslivets strikta klädkod stavas kostym och lämnar lite utrymme för feminina former och snitt. Alternativet till den androgyna skjortan är ofta damigt och många kvinnor har fortfarande en garderob på jobbet och en helt annan på fritiden.

Efter tio år som jurist i London tröttnade Jenny Holmén på att efterfrågan på kvinnliga affärskläder, som hon mötte bland vänner och kolleger, inte plockades upp på marknaden. Det fanns ett glapp och hon startade klädmärket Marville Road för att fylla det.

”Jag saknade blusar som funkade både i jobbet och på middag. Jag ville ha något som kändes feminint utan att bli damigt, och kvinnligt utan att vara urringat. Något stilrent som kunde tvättas i maskin”, säger Jenny Holmén, vd för och grundare av Marville Road.

För fem år sedan, när hon var mammaledig, började hon rita skisser och kontakta sömmerskor i London.

”Jag trodde inte att jag hade så många kontakter inom modebranschen men fick snabbt massor av respons”, berättar Jenny Holmén som under sin tid som advokat bland annat jobbade med varumärket Gucci vid uppköpet av Stella McCartney och Alexander McQueen.

Hon fick snabbt kontakt med fabriker och tog sedan fram ett särskilt siden med stretch för att få så bekväma plagg som möjligt. Kort därefter syddes två blusar och ett par stickade tröjor upp.

”Vi plåtade, sålde in kläderna och kom snabbt in i flera butiker.”

”Det gick bra och inför den andra säsongen kom NK:s huvudinköpare från Nordiska Designers över till London. Då sa jag upp mig från advokatbyrån.”

Det blev startskottet för den snabbt växande kundkretsen och sedan dess har affärsidén utvidgats från sidenblusar till en baskollektion med accessoarer där alla plagg, som är skrynkelfria, ska kunna kombineras och tvättas i maskin. Det ska dels underlätta för kvinnor i karriären, som jonglerar familj och jobb, och bidra till en mer hållbar garderob.

”Jag vill klä kvinnorna, inte bara sälja kläder till dem. Det är framtiden i den här branschen. Aktiva kvinnor med massor av järn i elden måste ständigt prioritera saker framför andra för att hinna med allt de vill i livet”, säger Jenny Holmén och påpekar att Marville Road tillverkar allt mer accessoarer för att plaggen enkelt ska kunna kläs upp och ned.

”Kläderna är tidlösa och mina kollektioner består av allt fler basmodeller som alltid ska finnas på lager. Det hoppas jag ska leda till mindre behov av rea och mindre slit- och slängkultur. Här måste branschen förändras och bli sund igen.”

Omsättningen har ökat varje år och för 2016 väntas den landa på 3,5 miljoner kronor.

”Vi kommer att göra vinst och har nått en solid plattform. Det ska ses i ljuset av att de senaste fem åren har varit extremt tuffa och att flera svenska modebolag, bland andra Minimarket, Carin Wester och Fifth Avenue Shoe Repair har gått omkull. Vår styrka är att vi är ett litet flexibelt bolag som ser till affären.”

Balansgången mellan fritt och bundet kapital i lager är en av framgångsfaktorerna, men också den stora utmaningen, enligt Jenny Holmén.

”Som litet bolag är man även sårbar när ens återförsäljare har bristande likviditet, men genom starkt fokus på tidlösa produkter och nära kontakt med både våra återförsäljare och slutkunder har vi klarat oss genom tuffa tider.”

”Vi har heller inte gjort några stora enskilda investeringar utan har satsat på produktionen.”

Framöver finns det planer på att investera mer i marknadsföring och Jenny Holmén hoppas kunna öppna en egen butik med kontor. I dag ligger fokus på webbshoppen och fler återförsäljare.

”För att få kundkontakt försöker vi även med jämna mellanrum öppna pop up-stores både i Sverige och utomlands.”

Dagens återförsäljare av Marville Road finns i Sverige, Danmark, Belgien, Lettland, Norge, England och på Island. Tyskland och Schweiz pekas ut som potentiella marknader och närmast väntar expansion i Belgien och England.

Tillväxttakten ska växlas upp och Jenny Holmén är inte främmande för att ta in externt kapital.

”Bolaget behöver fler personer eftersom jag har lite för många hattar i nuläget. Jag längtar efter att kunna fokusera mer på det kreativa och relationen med våra kunder.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?