1515
Annons

Hon fixade Rihannas nya garderob

Med personliga stylister hjälper hennes bolag människor att bygga hållbara och självförverkligande garderober.
”Du vill ha hjälp av ett proffs som förstår dig och dina behov”, säger Lisa Rogalin, grundare av Rosenrummet, som driver NK Personal Shopping och Style Academy. 

Lisa Rogalin, grundare av Rosenrummet.
Lisa Rogalin, grundare av Rosenrummet.Foto:Cornelia Jönsson

När Lisa Rogalin grundade bolaget Rosenrummet 2010 var det med ambitionen att skapa en serviceavdelning utöver det vanliga. Bolaget, som i dag driver stylistutbildningen Style Academy och NK Personal Shopping, har hjälpt kungligheter, politiker, sportstjärnor, näringslivstoppar och världsstjärnor som Rihanna att uppgradera sina garderober. 

För Lisa Rogalin handlar mode och styling lika mycket om identitet och välbefinnande, som att se fin ut för sin omgivning. Det är ett uttryckssätt för människor att tala om vilka de är och vad de representerar. 

”Stilen formas av våra olika faser i livet. Kläder är väldigt spännande och påverkar mer än vad vi tror. Vad folk förväntar sig av en påverkas av vad vi har på oss”, säger hon.

För att jobba effektivt med sin stil anser hon att man bör analysera sig själv, vad man trivs i och vad man vill utstråla. 

”Tänk på vad du har i din garderob i dag och om det stämmer med hur du vill uppfattas.”

Mellan 2019 och 2020 dubblade Rosenrummet sin omsättning och ökade från 5,6 till 11,4 miljoner kronor. Under 2021 ökade Style Academy, utbildningsdelen, med över 100 procent. Här utbildas stylister i bland annat intervjuteknik, stil, kroppsform och färg för att mer effektivt kunna hjälpa kunder att bygga en långsiktig garderob.

För Lisa Rogalin är mode en hel vetenskap och när hon startade bolaget blev hon förvånad över att marknaden saknade stylister med kompetensen hon själv efterfrågade till sitt företag.

Foto:Cornelia Jönsson

2018 började verksamheten gå in som konsulter för att konceptutveckla och utbilda retailföretag inom Personal Shopping och har både mindre butiker och större kedjor som kunder. 

”Jag kände ett stort behov av att kvalitetssäkra det vi arbetade med men människor i branschen var mer fokuserade på att rekrytera bra säljare”, säger hon. 

Lisa Rogalin, som själv brinner för kundbemötandet, menar att god service i och med e-handel och ökat utbud på varumärken, är det viktigaste konkurrensmedlet inom retail. 

”Det går att jämföra med en personlig tränare. Du vill ha hjälp av ett proffs som förstår dig och dina behov”, säger Lisa Rogalin som tror att bolagets framgång ligger i den personliga kontakten som kunden får till sin personliga stylist.  

Med den breda kunskapen om mode och styling kan NK Personal Shoppings utbildade stylister planera garderober till vem som helst. Alltifrån den nyanställda ungdomen till den äldre damen. Kostnaderna för en personlig stylist och garderobsrensning varierar beroende på upplägg och kund. Enligt Rosenrummets hemsida kostar en intervju med stylist samt hjälp med provtagning av plagg 2400 kronor.

”Man vill undvika felköpen. Dels de med prislappen kvar men sen också felköp i form av plagg man bara använder en gång.”

Lisa Rogalin jobbade hårt för att övertyga NK:s avdelningar och intressenter om en personal shoppingavdelning - och efter två år var Stockholms anrika varuhus med på tåget. Men Rosenrummet hade en trög start, säger Lisa Rogalin som tror att de var lite för tidiga med konceptet. Tillväxten har de framför allt sett de senaste åren och inte minst under 2020. När bolaget gick in pandemin fick de en förfrågan från en av sina kunder om hembeställning i och med den begränsade möjligheten att gå ut och handla.  

”På fyra dagar tog vi fram ett koncept. Vi skickade ut ett mejl om hemleverans av varumärken och sen rasade det in ordar. Vi hade ingen aning om den anstormning som skulle komma”, säger hon.

Foto:Cornelia Jönsson

NK personal shopping-service erbjuder också fysisk och digital garderobsrensning. Den personliga stylisten kommer då hem till kunden för att bilda sig en uppfattning om personens stil och hjälpa den göra sig av med kläder som inte används. Lisa Rogalin menar att personal shopping är ett mer hållbart sätt att konsumera kläder på. Med hjälp av en personlig stylist, ökar man sannolikheten att köpa plagg som kommer användas en längre tid framöver.  

”Det är ofta en fråga om hål i garderoben men med en personal shopper kan du bygga en garderob långsiktigt. Kortsiktigt blir det dyrare men samtidigt ett mer effektivt sätt att handla.”

I Style Academy utbildas personalen inom hållbarhet för att motverka dagens slit- och slängkultur. Lisa Rogalin växte själv upp med en mamma och mormor som lärde henne betydelsen av klädvård. 

”Vi kommer inte sluta köpa kläder men vi kan bli mer medvetna om vad vi köper och hur vi underhåller plaggen.” 

Eftersom mode både är självförverkligande och identitetsbyggande, menar hon att folk i branschen måste lära sig mer om bland annat mönsterkonstruktion för att kunna matcha rätt plagg med rätt kropp. Lisa Rogalin tycker själv att frågan om kroppsformer är jätteviktig. I och med att synen på kroppsideal förändrats är det nödvändigt för modeindustrin att hänga med i utvecklingen. 

”Alla kroppar skiljer sig åt så för att hitta plagg till kunder behöver vi vara uppmärksamma och pålästa”, säger hon och tror att behovet av expertkunskaper kommer att öka bland företagen:

”I framtiden kommer vi se massa olika former av personal shopping.” 

 

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli.

Foto:Mindaugas Kulbis

På årsbasis steg producentpriserna 24,9 procent (+25,6), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som väntade en ökning på 25,3 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera