1515
Annons

Hon hoppas få patent på ny metod för ögonfransar

Många entreprenörer vill haka på trenden med bryn och fransar.

Finare Fransar är ytterligare ett exempel på företag där en ung kvinnlig entreprenör har sett och fyllt ett behov inom skönhetsbranschen.

Bild:Evelina Carborn

Jenny Bruno, grundare av Finare Fransar, befinner sig i salongen vid Täby Centrum.

Det är en av tre salonger i Stockholmsområdet och flaggskeppet i företaget. Lokalen delas av med en stor glasvägg där den yttre delen fungerar som entré och reception.

Kunderna tar av sig skorna vid dörren och erbjuds i stället tofflor, vita, liksom heltäckningsmattan och resten av det ljusa rummet. På andra sidan glasväggen ligger kunderna på britsar och stylisterna arbetar hukandes över dem med pincett i handen och munskydd.

Enskilda syntetiska fransar limmas fast på ögats naturliga för att ge volym och längd och kan hålla i upp till fyra veckor.

Trenden har vuxit kraftigt under de senaste åren. Enligt Jenny Bruno beror det på att kunderna vill lägga mindre tid på att ta på och av sitt smink.

”Vi lever ju i ett formel 1-samhälle där allt ska gå fort och det här sparar otroligt mycket tid”, säger Jenny Bruno.

Hon tjatade till sig en fransutbildning på salongen som hon själv regelbundet besökte 2010 och fastnade direkt för arbetet.

Två år senare öppnade hon sin första salong. I dag har Finare Fransar över 30 anställda och 2016 omsatte bolaget 9,5 miljoner kronor.

Kundkretsen har blivit större och den typiska kunden är i dag äldre än för ett par år sedan. Även om de ofta efterfrågar diskreta fransar är den generella trenden en annan.

”Nu ska fransarna synas mer och mer. Det har utvecklats från singelfransar till volymfransar och i dag gör vi även fransar med megavolym.”

Varför har det blivit så vanligt?

”Jag tror att det har mycket att göra med Instagram och alla bilder. Det är vår största kanal ut. Ju fler av våra influencers som använder våra produkter desto fler vet vad fransförläggning är. Men jag tror också att trenden med selfies har påverkat – alla vill ju se bra ut på bilderna de lägger upp.”

Fransförlängningen som görs på Finare Fransar tar upp till två timmar, något som krävs för att få fransarna att hålla länge.

Behandlingarnas längd blir snabbt fysiskt påfrestande för stylisterna som sitter hukade över kunderna hela dagarna.

För att undvika kemikalierna som finns i limmet använder de anställda alltid munskydd, men det händer att kunderna själva utvecklar en överkänslighet mot limmet och därför måste sluta med behandlingarna.

För att förebygga detta arbetade Jenny Bruno fram en idé om hur det skulle gå att förbättra arbetsmiljön både för stylisterna och för kunderna.

Våren 2015 tog hon kontakt med Hans Grönqvist på forskningskoncernen Swerea, sedan dess har de arbetat tillsammans för att ta fram en arbetsprocess som både ska förkorta behandlingstiden samt minska hälsoriskerna kring limmet.

”Det har tagit lång tid att ta fram men det är en ny, helt säker, process som är i patentdiskussion just nu”, säger Hans Grönqvist.

Efter tre års samarbete väntar de nu på patentbeslutet innan de kan offentliggöra den nya arbetsprocessen.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?