1515

Hon lämnade lägenheten – flyttade in i ett växthus

När vetenskapsjournalisten och författaren Marie Granmar träffade sin man flyttade hon från en lägenhet i stan rakt in i ett växthus. Nu har hon skrivit en bok om naturhus, med förhoppningen om att väcka liv i ”avloppsdebatten”. 

De kyliga vårvindarna är som bortglömda när man tar ett steg in i Marie Granmar och Charles Sacilottos hus. Redan i februari tjuvstartar våren här. Utanför dörren till boningshuset har familjen vita och blåa vinrankor, fikonträd och citron-, apelsin- och grapefruktsträd. I dammen, som från början enbart huserade de fyra, enorma guldfiskarna Bellgott, Couscous, Paprika och Fiskus, har fiskpopulationen ökat betydligt. Trots en ovanligt kylig vår har familjen redan länge ätit sina middagar på uteplatsen. 

”Det bästa med att bo såhär är att man förlänger den varma årstiden. På våren och hösten slipper man de här kalla, isiga vindarna. Det är som en enda stor solfångare det här”, säger Marie Granmar. 

Efter att ha bott i olika lägenheter under hela sitt liv flyttade vetenskapsjournalisten Marie Granmar hem till sin pojkvän Charles Sacilottos hus för lite mer än tio år sedan. Det som från början var en liten gul sommarstuga från 1950-talet, är i dag ett gigantiskt växthus om 200 kvadratmeter som omger ett boningshus på cirka 120 kvadratmeter. Naturhuset kostade drygt 1,5 miljoner kronor att bygga.

”Min första tanke när jag kom hit var 'wow vad häftigt, bo i ett växthus?' Och 'vad vackert' tänkte jag också. Det har också varit en läroprocess för mig. Jag var ingen husexpert innan jag flyttade hit. Framförallt är det bekvämligheten som skiljer sig. I en lägenhet spolas allt iväg, sen behöver man inte tänka mer på det. Här är man mycket mer medveten att saker behöver tas om hand”, säger Marie Granmar.

Naturhuset på Ingarö i Stockholms skärgård.
Naturhuset på Ingarö i Stockholms skärgård.Foto:ABRAI JOEY

Ett naturhus är enkelt beskrivet en kretsloppsbyggnad där boningshuset omges av ett växthus. Näring från avloppet tas tillvara i egna odlingar. I nordliga klimat förlängs odlingssäsongen, och uppvärmningsperioden förkortas. Konceptet utvecklades på 1970-talet av arkitekten Bengt Warne. 

Ett naturhus skulle enligt Bengt Warne byggas av ekologiska material, ha egen uppvärmning, eget vatten och avlopp som fungerade i ett kretslopp. Näringen från det renade avloppsvattnet skulle användas i odlingarna i anslutning till huset. Under 2000-talet har flera nya naturhus uppförts och efterfrågan växer, enligt Marie Granmar.

Silverfärgade växthusgardiner skärmar av solen i naturhuset på Ingarö. De matas fram under glastaket efter en knappvridning i styrskåpet. Solskyddsgardinerna kan också användas för att behålla insamlad solvärme lite längre i växthuset under kallare perioder och fungerar lite som ett stort lock över huset.

I det stora växthuset hänger en basketkorg, men Marie Granmar förklarar lugnt att glaset är tjockt. Det har aldrig varit något problem med rutor som gått sönder, en fråga hon ofta får. En annan vanligt förekommande fråga är hur ofta de behöver tvätta rutorna. Utsidan på växthuset behöver sällan tvättas, eftersom det sköljs regelbundet av regn och snö.

”Insidan går att spola av med en högtryckstvätt, vilket man bör göra ungefär vartannat år. Vi tvättar nog inte dem så ofta som vi borde göra”, medger Marie Granmar.  

Foto:ABRAI JOEY
Foto:ABRAI JOEY

Naturhuset på Ingarö i Stockholms skärgård var från början ett självförsörjande hus, inneslutet i ett växthus, med eget brunnsvatten använt via snålspolande kranar, urinseparerande toaletter och avlopp med biologiskt reningsverk i källaren. Efter många turer blev huset anslutet till det kommunala vatten- och avloppsystemet för ett par år sedan, trots protester från Marie Granmar och Charles Sacilotto.

Efter tio år i huset har Marie Granmar nu skrivit ett slags uppslagsverk i miniformat, om naturhus. Marie Granmar beskriver Naturhus (Natur & Kultur) som en praktisk bok, en introduktion till naturhus och en guide för alla som vill bygga ett eller som är nyfikna på hur det fungerar.

”Vi har fått väldigt mycket frågor under årens gång, det är också lite därför jag skrev boken. Jag har märkt ett ökat intresse, många är intresserade av ekologiskt byggande. Framför allt arkitekter, vi får mycket frågor från arkitektstudenter. Det svåra är att räkna på allting här, det vill man ju ofta göra i byggbranschen.” 

Marie Granmar och Charles Sacilotto uppskattar att drygt tusen människor besökt huset på Ingarö genom åren. Det har varit forskargrupper, arkitekter, en fransk skolklass, Naturskyddsföreningen och intresserad allmänhet. Besökarna har kommit från Italien, Frankrike, Ryssland, USA, Nederländerna, Finland och olika delar av Sverige. Några av besökarna har senare valt att bygga egna naturhus.

I boken har hon träffat några naturhusbyggare som har gått i Bengt Warnes fotspår och förmedlar deras erfarenheter från livet i naturhus. Möjligheter och fallgropar varvas med information om byggmaterial och teknik.

”Från januari 2021 måste alla nya hus som byggs bli avsevärt mycket mer energisnåla än de flesta hus är i dag. Även vid renovering ska husens energiprestanda förbättras. Byggsektorn står för cirka 40 procent av världens totala energianvändning, i Sverige är siffran drygt 30 procent. Vi kan inte belasta jordklotet så som vi gör i dag. Byggbranschen har jobbat mycket med energieffektivisering de senaste åren, men när det kommer till att ta vara på sitt kretsloppsavfall så ligger vi lite efter.”

I Sverige finns det i dag åtta färdigbyggda naturhus och flera är under byggnation, i Norden ytterligare tre och i hela världen ungefär tjugo stycken. Det pågår också flera projekt som i större skala använder kretsloppsidéer för att spara energi och vatten och ta tillvara näringen från avloppen. En del projekt kompletterar byggnader med växthus, för att spara värme och erbjuda stadsnära odling. Några exempel är Norra Djurgårdsstadens kvarter Brofästet, felleshusen i Vallastaden i Linköping och Oceanhamnen i Helsingborg.

”För att ett boende ska räknas som ett naturhus räcker det inte att det är ett hus inuti ett växthus, det ska finnas ett kretslopp också. Ett naturhus är ett energisnålt och kretsloppsanpassat boende som sparar på jordens resurser”, säger Marie Granmar. 

”Jag hoppas också att boken kan bli ett inlägg i avloppsdebatten. Bör ålderdomliga lagar och praxis sätta stopp för nya avloppslösningar? Eller borde egen näringsproduktion från avlopp få samma status som egen el från solceller?”

Foto:ABRAI JOEY

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?