1515

Hon lägger sin röst på eget bolag

Fia Hammarström är pionjär inom röstbaserad kommunikation. Med sitt företag Voice Professional har hon gett många företag och myndigheter en egen röst. 
Hennes affärsidé bygger på att mixa innovativ teknik och människor.

RUTINERAD. Fia Hammarström, vd och grundare av röstbanken Voice Professional i Stockholm, har i tjugofem år letat röster åt företag och myndigheter.
RUTINERAD. Fia Hammarström, vd och grundare av röstbanken Voice Professional i Stockholm, har i tjugofem år letat röster åt företag och myndigheter.Bild:Hampus Andersson

”Jag har alltid haft för många idéer som jag vill förverkliga för att passa som anställd. Men i många organisationer ser man det tyvärr som ett hot i stället för en tillgång. Så livet som entreprenör passar mig mycket bättre”, säger Fia Hammarström, grundare av röstbanken Voice Professional i Stockholm.

Granne med Södra teatern, i de klassiska kulturkvarteren runt Mosebacke torg på söder i Stockholm, ligger Voice Professionals lokaler. Här finns flera ljudstudior för inläsning av bland annat talsvarstjänster, talböcker, ljudböcker och dubbning av filmer. Man har också ett castingrum för rollbesättningsuppdrag åt film- och produktionsbolag och en teaterlokal.

”Rösten är en viktig del av ett företags varumärkesstrategi. Det handlar inte bara om hur man ser ut, utan det måste paras ihop med hur man låter för att få till ett bra helhetsintryck”, säger Fia Hammarström.

Bland de kunder som Vocie har hjälpt med röstbaserad kommunikation finns de största börsbolagen – banker, industriföretag och försäkringsbolag.

Och många stockholmare hör varje dag en av Fia Hammarströms rösttalanger, nämligen speakerrösten i tunnelbanan.

”Mycket av röstkommunikationen är i dag automatiserad genom talsyntes. Men vill man ha en specifik dialekt eller accent så håller vi auditions för att hitta rätt röst för jobbet. Och om ett företag vill ha sin egna unika röst så ordnar vi det”, säger hon.

För ett par år sedan utökade hon verksamheten till att också inkludera skådespelaragenturen Hammarström Agency som representerar skådespelare såsom Tina Leijonberg och Maria Lundqvist. Omsättningen ökade då ett par miljoner kronor till 7,2 Mkr 2015 och prognosen för det avslutade 2016 är cirka 8 Mkr.

”Branschen har förändrats på senare år. Det finns många lycksökare som tyvärr dumpar priserna så vi andra etablerade företag tvingas bredda oss för att överleva.”

Så hittar du företagslånet med bäst villkor (extern tjänst)

Stora delar av verksamheten sker i dag via olika digitala plattformar på nätet och i sociala medier. Så kontoret där Fia Hammarström och hennes fem anställda arbetar ser ut som vilken webbyrå som helst. Här utvecklar Voice Professional sitt nya projekt, en app som ska fungera som en matchningstjänst mellan skådespelare och rollsättare. Den görs på engelska för att nå en internationell marknad. Och nu letar hon finansiering för att kunna utveckla appen med de nya funktionerna som hon vill få in.

”Det går att spara mycket tid och administration för både skådespelare och rollsättare genom att använda vår app och det betyder att man sparar pengar”, säger Fia Hammarström.

Och hon tillägger:

”Om detta går i lås så är mitt företag mycket större om tre år.”

Fia Hammarström har gått i bräschen för den nya tekniken i branschen ända sedan hon som 23-åring startade sitt företag i Stockholm 1991. Men hennes teknikintresse grundades redan i skolan under uppväxten i Hindås utanför Göteborg och där föräldrarna fortfarande bor kvar.

”Jag gick två år på teknisk linje men bytte det tredje året till humanistisk. Det har varit en lyckad kombination som genomsyrat mitt liv, teknik och människor. Men det är den tekniska sidan som gett pengar för vi säljer inte bara röster utan också olika tekniska plattformar”, säger hon.

Hon flyttade till Stockholm för kärlekens skull. Även om den tog slut så fick hon låna 7 000 kronor till startkapitalet från ex-pojkvännen. Idén om rösten som varumärke hade legat och grott så när telekombyrån hon arbetade på skulle byta inriktning föreslog hon en röstbank.

”De var inte intresserade utan planerade i stället att starta en telefonsexlinje. Då slutade jag och satsade på min egen idé. Telekombyrån gick senare i konkurs.”

Under sina drygt 25 år som företagare har det varit både med- och motgångar, konstaterar hon. Voice Professionals introducerade framgångsrikt nya möjligheter med röstinspelningsteknologin talsyntes. Men hennes tankomat där man skulle ladda ned musik och tidningar i sin mp3-spelare i mataffären eller bensinstationen blev omsprungen av nedladdningstekniken via datorn. Och finanskrisen drabbade bolaget hårt 2009.

”För första gången tvingades jag säga upp personal”, säger Fia Hammarström.

Men hon är inte rädd för att börja om vilket är nyckeln till att hon kunnat driva företag i så många år, säger hon.

”Jag har börjat om många gånger genom åren. Jag gör allt som krävs för att komma på fötter igen. Jag vågar pröva nya saker hela tiden för jag är inte rädd för att misslyckas. Det är en del av livet och då får man bara börja om igen.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?