1515

Hon har köpt 50 bolag på fem år – ”det är alltid läskigt”

”Det är alltid läskigt att köpa personalintensiva bolag”, konstaterar Elisabeth Forslin, head of M&A på Afry. 

Hon vet, efter att ha ansvarat för att sy ihop ett 50-tal förvärv hos konsultjätten.

Foto:Jesper Frisk

Hon är en riktig långvägare i teknikkonsultbranschen där hon redan 1999 började som controller på Jacobson & Widmark, som senare blev WSP. Därifrån gick hon till Energo-Retea som köptes upp av ÅF. Och på den vägen är det, att Elisabeth Forslin blev head of M&A på Afry.

”Jag var med och sålde bolaget hit och blev redan då väldigt intresserad av M&A.”

Via ekonomichefsjobbet blev hon 2016 M&A-chef på det som då hette ÅF och satte då ordentlig fart på förvärvstillväxten i koncernen och har sedan dess bidragit till att dra in ett 50-tal nya bolag till Afry.

Centralt är det hon som driver M&A, men samtidigt finns det resurser ute i divisionerna som leder mindre projekt på egen hand.

”När vi letar förvärvsobjekt är det oftast väldigt decentraliserat. Vi är så breda såväl geografiskt som kompetensmässigt så det är divisionerna som ansvarar för att leta bolag.”

Elisabeth Forslins roll är därmed mer projektledarens, som tar en idé eller ett case genom hela Afrys process och är speaking partner gentemot det aktuella bolaget som är föremål för uppköp.

”Det är alltid läskigt att köpa ett personalintensivt bolag. Även om jag har gjort det så många gånger nu så finns den stora oron där vad som händer om alla slutar eller om det är många som inte gillar affären.”

Pandemin kom minst sagt olägligt för Elisabeth Forslin och hennes planer.

”Vi var precis färdiga med integrationen av Pöyry i början på förra året, hade legat lite lågt med förvärv och kände att balansräkningen var i form igen, så då riggade vi upp M&A igen.”

Bolaget hade hunnit påbörja en hel del dialoger innan coronapandemin slog till i mars. 

”Då bestämde vi oss för att pausa allt till efter sommaren.”

Det blev summa summarum tre förvärv under 2020, under fjärde kvartalet. Men nu är det därmed full fart igen och hittills i år har Afry hunnit förvärva ytterligare fyra bolag.

Afry har tillväxtmålet 10 procent årligen med 50/50 organiskt respektive via förvärv.

Elisabeth Forslins shoppinglista har växt till sig ordentligt efter pandemistiltjen samtidigt som koncernen breddats såväl geografiskt som verksamhetsmässigt.

”Vi har fokus i förvärvsjakten på våra fem plattformsländer, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Schweiz. Sedan på fyra fokusområden, clean energy, bioindustry, infrastructure samt food and life science.”

Det är inte bara hos Afry som det finns ett uppdämt affärssug just nu. Uppslag från rådgivare hos banker och konsultbolag rullar också in till Elisabeth Forslin i en allt stridare ström.

”Det har ökat jättemycket senaste tiden. Många som inte har kunnat gå ut på marknaden under pandemin går ut nu. Det är en hel del affärer som man känner igen också.”

Hon uppskattar att ungefär 30 procent av alla förvärv som Afry genomför kommer via rådgivare.

”Så det är en betydande del. Det är oftast de lite större affärerna som går den vägen.”

De flesta av förvärven Afry gjort den senaste tiden hade påbörjats innan pandemin, så parterna hade hunnit träffas en gång åtminstone, innan pandemirestriktionerna trädde i kraft. 

”Men hela förvärvsprocessen med due diligence, möten med bolagen och till med closingen har skett digitalt i alla affärerna. Det har fungerat bättre än vad jag trodde”, konstaterar Elisabeth Forslin.

Hon ser en rad fördelar med att jobba digitalt på distans även med M&A-affärer.

”Man kan ha fler möten, med lite olika konstellationer, det är inte lika omständigt om man sitter i olika länder.”

Hon ser framför sig hur mycket av detta kommer att fortsätta digitalt. 

”Man sätter sig inte längre på ett plan till Schweiz för ett tvåtimmarsmöte. Det kan man inte försvara varken hållbarhets- eller effektivitetsmässigt.”

”För oss är det bara en stor fördel allteftersom vi blir mer internationella. Det kommer att bli enklare att göra utländska förvärv. Och vi kommer att hinna med fler eftersom det blir effektivare på alla sätt.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?